Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

"Bästa" rip-programmet för CD till HD eller CD-kopia

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har lagt en det mesta av mina CD på en extern HD och även kopierat en hel del av mina CD för att användas i bilen. Nu när jag börjat lyssna på mina kopierade CD så finns på en hel del låtar vad jag skulle vilja beskriva som "digitalt knaster". Låter inget kul alls. Nu vet jag ju inte om det skulle bli bättre med annat program att rippa i än iTunes, men jag tänkte man måste ju testa någonting. Andra förslag på vad orsaken till "digitalt knaster" kan bero på?????

Har toast 5.2.3 tror jag att det är, G5 duopropp 1,8 GHz och 10.5

Gratisprogram eller köpe- spelar ingen roll. Alla tips är välkomna.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-11-06 03:20

Vad har du konverterat till för format med iTunes då? Om du gör AAC och t ex 256 kbps så kan man närmast inte alls höra skillnad från originalfilen.

Ursprungligen av PF:

Vad har du konverterat till för format med iTunes då? Om du gör AAC och t ex 256 kbps så kan man närmast inte alls höra skillnad från originalfilen.

Jag konverterat till Apple lossless när jag rippar till hårddisk. När jag kopierar blir det ju (väl) till AIFF.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-11-06 08:50

Du har troligtvis brännt skivorna i för hög hastighet. Audio-CD-formatet funkar på ett annat sätt än CDROM och är känslig för hur branta "kanterna" är på skivan. Ju snabbare du bränner desto flackare kanter får du och din Audio-CD-spelare klarar inte av att läsa skivan korrekt.

Prova att bränn i 2-4ggr hastighet och testa igen.

Ursprungligen av Frebrik:

Du har troligtvis brännt skivorna i för hög hastighet. Audio-CD-formatet funkar på ett annat sätt än CDROM och är känslig för hur branta "kanterna" är på skivan. Ju snabbare du bränner desto flackare kanter får du och din Audio-CD-spelare klarar inte av att läsa skivan korrekt.

Prova att bränn i 2-4ggr hastighet och testa igen.

Mycket intressant! Kan du utveckla detta ytterligare

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-11-07 10:11
Ursprungligen av Saffran:

Mycket intressant! Kan du utveckla detta ytterligare

Öhm, det enklaste är ju att bara läsa standarderna som finns. Grovt förenklat är det så att på en CD så är en etta kodad som en förändring i intensiteten på det reflekterade ljuset, dvs när du går till eller från en "grop" så blir det avkodat som en etta. Det gör att avspelningen blir känslig för hur fort du brännt skivan, ju snabbare du bränner din skiva, desto flackare kanter får du i dina "gropar" eftersom det tar en liten stund för brännarlasern att slå på och av. Olika märken och modeller tar lite olika lång tid på sig att slå på och av lasern vid bränningen och man bör därmed göra lite tester för att hitta optimal hastighet för just sin brännare.

Det är dock inte alla skivor som blir bästa i x1. Är skivan tex. optimerad för tex. x16 så kan den bli rätt kass om man bränner mycket långsammare än så. (i 99% av alla spelare funkar det nog ändå, men det finns ju en del kinkiga)

Ursprungligen av PeterH:

Det är dock inte alla skivor som blir bästa i x1. Är skivan tex. optimerad för tex. x16 så kan den bli rätt kass om man bränner mycket långsammare än så. (i 99% av alla spelare funkar det nog ändå, men det finns ju en del kinkiga)

Jag har haft samma problem på en mängd olika fabrikat optimerade för olika hastigheter. Just nu har jag en spindel med Verbatim x52. Problemet är också väldigt ojämt förekommande, har dock en förnimmelse av att det kan ha ökat i frekvens på senare tid.

Om det nu skulle vara så att man inte kan/skall bränna i låg hastighet med skivor optimerade för hög hastighet, vilket jag iofs tycker låter konstigt, får jag väl gå tillbaka till HHBs CD-R.

Ursprungligen av Frebrik:

Du har troligtvis brännt skivorna i för hög hastighet. Audio-CD-formatet funkar på ett annat sätt än CDROM och är känslig för hur branta "kanterna" är på skivan. Ju snabbare du bränner desto flackare kanter får du och din Audio-CD-spelare klarar inte av att läsa skivan korrekt.

Prova att bränn i 2-4ggr hastighet och testa igen.

Det är just den hastigheten jag har använt, 2-4 ggr. Aldrig fortare.

Kan rekommendera en bra plugin till iTunes från utvecklarna på Blacktree:
iTunes-LAME mp3 encoder

Branschstandard på win-sidan är iaf Exact Audio Copy men jag är osäker på om det finns till mac.... Bränn alltid i realtid - 1x.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-11-06 21:40

Max

Läs mer på min sida för jag har lite bråttom nu men kommer tillbaka senare.

"http://lurv.be/Peppe-Lurv/Program.html"

Skratta inte åt sidan den är uppsläng enbart för att jag inte hade något å göra ett par timmar här i Norge

Ursprungligen av Sumonator:

Kan rekommendera en bra plugin till iTunes från utvecklarna på Blacktree:
iTunes-LAME mp3 encoder

Jag ser att jag glömde en del nödvändig information i första inlägget. Jag vill rippa till HD i Apple lossles, och även göra kopior av CD-skivor i originalformat.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-11-06 21:40

Om du rippar till wav och bränner med jam(toast) så får du red book-kompatibla skivor, det är inget fel på den biten.

Vad gäller bränn-hastigheten så bör man helst göra några provbränningar i olika hastigheter och sedan kolla hur många fel man får när man läser den som audio-CD. Varje märke och modell har en optimal hastighet. För några år sedan när vi testade i studion så var 4x optimalt på den brännaren. En del nya enheter är faktiskt riktigt dåliga i 1x, vet inte riktigt varför.

Ursprungligen av Frebrik:

Om du rippar till wav och bränner med jam(toast) så får du red book-kompatibla skivor, det är inget fel på den biten.

Vad gäller bränn-hastigheten så bör man helst göra några provbränningar i olika hastigheter och sedan kolla hur många fel man får när man läser den som audio-CD. Varje märke och modell har en optimal hastighet. För några år sedan när vi testade i studion så var 4x optimalt på den brännaren. En del nya enheter är faktiskt riktigt dåliga i 1x, vet inte riktigt varför.

Hur går man tillväga för att kolla antal fel? Det är något jag aldrig försökt att göra tidigare. Och som sagt, jag använder originalbrännaren i min G5.

Jag har råkat ut för ett gäng skivor som lät så... Fick byta ut dom mot nya(!!)
Och med nya skivor lät det bra igen utan "digtialtknaster".

1
Bevaka tråden