Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vilka synthtrummor kör ni med?

Tråden skapades och har fått 40 svar. Det senaste inlägget skrevs .

BFD har väl aldrig varit populärt här på forumet? Tror det är mest sådana som är ute efter mer akustiska ljud som väljer BFD (här på forumet så känner jag att DFH ligger bättre till för sådant).. och nu frågade du efter synthtrummor

Jag samplar av alla singleshot-ljud jag vill använda till Battery och/eller Kontakt. Ibland så åker de ner i en hård trumsampler istället. Med andra ord så använder jag numera endast samplers för synthtrummor.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-11-12 15:32

Jag kör en kombination av Kontakt och Addictive Drums. Addictive Drums är riktigt bra på att låta levande men ändå skruvat! Kontakt får stå för de mer elektroniska ljuden.

Roland R8 med 808 kortet på varje låt jag spelar in

Det som kan vara riktigt kasst med dom är midi synket som inte hänger med om man fläskar på med för mycket ljud så polyfonin är på gränsen. Så jag använder mest min som trummodul vilket funkar alldeles förträffligt.

• Medlem
  • Eskilstuna
  • 2008-11-13 12:44

monolåda, uw, 606, mc303, microQ,sidstation, tama 206 + 500, mono/poly, evolver....

sintesierade hela vägen... använder knappt samples alls.. tar för lång tid.. enklareatt skruva...

jag har en halionbank med massa trumsamplingar från mina syntar, sen gör jag mkt "trumljud" "under resans gång"

• Medlem
  • Jönköping
  • 2008-11-13 13:48
Ursprungligen av peter ripa:

jag har en halionbank med massa trumsamplingar från mina syntar, sen gör jag mkt "trumljud" "under resans gång"

Oj! Jag var verkligen säker på att du bara körde hårdvara. Där ser man.

• Medlem
  • 2008-11-13 14:25

Ableton laddat med samplingar i drumracks eller impulse midimappat mot ER-1... en trevlig kombo.

Digidrum Pro (främst)
Drumatic VE (näst främst )
Drumatic 3
Dr-Fusion2
EM-1

+ samplingar från gamla godingar.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-11-13 20:00

För hemmasnickerier kör jag stenhårt på attack, alternativt så ritar jag trummornas vågform i Milkytracker och sparar som wav - annars är det kul att misshandla sönder ljud från Jahaja RM1x med envelopes och filtersnurr.

För uppspelning av samplade trummor är jag på mjukvarufronten rätt låst vid Guru eftersom det är så smidigt att efterbehandla ljuden samt slänga in en godtycklig tjafföl, på hårdvarufronten blir det Roland SP404 triggad från RM1x.

• Medlem
  • 2008-11-13 20:30

Stylus RMX och μTonic. Har dock införskaffat NI Battery men inte börjat nyttja det ännu.

Stylus RMX och NI Battery som jag heller inte hunnit börja nyttja fullt ut :-B

Dessutom: 606, 808, RX11, LinnDrum, Tom, MPC2000XL och snart en fungerande DMX....

Främst av dessa: 808. Kryper in i de flesta beats.

Bevaka tråden