Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nätverksinställningar kapade

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag kan inte längre konfigurera nätverk. När jag öppnar systeminställningar och nätverk kommer en bubbla som förkunnar "Nätverksinställningarna har ändrats av ett annat program" Trycker man på OK kommer det upp en ny ruta. Jag blir tvungen att tvångsavsluta systeminställninar för att komma in på andra inställningar. Jag tror problemen började när jag installerade webkit. Jag har försökt rensa bort alla webkitfiler, men det hjälper inte. Jag har Tiger 10.4.11

Någon som vet vad man bör göra?

/M

Jag hade precis samma problem och löste det genom att köra programmet Applejack med kommandot "applejack AUTO restart" i single user mode.

Tack för tipset, men det funkade inte. Jag körde Applejack men inget förändrades. problemet kvarstår.
Nåt annat tips?

Förresten.. körde först bara applejack autopilot. Sen försökte jag skriva kommandot ovan men det funkar inte. Det protesterar och säger att kommandot inte är gilltigt. Har du några mer specifika instruktioner på hur man går tillväga?

Tips som funkar

Hej.
Måste dela med mej av detta tips från Pocahontas på MacWorlds forum som funkade för mej när jag hade samma problem efter att ha installerat Tele2:s mobila bredband:

"Macfixit skriver:
(översatt av Google)
Ta bort följande filer från Library / Preferences / SystemConfiguration

com.apple.airport.preferences.plist
NetworkInterfaces.plist
preferences.plist
com.apple.nat.plist"

Hoppas det funkar för er! / Lelle.

grymt! det verkar funka!
/M

Prisa gud - eller mest 99.se!! Fick det här felet igår, men nu funkar det som det ska igen, tack och lov för det!!!

  • Medlem
  • 2009-01-07 13:09

Fick också samma problem!

Slänger man alla prefs så försvinner även alla nätverksiinställningar, ipnummer, dnsadresser, modemnummer och lösenord. OCH det går inte att komma åt dem pga av den dumma popuprutan, utan jag måste tvångsavsluta systeminställningar. SUCK

Någon som lyckats lösa detta på annat sätt än att slänga prefs.

  • Medlem
  • 2009-01-07 16:58

Glömde nämna att det inte Funkade med applejack.

Installerade applejack, startade om med command s, skrev in applejack auto restart i terminalen... men som sagt utan framgång...

jag söker fortfarande alternativ lösning på problemet!?

  • Medlem
  • Trollhättan
  • 2009-02-16 12:31

Har fått samma problem som ni beskriver i ert inlägg. har öppnat mappen Library / Preferences / SystemConfiguration och när jag trycker på [OK] i den evigt återkommande dialogrutan så försöker något program eller systemet att skriva en fil i systemconfigurations mappen som heter preferences.plist-new. filen försvinner lika fort som dialogrutan återkommer. Verkar som om det är något program som försöker styra om nätverkstrafiken eller ta kommandot. Mac OS verkar stoppa det varje gång och där av den evigt återkommande dialogrutan. Har ni fått några fler uppslag om var problemet ursprungligen kommer i från så att man kan förhindra fortsatt ev. "intrång".

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2009-02-16 13:24

Vad händer om ni lägger upp ett nytt användarkonto och loggar in med det?

  • Medlem
  • 2009-02-24 18:03
Ursprungligen av Macus:

Vad händer om ni lägger upp ett nytt användarkonto och loggar in med det?

Det funkade! Nu kom jag åt alla inställningar, tog några skärmdumpar, sen blir det att slänga prefs o börja om. tack marcus, bra idé

1
Bevaka tråden