Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Darkside upplevelse

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-11-06 14:29

Trivs med min Macbook och iMac men när andan faller på vill jag spela och då guldkorn som Civ 4 Beyond The Sword eller liknande inte finns till OS X har jag installerat bootcamp. Jag minimerar min windowstid, surfar aldrig utan start upp, spelar något spel och loggar av.

Igår försökte jag kopiera filter från min Time Capsule och gick ut i köket under tiden. Till min förvåning hör jag datorn starta om. När jag startar tillbaks till windows är kopieringen halvgjord men Windows proklamerar glatt att en säkerhetsuppdatering gjorde att en AUTOMATISK omstart KRÄVDES. Hur hål i huvudet det är att boota om en maskin utan få tillåtelse av användaren det är överlämnar jag till läsaren att överväga.

Nåja, nu skulle jag få spela lite iaf. Eller inte, nu har windows hittat något generic.WS och rekommenderar mig skaffa antivirus. Efter någon timme verkar windowspartitionen rensad efter förmodligen ett grovt dussin infekterade filer, tyvärr hade den tid jag tänkt spela redan gått så det blev inget. Jag hade nästan glömt bort hur det var att fixa och trixa med en dator istället för att använda den, nu kan jag säga att det känns som igår.

En del är lite sura på mig för att jag rekommenderar ett XBox360 för 2 lök och direkt koppling till TV'n för att spela.....

Slå på. Spela. Stäng av.

Undrar om det är så dumt?

  • Medlem
  • International user
  • 2008-11-07 13:15
Ursprungligen av Goflorp:

En del är lite sura på mig för att jag rekommenderar ett XBox360 för 2 lök och direkt koppling till TV'n för att spela.....

Slå på. Spela. Stäng av.

Undrar om det är så dumt?

Du menar:

----------------------------
Slå på
Spela
...
Spelet hänger sig
"Vafan är det där för fyra röda lampor??"
Lämna in
Vänta
Hämta ut
Spela
..
Spelet hänger sig
"Vafan fyra röda lampor igen!!??"
Lämna in
Vänta
Hämta ut
Spela
...
osv
----------------------------

Jag ledsnade på den unkna kvaliteten, gav bort skiten och köpte ett ps3. Fast MS kanske har fått till kvaliteten på de nyare maskinerna?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-11-07 13:16

Nej, det är generellt en bra idé, givet att spela innebär FPS, plattforms,musik- eller bilspel. Problemet är ju om de spel man gillar är strategispel (t.ex. turnbaserade) så är spelutbudet förskräckligt och detsamma gäller ju MMORPGs.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-11-07 13:24
Ursprungligen av d99gnu:

Nej, det är generellt en bra idé, givet att spela innebär FPS, plattforms,musik- eller bilspel. Problemet är ju om de spel man gillar är strategispel (t.ex. turnbaserade) så är spelutbudet förskräckligt och detsamma gäller ju MMORPGs.

Ett välkommet undantag är Civilization Revolution som nyligen släpptes till PS3/Xbox. Riktigt kul

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-11-10 09:35
Ursprungligen av rhesus:

Ett välkommet undantag är Civilization Revolution som nyligen släpptes till PS3/Xbox. Riktigt kul

Det är som jag förstått det ett riktigt bra spel, men om man lirat Civ sedan version 1 så saknar man lite komplexitet

Ursprungligen av d99gnu:

Nej, det är generellt en bra idé, givet att spela innebär FPS, plattforms,musik- eller bilspel. Problemet är ju om de spel man gillar är strategispel (t.ex. turnbaserade) så är spelutbudet förskräckligt och detsamma gäller ju MMORPGs.

Det kan du ha fullständigt rätt i.

Tänkte itte på det (känt från kända sketcher...)

  • Medlem
  • Skellefteå
  • 2008-11-08 10:24
Ursprungligen av d99gnu:

Trivs med min Macbook och iMac men när andan faller på vill jag spela och då guldkorn som Civ 4 Beyond The Sword eller liknande inte finns till OS X har jag installerat bootcamp. Jag minimerar min windowstid, surfar aldrig utan start upp, spelar något spel och loggar av.

Igår försökte jag kopiera filter från min Time Capsule och gick ut i köket under tiden. Till min förvåning hör jag datorn starta om. När jag startar tillbaks till windows är kopieringen halvgjord men Windows proklamerar glatt att en säkerhetsuppdatering gjorde att en AUTOMATISK omstart KRÄVDES. Hur hål i huvudet det är att boota om en maskin utan få tillåtelse av användaren det är överlämnar jag till läsaren att överväga.

Nåja, nu skulle jag få spela lite iaf. Eller inte, nu har windows hittat något generic.WS och rekommenderar mig skaffa antivirus. Efter någon timme verkar windowspartitionen rensad efter förmodligen ett grovt dussin infekterade filer, tyvärr hade den tid jag tänkt spela redan gått så det blev inget. Jag hade nästan glömt bort hur det var att fixa och trixa med en dator istället för att använda den, nu kan jag säga att det känns som igår.

Du skyller alltså på Windows för att du:

. Ställt in ooperativsystemet att häma hem och installera uppdateringar automatiskt
. Saknar antivirus/antispyware-program eller använder ett program som inte fungerar eller som inte är uppdaterat.

?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-11-10 09:42
Ursprungligen av Northwiz:

Du skyller alltså på Windows för att du:

. Ställt in ooperativsystemet att häma hem och installera uppdateringar automatiskt
. Saknar antivirus/antispyware-program eller använder ett program som inte fungerar eller som inte är uppdaterat.

?

Som sagt, boota om utan tillåtelse när jag arbetar är inte ok. Fråga gärna, men låt mig bestämma, jag har klickat i att OS:et skall _hämta_ uppdateringar men knappast att det får boota om när jag arbetar.

Japp, jag tycker det är tråkigt att behöva installera 3:e parts mjukvara för att kunna använda datorn. Tur att det finns gratis alternativ. Jag behöver inte göra det på OS X men måste göra det på Windows. Windows skulle kunna åtgärda det genom att bygga säkrare system eller ingå ohelig allians med vettig anti-virus tillverkare (om det alternativet är juridiskt hållbart). Det som störde mig mest när det begav sig var känslan av att man måste underhålla och meka/installera med OS:et för att kunna använda det. Inte direkt "it just works".

Nog för att man ställt in den att uppdatera automatiskt, men den bör väl ändå fråga innan den stänger mitt i en kopiering (eller när man har osparade dokument öppna för den delen).

Ordbok.nu

"Darksideupplevelse", subst

Upplevelsen av att den onda sidan gör sig påmind.
Drabbar oftast OSX-användare som lämnat windows,
men som mot sin vilja hamnar bakom en Winnurk igen.

Moahahahahahahaha!

1
Bevaka tråden