För mig fungerar touchpaden dåligt på många sätt.
1. Den är långsammare vid tapping, dragging jämfört mot vanliga touchpads, vilket gör att klick tar längre tid, dragningar man vill släppa fortsätter att hållas och så vidare.
2. Flertalet gånger hänger den sig och pekaren slutar röra sig tills man lyfter handen en stund och sätter ned den igen.
3. Ibland slutar klickfunktionen att fungera, även med den fysiska knappen.
4. Har man stora tummar som jag och klickar på gammaldags vis, det vill säga pekfingret till markören, tummen till knappen kan detta ofta misstolkas.
Alltså multitouchpaden kan ju inte göra mycket av det man vill i ren hårdvara, allt måste lösas mjukvarumässigt, detta förklarar det usla beteendet under windows, det är så den faktiskt fungerar utan riktiga drivrutiner.
I min mening är detta ett vansinnigt koncept, drivrutiner för att få något att fungera istället för att den använder sig av en firmware som säkerställer att den fungerar normalt utan specialskrivna drivrutiner.
Vad är då fördelarna? Gesterna, men dessa går inte att koppla till något godtyckligt, exempelvis skulle jag gladeligen koppla zoom till ctrl+scroll istället för den multitouch-zoom som nu inte går att använda i några andra program än de fåtal som stödjer det.