- Björnström
- Medlem ●
- Stockholm
Nu har vi diskuterat många gånger om hur bra eller dåliga (oftast dåliga ) andra nyhetstjänster är. Det är inte lätt att dra igång någonting som både är ekonomiskt hållbart och samtidigt har rejält med mervärde.
Så: nu får vi visa hur det ska se ut!
Hur skulle 99mac.com kunna starta en daglig nyhetsrapportering?
- Tips på bra layouter
- Tips på redaktörer (frivilliga)
- Kanske ett samarbete med någon av dom "stora amerikanska" och/eller andra svenska sidor
Kom med konstruktiva förslag!
Jag vet inte om det är så konstruktivt men är det verkligen nödvändigt med ännu en nyhetssida som i princip bara kopierar nyheter från andra större siter och versiontracker?
Tycker det verka sundare att inleda ett sammarbete med en redan befintlig site som tex. Macnytt.
Att sammarbeta med någon amerikansk site verkar också ganska lönlöst, jag tror att av de som använder 99mac så läser redan 90%+ nyheterna på de amerikanske sidorna redan idag och att läsa på svenska istället för engelska känns inte direkt som någon stor grej, eller?
Skapades ursprungligen av: Gabriel Falkenberg:
Tycker det verka sundare att inleda ett sammarbete med en redan befintlig site som tex. Macnytt.
Håller med, sveriges bästa macnyheter. Dessutom är det väl redan en viss "korspollenering"?
John - InMedia
Ja, om ni kan gåihop med macnytt så skulle det vara underbart!
Kanske man kan göra så att alla som är seniorer här kan skriva nyheter? Det kanske inte fungerar med Macnytt, fast ingen vet ju vad macnytt folket tycker om detta överhuvud taget... Så om 99mac skulle skaffa egen nyhets sida så tycker jag att seniorer borde få skriva nyheter
Skapades ursprungligen av: Martin Björnström:
Det ända fördelen med att ha nyheter på 99mac är man har allt under samma tak. Slipper alltså surfa runt för att läsa nyheter.
Men jag surfar ju gärna runt.
Skapades ursprungligen av: Martin Björnström:
Nu har vi diskuterat många gånger om hur bra eller dåliga (oftast dåliga ) andra nyhetstjänster är. Det är inte lätt att dra igång någonting som både är ekonomiskt hållbart och samtidigt har rejält med mervärde.
Så: nu får vi visa hur det ska se ut!
Hur skulle 99mac.com kunna starta en daglig nyhetsrapportering?
- Tips på bra layouter
- Tips på redaktörer (frivilliga)
- Kanske ett samarbete med någon av dom "stora amerikanska" och/eller andra svenska sidor
Kör hårt. PHP-Nuke är en bra motor. Kolla exempelvis Gnuheter.
Mikael
Apropå nyheter, vilken tycker ni är den bästa amerikanska siten? Och den bästa svenska? Jag ser gärna nyheter på 99mac, så kan man ha detta som sin startsida och slippa surfa runt så mycket. Hade länge MacWorld som startsida men det är ju kört nu.
Själva upplägget bör vara olikt det vi har idag, men möjligheten att diskutera nyheterna direkt måste såklart finnas och förbättras (poll t ex), då vi först och främst är ett forum. Samtliga nyheter för dagen borde vara tillgängliga från förstasidan, inte som nu då man måste klicka på "Nyheter"-forumet först.
Vad gäller innehållet finns det många olika lösningar, några kan vara:
1. Något slags samarbete med MacNN (som är den överlägset bästa macsajten IMHO).
2. Skapa en slimmad och kombinerad version av Macsurfer.com och Versiontracker. Förslag 1 och 2 kan också kombineras.
3. Inrikta nyheterna på diskussions-vänliga sådana, mer tanke bakom och inte bara "Adaptec lanserade ett nytt SCSI-kort idag, ladda hem PDF här och läs mer". Det finns att läsa precis överallt (förutom på macworld.se förstås ).
En idé vore att 99mac fokuserar på nyheter som rör proffsanvändare, då forumet gör det. Låta användarna skicka in och publicera recensioner av olika program och rekommendera det ena och det andra.
Slutligen, ett par tre stycken skribenter är lagom tycker jag. Varje skribent skriver om olika saker, för att få en bra och intressant bredd.
Trots många nyhetssajter känns det som om det finns plats för yttterligare.
Fortsätt diskutera...
Skapades ursprungligen av: Jon Adolfsson:
3. Inrikta nyheterna på diskussions-vänliga sådana, mer tanke bakom och inte bara "Adaptec lanserade ett nytt SCSI-kort idag, ladda hem PDF här och läs mer".
Det tycker jag är att gå på rätt spår för den här siten. Ta stora/viktiga/diskussionvänliga nyheter enbart.
