Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

modda ms-20 med retrig

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej alla,

Vad tror ni som kan. Är det möjligt att få en ms20 till att trigga om varje gång man rör en tangent, även om man redan har en annan nedtryckt? Tycker ms20 är så jäkla svårspelad, minns med glädje min pro one som hade en retrig-knapp man kunde ändra hur den hanterade retrig på. Då gick det att mata oktavbas live och få ett jämt pump.

• Medlem
  • Uppsala
  • 2008-11-12 16:01

Borde väl gå genom att modifera "duophonic-patchen" som ju gör detta:

YouTube - KORG MS-20 duophonic (thanks zonkout:)

hmmm...borde inte
TRIG OUT to S&H IN
REV EG1 OUT to S&H IN CLOCK
S&H OUT to TRIG IN

fungera...(har ingen MS-20 framför mig på jobbet tyvärr)???

Senast redigerat 2008-11-12 16:12

Tyvärr, kroffe. Testade, skitglad över en möjlig lösning. Och allt den gav var en drone som bytte ton när man bytte tangent.

Jag kanske måste förtydliga mig. Saxar in info från Pro-one´s manual som beskriver det så bra: ( Det är alltså RETRIG-funktionen som den beskriver jag är ute efter. )

"The NORMAL-RETRIG switch selects the envelope generator triggering mode. NORMAL means low-note priority with single triggering. That is, if you play more than one note at a time, the lowest note on the keyboard will be the one you will hear. Furthermore, all keys must be completely released before a new GATE (initiating new envelopes) will be produced. This allows you to selectively retrigger by touch. When switched to RETRIG (retriggering mode) a GATE will be produced whenever a new key is hit, regardless of its position on the keyboard or of the number of keys simultaneously held. In other words, the last key played will be the one you hear."

Några nya tips/ försök / spekulationer på om det över huvud taget går att modda?

• Medlem
  • Göteborg
  • 2008-11-13 17:08

Jag vet inte hur klav-schemat ser ut på ms-20 men jag tror inte det är helt trivialt.
När jag byggde min synth med ASM-2 envelopper i så använde jag en sån här krets Analog Synth Keyboard Schematic som ger cv/gate ut plus en triggpuls vid varje tangentnedtryckning. ASM-2-envelopperna har en extra resetingång som triggar om enveloppen dit den triggpulsen går (via brytare så klart). Men jag gissar att MS-20:ans envelopper inte har nån sån funktion så behöver du nog modda klaviaturkretsen så att gate:n bryts momentant vid varje tangentnedtryckning. Går säker med lite logik och så men nog ingen man gör på en kafferast tyvärr.

edit: fast jag kanske svamlar, och jag har ingen MS-20 men jag har en bild på en Är "trig" samma som gate eller är det bara en triggpuls?

1
Bevaka tråden