Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Optimal fingerplacering för skalor

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Håller på nöta lite skalor fram och tillbaka på mitt piano och undrar om någon vet om någon bra resurs på nätet som behandlar optimal fingersättning för olika skalor?

Dvs hur man får skalorna att flyta så bra som möjligt utan onödiga handrörelser och så vidare. Vilket finger man bör börja med och sådana grejor.

PS. Jag är mest ute efter tips om olika runs över större delar av klaviaturen, inte då man exempelvis avslutar skalan med lillfingret.

Tacksam för svar!

Senast redigerat 2008-10-30 16:25
  • Medlem
  • Järfälla
  • 2008-10-30 16:49

Hanon är väl en klassiker för detta. Googla på hanon så hittar du det.

Tack för tipset!

Jag hittade hela Hanon-boken via Google. (Fast minns inte var nu.)

Bra sida, fanns mycket trevligt där!

Om man följer den klassiska skolningen så börjar man med tummen och spelar upp till långfingret och sen flyttter du tummen under långfingret (lndar på f i Cdur) sen vandrar du upp till lillfingret (grundtonens oktav) och sen tillbaka ner till tummen och sen långfingret över tummen sen ner till grundton. Det är så man gör med högerhanden men med vänsterhanden gör man tvärt om.

Hoppas att det gick att förstå min lite luddiga förklaring:p

Ursprungligen av limpan2:

Om man följer den klassiska skolningen så börjar man med tummen och spelar upp till långfingret och sen flyttter du tummen under långfingret (lndar på f i Cdur) sen vandrar du upp till lillfingret (grundtonens oktav) och sen tillbaka ner till tummen och sen långfingret över tummen sen ner till grundton. Det är så man gör med högerhanden men med vänsterhanden gör man tvärt om.

Hoppas att det gick att förstå min lite luddiga förklaring:p

När man spelar C och några andra durskalor är det så, men det gäller ju inte för alla durskalor.

tumregeln (!) är att inte ha tummen på svart. Resten anpassas efter vad man själv tycker känns bäst.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-11-02 23:56

Höger och vänster pekfinger.

1
Bevaka tråden