Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Problem med att macen stänger av sig när jag byter kanal på tvn

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

Precis som jag skrev i rubriken så har jag ett litet problem med min nya tv. Tidigare körde jag min macbook med mini-dvi till vga till en Samsung LE37S71 lcd-tv vilket funkade bra. Men nu har jag bytt upp mig till en Panasonic TH-42PZ8E full hd plasma.

Tyvärr har denna tvn inte någon vga-port så jag köpte en mini-dvi till dvi och en dvi till hdmi sladd. Detta funkar klockrent och jag får ut full hd på min tv vilket är riktigt trevligt.

Men nu till problemet iom att jag låter macen stå på hela tiden och medans jag gör annat som spelat ps3 och tittar på tv så vill jag självklart att datorn ska vara igång och låta allt som jag håller på med vara. Det jobbiga är dock att när jag byter kanal på tvn så sätts macbooken i viloläge. Har kollat igenom inställningarna och satt dom på att den inte ska gå i viloläge eller stängas av. Men den gör det ialla fall. DETTA ÄR SKITIRRETERANDE!

Jag vill ju att den ska fortsätta tuffa på och inte gå i viloläge. Jag misstänker att iom att jag kör hdmi till tvn så stängs strömmen av till hdmi porten och då tror macbooken att skärmen nedfälld. När jag körde vga så fick kanske macbooken ström hela tiden från tvn och den satte sig inte i viloläge.

Har ni nåt tips på hur jag ska lösa problemet? Tänkte om det finns nåt program som gör att den inte försätts i viloläge eller om någon haft ett liknande problem och löst det på något sätt. För i värsta fall så får jag helt enkelt köpa en trådlösrouter och en airport och helt enkelt sitta med datorn i knätt och när jag vill kolla på film så får jag koppla in den. Har så liten lägenhet så det vore så bekvämt om det kunde funka med att ha datorn kopplad till tvn eftersom jag alltid ser den vart jag än är i lägenheten.

Vore tacksam om ni kunde hjälpa mig på nåt sätt!
Tack på förhand!

MVH Andreas

Det verkar som om du redan vet vad det handlar om. Har läst någonstans nyligen att det kan bli problem om man har datorns strömkabeln nära TV´s strömkabel eftersom de har olika "jordningstyp" (eller dylikt ord).
Så alternativen är väl att du använder datorn med batteriet bara plus ethernetkabel (alt router om du installerar det) eller att du flyttar datorns strömkabel till ett annat uttag.

Så nu har jag fått det att funka!

Till dom som i framtiden kommer ha samam problem så har jag lösningen. Pratade med Panasonic idag och dom föreslog att jag skulle använda den andra hdmi-porten då den första har Viera-link. Viera-link är Panasonics system för att kunna styra allt med fjärr om man har hemmabio, dvd och tv från panasonic. Alltså ska datorer kopplas till HDMI-2 för att datorn inte ska sättas i viloläge. Gör man detta så funkar det precis som det ska!

Men tack för hjälpen KaRo!

Imponerande att den första HDMI-porten faktiskt kan skicka signal till en dator genom adapter och allt, även om funktionen var oönskad.

Kul att det löste sig och tack för tipset!

Nu blir jag ledsen in i ögat! Supporten på panasonic kan inte ha vetat vad han pratat om eller så måste han ha missuppfattat mig. Problemet kvarstår!

Nu till det riktigt skumma!!!!
Om jag har datorn inkopplad till hdmi-1 och byter kanal antingen till tv eller till hdmi-2 så sätts datorn i viloläge. Kopplar jag däremot in datorn till hdmi-2 så kan jag switcha mellan vanlig tv och macbooken utan att datorn sätts i viloläge. Dock så kvarstår problemet att när jag byter mellan hdmi-1 och hdmi-2 så sätts datorn i viloläge! SJUKLIGT IRRETERANDE!

Vet ni om det finns något program som gör att datorn aldrig sätts i viloläge oavsett vad?

Ursprungligen av JoeyKiller:

Vet ni om det finns något program som gör att datorn aldrig sätts i viloläge oavsett vad?

Lighthead - Caffeine

Provade Caffeine men det hjälpte inte alls tyvärr. Nu får jag dessutom inte bort skiten. Försöker kasta det men datorn bara säger att programet är öppet. Hur gör man?

1
Bevaka tråden