Hej!
Precis som jag skrev i rubriken så har jag ett litet problem med min nya tv. Tidigare körde jag min macbook med mini-dvi till vga till en Samsung LE37S71 lcd-tv vilket funkade bra. Men nu har jag bytt upp mig till en Panasonic TH-42PZ8E full hd plasma.
Tyvärr har denna tvn inte någon vga-port så jag köpte en mini-dvi till dvi och en dvi till hdmi sladd. Detta funkar klockrent och jag får ut full hd på min tv vilket är riktigt trevligt.
Men nu till problemet iom att jag låter macen stå på hela tiden och medans jag gör annat som spelat ps3 och tittar på tv så vill jag självklart att datorn ska vara igång och låta allt som jag håller på med vara. Det jobbiga är dock att när jag byter kanal på tvn så sätts macbooken i viloläge. Har kollat igenom inställningarna och satt dom på att den inte ska gå i viloläge eller stängas av. Men den gör det ialla fall. DETTA ÄR SKITIRRETERANDE!
Jag vill ju att den ska fortsätta tuffa på och inte gå i viloläge. Jag misstänker att iom att jag kör hdmi till tvn så stängs strömmen av till hdmi porten och då tror macbooken att skärmen nedfälld. När jag körde vga så fick kanske macbooken ström hela tiden från tvn och den satte sig inte i viloläge.
Har ni nåt tips på hur jag ska lösa problemet? Tänkte om det finns nåt program som gör att den inte försätts i viloläge eller om någon haft ett liknande problem och löst det på något sätt. För i värsta fall så får jag helt enkelt köpa en trådlösrouter och en airport och helt enkelt sitta med datorn i knätt och när jag vill kolla på film så får jag koppla in den. Har så liten lägenhet så det vore så bekvämt om det kunde funka med att ha datorn kopplad till tvn eftersom jag alltid ser den vart jag än är i lägenheten.
Vore tacksam om ni kunde hjälpa mig på nåt sätt!
Tack på förhand!
MVH Andreas