Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Fotomässan 2008 - Värd att gå på ?

Tråden skapades och har fått 54 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-11-14 20:44

Håller med dig på alla punkter.
Fick lite panik senast jag var på fotomässan, finns en såååå stor del rost forograferande tomtar med fotovästar stor kärlek till tyska guldreflektorer. Sedan är det jävligt kul att Jensa ställer in skåpet, han har levererat bra grejer dom senaste åren.

Jens Andersson var (för mej) vad som gjorde att dagen var värd att lägga på en medioker mässa!!

En liten fundering jag hade angående tipsen att INTE ta med mej min SLR, varför gjorde jag inte det, gratis inlämning för koll och rengörning (jag fotar speedway och har tappat den någon gång).

Hemläxa: Ta egna beslut!

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-11-14 21:20

Jag har inte varit på någon fotomässa. Men jag undrar varför tar man med sig sin kamera dit? För att ta mäss-foton eller? Man får väl inte prova utrustning på mässan ihop med egen medhavd utrustning?

Usch, jag skäms nästan, jag har ju i stort sett ALLTID kamera med mig. Kanske inte system, men åtminstone G9. Ska försöka att komma ihåg att INTE ta med någon om det finns fotografer i närheten, vill ju inte göra bort mig!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-11-14 21:35

Jag har också nästan alltid med mig min leica.. Men man bör hoppa över fotovästen med ficka för dustoff och minitripod.

Ursprungligen av Fredric:

Jag har också nästan alltid med mig min leica.. Men man bör hoppa över fotovästen med ficka för dustoff och minitripod.

Fotoväst var väl något fotografer hade då man bytte film vart 36:e bild, men när man kör med 4GB+ minneskort så räcker fickan ganska bra.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-11-14 21:55
Ursprungligen av SkrotNisse:

Fotoväst var väl något fotografer hade då man bytte film vart 36:e bild, men när man kör med 4GB+ minneskort så räcker fickan ganska bra.

Det var ju det man hade hoppats...

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-11-14 21:38

Kanske är det något många gör för att identifiera sig med? Se, jag är fotograf, jag har inte kommit vilse...

En annan sak som var kul att se...

Hasselblads monter

Nu har inte jag någon väst, men man undrar ju lite vad ni tittar mest på, mässan eller besökarna?

  • Medlem
  • 2008-11-14 22:12

De kvinnliga besökarna, månne?

Som fotograf måste man ju observera ALLT !!!

  • Medlem
  • 2008-11-14 23:14

Även när man inte har kameran med sig?

It's in the blood!

  • Medlem
  • 2008-11-14 23:51

Det är väl det.

Jahopp, så var man då hemma efter en eftermiddag på mässan och en kväll på restaurang med frun (Frantzén/Lindeberg i Gamla stan - recension på begäran...).

Om vi börjar med fotoutställningarna... Jag gillade framför allt Hans Strand, Serkan Günes (lite traditionella, men blev sugen på att åka på en workshop!), Ulf Berglund, Åsa Tällgård och Emilia Bergmark-Jiménez. Klum är grym som vanligt, men kändes lite förväntat, tyvärr.. Jag gillade NaturfotoForums bilder, måste jag dock säga! Det var den stora överraskningen och behållningen där.

Kollade inga föreläsningar, fokuserade på montrar istället. Köpte två böcker hos Neva Books, Östlings Kaxiga fåglar och Värld av is av De La Lez (rekommenderas!). Fingrade på nya Nikkor AF-S 50/1.4 - blir ett köp där när den kommer! Fingrade också på AF-S 600/4 VR... Blir nog inte ett köp, hur gärna jag än skulle vilja ha den... Kollade blandad utrustning, fanns mycket att se och känna på. I slutändan behövde jag ett nytt stativ och jag slog till på ett Manfrotto 055CXpro3 (ja det heter så...) med en 488RC2 kulled hos Kameradoktorn, till mässpriset 3500 kr. En tusing billigare än i butik/på nätet kändes som en bra affär.

Stora skillnaden mot föregående år var utrymmet. Montrarna var tillräckligt stora och det gick hyfsat snabbt att komma fram till t.ex. Canons eller Nikons personal. Men fortfarande en dj-a massa människor som gick runt med kameror på axeln. Som många redan frågat: varför ta med en svindyr systemkamera till en Fotomässa av annat skäl än att man vill säga till andra att man minsann är en "fotograf" alternativt en medelålders man som har råd med en dyr kamera? De borde kanske läsa What the Duck...

