Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

TR-606 Trix

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Med tanke på 606:ans popularitet här i krokarna tänkte jag att det vore trevligt om man kunde samla alla små tricks och upptäckter folk gjort med sina Drumatixar.

Jag börjar med följande:

1. Upptäckte igår att man kan kvasi-förlänga decayen på BD genom att programmera LT eller HT samtidigt och lägga den på en volym mellan 0 och pinne 1 tills det låter som en svans till BD och inte ett eget ljud.

2. Stökar dessutom bort kända knep som att 606:ans tempo knob kontrollerar OH-decay om man är syncad som slav.

3. ...och att ett extra 'snap/crackle&pop' ljud finns att hämta från trigger outsen.

Var god fyll på med egna hemligheter!

4. När man tröttnar på vanlig programmering kan man ju alltid öka tempot och step scale och programmera BD i snabb hastighet tills baston bildas, och sedan bygga ett beat kring det. Exempel:

• Medlem
  • 2008-11-09 21:10

Släng en gate på den för lite mer upphackat ljud. En bonus är att det blir mer sväng i den då också eftersom gaten reagerar olika på olika ljud.

• Medlem
  • Uppsala
  • 2008-11-09 21:27

Både triol och 32dels-scalen kan med fördel användas för simulera "shuffle/swing":
http://www.acc.umu.se/~amber/mm/606shuffling.mp3

Bygg om den, ganska värdelös annars.

• Medlem
  • International user
  • 2008-11-15 16:08

löd fast en massa fett kring OSC på HH\krammel delen så blir den TEMP. beroende ,, ju kallare desto längre pitch -- annars en CLHH på en OHH låter bra i "rätt pitch" .. ju segare pitchljud destå bättre låter det tror jag [får klippa lite i samplingen - så for man bort det mesta skegget i vågerna]

PM om du inte hajjar : eller skriv i ~~~KLEGGtrån ;D

• Medlem
  • Uppsala
  • 2008-11-15 16:23

~~~ hade inte du nåt trix med batteriet också?

Hållar annars med om att den är tacksam att modda trevligare...;)
Geoff Waterson 606 Mods
YouTube - modified TR-606

• Medlem
  • International user
  • 2008-11-15 16:45

minns inte
→ volle har ju min gamla .. han få ta över snacket här! → kommer inte i håg längre vad jag utsatte den stakkaren för .. men den lever iaf vidare i ett bättre hem!

\\ har den bara på QD's idag → quickDiskar till roland S220 12bit

Jag brukade skruva upp min ibland och vrida på nån stor trimpot i den så kunde man ställa decayen på virveln. Busenkelt!

• Medlem
  • Uppsala
  • 2008-11-17 19:01

Japp, noiselevel trimpoten sitter aldeles till höger om hihat poten på undre boardet.

1
Bevaka tråden