Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Airport [email protected] + Annan router@5GHz = 2.4GHz+5GHz+Airtunes heaven?

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-11-08 11:50

Hej! Jag har läst lite på Apple's sidor men får inte riktigt klart för mig om det här skulle fungera.

Jag planerar att bygga ett nätverk där man har en rejäl N-router som fungerar som router/NAT för trådade och 5 GHz-klienter, och sedan koppla en gammal Airport Express som fungerar som accesspunkt för 2.4 GHz-klienter samt Airtunes-länk till den via kabel (N-routern skall alltså bli NAT för de datorer som kopplar upp till APexpressen också). Utöver detta vill jag kunna köra Airtunes via både 2.4 och 5GHz-klienter: det vill säga, oavsett vilken router som man ansluter till så ska man kunna spela Airtunes via APexpressen)

Är detta möjligt?

jag har en extreme med bara 5GHz och en express med G-nätverk. DHCP är av i expressen som är ansluten med kabel till extremen. Får full patte på datorerna och iPhonen kan fortfarande ansluta.

  • Medlem
  • Trollhättan
  • 2008-11-08 14:03

Samma lösning som jag har, det funkar perfa!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-11-08 14:47

Tack för snabba svar!

Bara för att vara HELT säker på min sak: har ni båda denna setup med Extreme+Express? Vet ni om det funkar med en "basrouter" från annan tillverkare?

Det BORDE förstås göra det men jag vill gärna vara säker innan jag shoppar loss.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2008-11-08 15:21

Ja, det fungerar. Jag har en Linksys WRT54G med Tomato-firmware + en AirPort Express. Inga problem.

1
Bevaka tråden