- HeLe
- Medlem ●
- Stockholm
Man blir glad när man finner en synt man sökt med ljus och lykta. Nu har jag funnit min. En Yamaha CS-70M. I Lerwick på Shetlandsöarna av alla platser! måste vara fetaste synten på ön. Bara hoppas på att den inte använts på en gammal skuta att packa fisk i
Det här var så exotiskt att jag överväger att ta färjan från Norge och hämta den. Ska se om jag kan tajma det med "Up-Helly-Aa", den gigantiska vikingafesten de har där varje år där de bränner skepp och har sig. Bäst att rädda undan synten från bärsärkarna. Återkommer med resereportage, ifall det blir av.
Berätta om era fynd, anekdoter och konstiga platser i samband med syntköp.
//H
Jag köpte en Yamaha SY-77 i Växjö.
Hahahaha.
Oooh, respekt. Åkte du paddelbåt eller timmertransport?
Coolt vad gav du och vilken Boss?
Själv bytte jag en RX5+lite pengar mot en R8 MK-II från USA för 10år sedan.
Synd att dollarn gått upp så jävla mkt nu när de har RY30 för 129dollar, Moog Rouge 595, Matrix-1000 295, Six-track 495...
Grattis till Yamahan! Får man fråga vad du gav för den?
Mitt fynd på den mest udda plats var nog en Roland Cr-8000 i nyskick som jag hittade i en lite musikaffär i Venedig
Man blir glad när man finner en synt man sökt med ljus och lykta. Nu har jag funnit min. En Yamaha CS-70M. I Lerwick på Shetlandsöarna av alla platser!
//H
köpte 606 1990 av en man med stålull istället för hår. vi möttes på kungsgatan i göteborg och han hade maskinen i en tempo-plastpåse som jag inte fick på köpet... under affären kändes det ungefär som att jag köpte ett halvt kilo olagliga substanser men den var i fint skick och kostade en femhundring. dessutom ägs samma maskin idag av en man vars hår också påminner om stålull. cirkeln sluten.
Köpte en Yamaha cs60 av en äldre konstnärlig herre i Österlen. Jag köpte den på Vendolin och betalade den direkt, sen glömde jag av den? 4 månader senare ringde den äldre mannen upp och undrade om jag levde! Han var på väg att betala pengarna till "PN" och sätta ut den på annons igen, men banken var vänliga att identifiera mig, så kan det gå.
Synten hämtades upp på nyårsafton på en parkering i Ystad(vid denna tidspunkt var mitt vendolinshoppande som värst, mitt hem var som ett museum, hade 4-5 betalda syntar runt om i Sverige som jag inte hunnit plocka upp, bizzart)
Idag köper jag knappt något, är nästan botad från G.A.S;)
Ja det är med största sannolikhet en scammare. Det visade sig att han använt samma bilder och text som i en annan annons med samma synt som nyligen såldes på ebay. Jag kom aldrig så långt att jag betalade.
Det här blev ju ännu en anekdot
Får hålla mig till Sandviken och Växjö i fortsättningen
Jag köpte en trasig, halvskabbig SH-7:a från Kanarieöarna för några år sedan. Planen var att göra den riktigt fin, men pga att den hade lite plåtskador, saknade en massa rattar (nyproducerade fanns inte då) samt att jag skulle flytta och inte hade tid då gjorde att jag sålde den vidare i samma skick. Sedan dess har den gått runt som värsta vandringspokalen i Sverige. Har du inte sett den än? Ingen fara, den dyker snart upp på Vendolin nära dig.
Ja det är med största sannolikhet en scammare. Det visade sig att han använt samma bilder och text som i en annan annons med samma synt som nyligen såldes på ebay. Jag kom aldrig så långt att jag betalade.
Det här blev ju ännu en anekdot
Får hålla mig till Sandviken och Växjö i fortsättningen
Tjena,
mjo...det är nog en scam. Jag har någonstans i bakhuvudet att just Shetlandsöarna har varit på tapeten tidigare. Inte i Sverige men på internationella forum. Kan inte komma på vilket bara. Kan ha varit Gearslutz.
WT
-En avställd Eminent P275 från en lada / garage utanför Sandviken, fungerar än så länge. Fick nu senast ett impulsryck och köpte en Solina SE i Södertälje av snubbe som hyrt ut den. Köpte rackmoduler på en husbåt en gång. Har faktiskt levererat en Ensoniq SQ1+ i sopsäckar när det var snöslask. En vinterkväll gjorde jag tre affärer på typ två timmar , bytte en sampler mot en mixer i Rissne, en orgel mot en rymdklang på Ringvägen och en synth mot en annan synth på Götgatan... puh
MVH
-En avställd Eminent P275 från en lada / garage utanför Sandviken, fungerar än så länge. Fick nu senast ett impulsryck och köpte en Solina SE i Södertälje av snubbe som hyrt ut den. Köpte rackmoduler på en husbåt en gång. Har faktiskt levererat en Ensoniq SQ1+ i sopsäckar när det var snöslask. En vinterkväll gjorde jag tre affärer på typ två timmar , bytte en sampler mot en mixer i Rissne, en orgel mot en rymdklang på Ringvägen och en synth mot en annan synth på Götgatan... puh
MVH
Det var väl jag som fick casio 1000p mot rymdklangen?
Köpt en Kawai K4r i ett skummisgarage i hamnen. Men det visade sig att jag kände säljaren, en gammal dödsmetallare som snott med sig den när musikaffären han jobbade i gick omkull. När han fått pengarna sa han nåt i stil med att "och den låter astöntigt, men sånt gillar väl du, din technobög".
Ångrat sen den dagen att jag inte la 500 på hans DW-8000 "med nåt fel" som stod i ett hörn i garaget.
Remsjev; japp jag kallar Casio 1000P för årjel - tur att den var liten, så man kunde ställa sig i givakt på trottoaren med den. Fast en del kallar den visst för "the earliest affordable additive synthesizer"; CASIO Additive Synthesis: Casitone 1000P