Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Surfa trådlöst på bärbar MacBook genom stationär iMac

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Bää vad trött jag blir... Finns det ingen klok människa som kan förklara så jag fattar hur jag kopplar ihop min MacBook med den stationära iMacen?

Ok jag fattar att jag ska in på systeminställningar och dela nätverk, men mer exakt sedan då när jag väl är där då? Det kommer ju bara massa frågor om inställning om DAP, ADP och allt annat möjligt konstigt jag inte fattar sammanhanget på och lösenord med mera keine anung alltså... Hur vet man sånt? Var finns denna info? Inte i min panna iaf. Är det självklara grejer för alla andra som är mer kunniga?

Eller det kanske inte är så lätt att ligga i soffan och surfa på den bärbara via den stationära som jag trodde? Förutom min ringa kunskap verkar det ju som om det kanske fattas något mer också, en router, switch, whatever...

Kan någon snällt snille orka reda ut det här på ett tydligt sätt vore jag mycket tacksam.
I värsta fall får man väl skippa att bluetootha på sig själv och gå och köpa ett mobilt bredband och ha nytta av det på fler ställen än i soffläget.
Men lite sugigt är det väl ändå isf.

Möjligen en pisslätt fråga för många här på forumet, men om man aldrig haft nöjet att ha en bärbar Mac så får man väl ändå våga fråga här på rätta stället för samlad Mac-kunskap.
*ger upp för dagen*

Mvh

Om du börjar med att berätta vilken utrustning du redan har...
T.ex hur iMacen är ansluten till internet, om iMacen har Airport (vilket den säkert har, men behöver ändå bekräftas), osv osv... Allt du kan komma på.
...så blir det mycket lättare att komma med tips och svar.

Och när vi vet mer, så kan jag också bedöma om din fråga ska ligga kvar i den här tråden. Känns inte riktigt som det är samma frågeställning som tidigare i tråden, även om det är besläktat.

iMacen är ansluten till Internet via inbyggt Ethernet.
Där lyser det grönt och fint.
Jag har bredband, kopplat med sladd in.
På raden under lyser en röd plupp och det står det att "Airport är på men inte anslutet till något nätverk".

När jag går in på Systeminställningar Nätverk meddelar iMacen mig också glatt detta:

Nya nätverksportar har upptäckts:
SerialPort-1
Bluetooth-PDA-Sync
Kontrollera att de är rätt inställda och klicka sedan på Utför för att aktivera dem.

Jag har inte en susning om vilka nätverksportar detta skulle kunna vara.
Och varje gång jag går in där nu så frågar iMacen också "om jag vill utföra konfigurationen".
Och jag vet inte vad som är rätt svar på den frågan heller och vad jag ställt till med...
Detta har jag väl dragit på mig för att jag försökte leka ihop dom Macarna igårkväll då.

Jag var inne på MacSupport-affären idag och fick rådet att ist köpa en router.
Så det kanske är den vettigaste lösningen?

Hur som helst tar jag tacksamt emot tips och svar. Skulle ju vara skönt att bli av med dom där konfigurationsfrågorna åtminstone, även om jag nu köper en router för att det är lättare att fixa soffsurfet så...

(PS. Hamnade fel med inlägget eftersom jag just hade sökt i forumet och då landat i den här tråden. Jag trodde att jag skapade en ny tråd, sorry...)

Ursprungligen av Ridgekatten:

Hamnade fel med inlägget eftersom jag just hade sökt i forumet och då landat i den här tråden. Jag trodde att jag skapade en ny tråd, sorry...

Knappen "Nytt inlägg" = nytt inlägg i befintlig tråd

Knappen "Ny diskussion" = ny diskussion/tråd

Ursprungligen av Ridgekatten:

Jag har bredband, kopplat med sladd in.

Det finns många olika sorters bredband...

Du har alltså inget modem? Det är nätverkskabel direkt från väggen till iMacen?

:"> Yupp...
Bredbandskabel från väggen från leverantören rätt in i iMacen.

Bor i hyreshus där alla har bredband på det sättet, och så valde man bara leverantör på hyresvärdens hemsida.

1
Bevaka tråden