Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

En fråga angående widescreen/export

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Borås
  • 2008-11-08 13:51

Tjena!
Håller på redigerar filmmaterial från min och sambons roadtrip i kalifornien i somras. allt är filmat i widescreen på kameran och importerat i de formatet. Är nu snart klar med den 50min långa filmen och snart redo för export till dvd studio.
frågan är hur detta kommer se ut på en widescreen tv, kommer hela bilden fyllas helt eller blir de svart kant upp och nertill i bild? annars, om jag vill ha små kanter för att de ska se proffsigt ut, hur gör man och vilka inställningar? äre de som kallas letterbox?
Något man ska tänka på för de som har 4:3 tv så de inte ska se f*cked up ut?

tack på förhand!

På en Widescreen-TV bör bilden täcka upp allt. TV:n är i 16:9 och filmen är i 16:9. Hur det ser ut på en 4:3 TV beror på hur användaren har ställt in sin DVD-spelare, är den i Letterboxläge blir det svarta remsor & är den i Pan & Scan kommer en del sidorna att tas bort för att kunna fylla skärmen på höjden.

I "riktiga" filmer så blir det ibland svarta kanter även på Widescreen-TV, detta är för att en del filmer är i Cinemascope direkt på DVD:n, så att man ska kunna ha undertexter problemfritt och slippa oroa sig om att klippa bort viktigt material i kanterna.

Ska du inte ha undertexter, så lämna det som det är. Kör ut det i DV Widescreen. Filmen är anamorfisk, så den kanske ser ihoptryckt ut i QuickTime.

Får jag ställa en fråga när det gäller widescreen? Du - apple4ever - skriver: kör ut det i DV widescreen. Hur gör man det? Jag exporterar alltid min film till Ouick time movie innan jag bränner den. Det blir widescreen av filmen men kan man göra på något annat sätt? Jag redigerar i Final cut pro.

Istället för att exportera till QuickTime Movie så exporterar jag som DV via QuickTimes export. Bland DV-alternativen finns just Widescreen. Det som är viktigt i det skedet är att avmarkera Bevara proportioner, ifall man vill ha videon anamorfisk (för bästa kvaliteten och för att fylla upp hela bilden på en Wide-screen-TV).

Så har jag gjort och det funkar utmärkt. Men det kan hända att det funkar minst lika bra på ditt sätt. Har du svarta balkar över och under bilden så har du antagligen gjort på sättet som degraderar upplösningen på videon.

En fråga till dig, som är viktig angående detta: Videon som du har, originalet har väl inte svarta balkar eller har den det? Detta kan du se genom att öppna en av projektets filer i QuickTime. Ifall de har balkar från början så är det ju lika bra att du fortsätter ha det.

Är det letterbox så är det vanlig 4:3 PAL - det blir svarta balkar uppe och nere (detta är alltså bara en 16:9-ruta "utklippt" i en 4:3-yta). Är det "äkta" 16:9 så täcker det ju en 19:9-TV finemang så klart. Kom ihåg att PAL alltid är PAL - alltså 720x576 pixlar - även om det är 16:9...m.a.o. är 16:9 PAL alltid anamorfisk. Någon riktigt äkta 16:9 - native - inom PAL finns inte. Allt material måste vara 720x576. Vad uppspelare gör - eftersom en 16:9 i "fyrkantig 4:3 (720x576) ser ihoptryckt ut - är att den spelar upp videon i 1024x576. Då "dras" videon ut och proportionerna blir rätt.

1
Bevaka tråden