Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Är Apple som MS?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Okej låt oss titta lite på vad som har hänt.

Apple släpper Safari. Sen det här: (Från Pinkerton, utvecklare av Camino)

" Apple has removed the preference UI to set default browser, mail app, and download location. Well, they didn't quite remove it, they moved the UI to the respective application, either Safari or Mail. What this means is that to change these prefs, I have to run the very app that I am trying to replace, or hope that the app I'm replacing it with duplicates this functionality. It means more work for developers (read: myself) who are competing with Apple applications.

Both of these discoveries sadden me. I'm sure they weren't done out of any intent to harm, but out of sheer ignorance. Apple only seems to want 3rd party developers as long as they're not trying to compete."

Sen vill Apple inte ha med 3ivx i sin QT Component download. Mest för att den kanske är en MPEG4 codec, och där vill inte Apple ha konkurrens.

Vad har vi för mer MS liknande saker Apple har gjort?

På gott och ont sabbar Apple för tredjepartsutvecklare och mjukvaruföretag genom att göra så förbaskat bra program själva. Det finns inte allt för många alternativ till iTunes och iPhoto t.ex.

Nu senast på WWDC visade Apple benchmarks på hur deras nya developer tools är så mycket snabbare än Code Warrior. Lite elakt att göra så på en mässa för utvecklare...

Ciryon

Citat:

Skrevs ursprungligen av Ciryon
På gott och ont sabbar Apple för tredjepartsutvecklare och mjukvaruföretag genom att göra så förbaskat bra program själva. Det finns inte allt för många alternativ till iTunes och iPhoto t.ex.

Nu senast på WWDC visade Apple benchmarks på hur deras nya developer tools är så mycket snabbare än Code Warrior. Lite elakt att göra så på en mässa för utvecklare...

Ciryon

Exakt, men då borde dom ju underlätta för tredjepart. Apples program kommer ju ändå dominera markanden. Bättre eller ej. Så det är en inte en allt för bra utveckling.

Å andra sidan så börjar man höra högljuda klagomål mot XCode.. Att den är en försämring å det grövsta mot innan..

Men samtidigt underlättar Apple för utvecklare genom att släppa bra SDKs. Nu kan man t.ex. bygga in Safari's HTML renderingsmotor i sina program.

Ciryon

Var kan man läsa om klagomål mot Xcode? De utvecklare jag pratat med verkar smått lyriska över det nya utvecklingsverktyget.

Se tråden: http://www.99mac.com/forum/showthread.php?s=&goto=lastpost&forumid=17

Jag kan ju inte säga det själv, för jag inte är utvecklare.. Men det är tredje personen på 1 dag jag höra ha i pricip samma klagomål..

• Medlem
  • Hammarö
  • 2003-06-28 18:56

Jag tycker att Apple borde skärpa sig vad det gäller att kontrollera vilken brännare man använder sig av i deras program. Man måste ju ha deras Superdrive om man vill använda sig av iMovie. Jag läste att man även ska ta bort stödet för externa brännare i deras backupprogram. Det tycker jag är trist. Skapar ingen rättvis plattform.

De utvecklare som har klagat är ju egentligen sura över något annat.

De jag har pratat med tycker Xcode verkar vara mkt bättre än tidigare, men ingen har ju hunnit göra något egentligt med verktyget ännu. Så vi kanske ska vänta lite med att börja kasta tårtor i ansiktet på varandra en stund.

Att jämföra Apple som har tagit till sig OSS och verkligen arbetar med sina kunder och utvecklare är antingen oförskämt eller korkat.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Puppet
Det tycker jag är trist. Skapar ingen rättvis plattform.

Vad är en "rättvis" plattform?

Ciryon

1
Bevaka tråden