Jag tycker branschnyheter är roliga, typ "MacData i konkurs - Michael Bengtsson borgar för 1 miljon"
Sånt känns mer intressant än att någon obskyr tillverkare släpper någonting som aldrig kommer levereras ändå.
Vi på iMacsidan mottar gärna en "konkurrent" men jag hoppas att det blir mer inriktat mot proffs än det t.ex. vi gör. Eftersom 99mac säger sig vara, och är, den site som ska vända sig mot proffsen, så tycker jag även att nyheterna ska vara mot dem.
//Daniel
Branschnyheter är alltid välkomna. Det skrivs på tok för lite om våra kära återförsäljare... De måste göra mer väsen av sig tycker jag. Då det skrivs är det oftast negativt...
Så, sammanfattningsvis, vad tror ni om följande upplägg?
-Branschnyheter (ingen nyhetssajt täcker detta på ett bra sätt)
-Nyheter som, i stort, rör proffsanvändare.
-Krönikor i samband med nyheter. Vi bjuder in kända Mac-profiler att skriva.
-Fokusera på innehåll som skapar diskussion, m.a.o nyheter med lite mer tanke.
Dessutom en liten Macsurfer och/eller Versiontracker som ger det lilla extra. Kanske integrera Versiontracker (de viktigaste uppdateringarna då) i 99mac.com, på ett smart sätt.
Genom ovan skulle mycket finnas på ett enda ställe. Forumet i sig är oslagbart pga alla duktiga användare vi har!
[ 16-08-2001: Meddelandet ändrat av: Jon Adolfsson ]
Jag har ett lite annat upplägg på hur vi ska bygga nyhetstjänsten.
80% av alla användare här på 99mac (dvs alla som inte jobbar i Mac branschen som åf eller distributör) har ett jobb där Apple datorer används i arbetet. Det vore kul att läsa mer om t ex reklambyråer, webbyråer etc.
Lite mer "resumé" över sidan.
Att göra en ren kopia av Mac*.* vore inte så roligt.
Varför inte lite mer "Nollett". Jag tyckte personligen att Nollett var ett bra komplement till de andra Mactidningarna, även om den var "plattformsoberoende".
Men jag anser inte att alla seniormedlemmar ska få skriva. Det är inte det att jag inte tror att de kan skriva men hur många seniormedlemmar har vi nu? Över 100? Redan 20+ är för många skribenter.
Bättre vore om gurusarna ansvarade för nyheterna inom sina områden. Seniormedlemmarna ska naturligtvis ha möjligheten att tipsa gurusarna via mail om nyheter, för vem hinner läsa alla nyhetssidor på nätet (förutom den arbetslöse)?
Då blir inte så mycket "fria kriget" alltså nyheter som skrivs hej vilt av allt och alla. Risken för dublettnyheter minskar också drastiskt.
Det är bara 37 seniorer...
Det är fortfarande för många...
Vi kommer inte någon kontroll alls med så många skribenter är jag rädd. Risken är att det blir kvantitet i stället för kvalitet.
Skapades ursprungligen av: Atrus:
Vi på iMacsidan mottar gärna en "konkurrent" men jag hoppas att det blir mer inriktat mot proffs än det t.ex. vi gör. Eftersom 99mac säger sig vara, och är, den site som ska vända sig mot proffsen, så tycker jag även att nyheterna ska vara mot dem.
//Daniel
Vad är "iMacsidan"? URL?
m
Skapades ursprungligen av: Marcus Holmer:
Det är fortfarande för många...
Vi kommer inte någon kontroll alls med så många skribenter är jag rädd. Risken är att det blir kvantitet i stället för kvalitet.
Trams. När nyhetens behag har lagt sig skall ni vara glada om 2 personer orkar engagera sig i webbplatsen. Jag föreslår att just 2 personer tar huvudansvaret för att det publiceras och redigeras nyheter. Övriga kommer bara att bidra sporadiskt och när de gör det så kommer de 2 utvalda att redigera nyheterna så att de håller måttet. Tyvärr brukar alla sådana här projekt stanna på det stadium som projektet befinner sig på just nu. Talk is cheap!
Mikael
Med en sådan inställning kommer man inte långt i livet, Mikael!
Som vanligt gäller det att hitta rätt personer. Att täcka nyheter som rör proffsanvändare kan ju inkludera en hel del, även att skriva om reklambyråer osv. Men jag personligen bryr jag mig inte speciellt mycket om Abel & Baker rekryterar 20 personer från Byrå AB. Men å andra sidan jobbar jag inte på en reklambyrå
Tycker ni att nyheter som resume har skulle vara intressanta här på 99mac?
Skapades ursprungligen av: Jon Adolfsson:
Med en sådan inställning kommer man inte långt i livet, Mikael! (---)
Jag förstår inte riktigt vad som är problemet med min inställning? Jag försökte bjuda pånågra av de erfarenheter jag dragit exempelvis vid skapandet av Gnuheter.