Jag tog en bild (med min Sony Ericsson k750i) och det var på en kvinna med sin baby inlindad i sin tröja* (jag väntar en egen i februari så jag kunde inte låta bli) hon var bakom en disk/bord i närheten av Canon scenen.

Skitdålig bild men villa bara visa min fru...

Mina befintliga barn är 9 & 6 så det känns lite speciellt med en sladdis (halv-sladdis) och roligt att få foto inspiration från vissa de mysiga svartvita fotografierna som vette mot stora scenen hållet.

Har fått massor av idéer

*=En special tröja med en jätte ficka på framsidan.

  • Avstängd
  • International user
  • 2008-11-15 00:58
Ursprungligen av SkrotNisse:

Jag tog en bild (med min Sony Ericsson k750i) och det var på en kvinna med sin baby inlindad i sin tröja* (jag väntar en egen i februari så jag kunde inte låta bli) hon var bakom en disk/bord i närheten av Canon scenen.

Skitdålig bild men villa bara visa min fru...

Mina befintliga barn är 9 & 6 så det känns lite speciellt med en sladdis (halv-sladdis) och roligt att få foto inspiration från vissa de mysiga svartvita fotografierna som vette mot stora scenen hållet.

Har fått massor av idéer

*=En special tröja med en jätte ficka på framsidan.

Grattis i förskott! Tre är lagom

Ursprungligen av Mattias L:

Grattis i förskott! Tre är lagom

Jag skulle använda ordet perfekt (tror inte jag ändrar mej om några månader...)

Vi kommer nog att slåss om vem som har henne, men jag kommer föreslå en deal, min fru får låna min kamera

Grattis !
Så ni har lagt in en önskan om en tjej eller ni vet det redan kanske ?
Är du en modern pappa som tar pappaledigt ?

  • Avstängd
  • International user
  • 2008-11-15 09:15
Ursprungligen av SkrotNisse:

Jag skulle använda ordet perfekt (tror inte jag ändrar mej om några månader...)

Vi kommer nog att slåss om vem som har henne, men jag kommer föreslå en deal, min fru får låna min kamera

Jag vet inte, själv går jag i funderingen om inte fyra är perfekt.

Ursprungligen av KaRo:

Grattis !
Så ni har lagt in en önskan om en tjej eller ni vet det redan kanske ?
Är du en modern pappa som tar pappaledigt ?

Vi fick reda på det och jag är helnöjd, men syskonen är det inte och min fru vill hellre ha en pojke. Scannen var gjord i ett tidigt stadie så det finns en risk/chans att hon hade fel.

Ursprungligen av Mattias L:

Jag vet inte, själv går jag i funderingen om inte fyra är perfekt.

Precis vad jag sa, men fick inte en speciellt trevlig reaktion...

Någon som noterade om man kunde köpa canons väska till G10an där?

  • Medlem
  • Vattholma
  • 2008-11-17 21:20

Vad är grejen med feta telegluggar egentligen? Visst de har sina speciella användningsområden, och jag menar inte att det är nåt fel på gluggarna i sig. Däremot så blir jag inte förvånad längre över dessa köer till just dessa gluggar, visst kan det vara lite coolt att stå och kika i nån riktigt fet teleglugg. Men har man gjort det en gång så räcker det liksom. Eller?

Pieter Ten Hoopen fortsätter att gå sin egen väg, jag tyckte hans bilder var grymma. Det är antagligen bilder som tilltalar långt ifrån alla, men jag tyckte många verkade nyfikna på just hans bilder. Det behövs ju bredd på en mässa, så det finns nåt för alla.
Tyckte det var en hel del som inte höll så hög nivå, men vi har ju alla olika smak. Även om jag inte är så jätteintresserad av naturbilder så måste jag säga att jag blir imponerad av fågelbilderna som Brutus Östling har tagit.
Klum är ju grym på det han gör han med, men det vet vi ju alla redan. Synd att han inte var där, han verkar vara en väldigt ödmjuk person.

Jens Andersson rocked the pants off everyone!!! (IMO)

Bevaka tråden