Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Byta dator och flytta system

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

Det börjar bli dags att byta mina drygt fem år gamla dator mot något nytt. Har lite funderingar när det gäller vad som egentligen är bäst och hur man flyttar över det gamla systemet på nya datorn. Självklart behåller jag XP istället för Vista som är alldeles för tungt och dessutom skulle tvinga mig att betala ett antal tusen för onödiga uppgraderingar jag inte behöver.

Några frågor:

1) Finns det något bra sätt att flytta de gamla systemmapparna, speciellt VSTi foldern, till den nya datorn.? Typ något program där man kan välja vilka filer man vill flytta över. Det vore bra skönt att inte behöva ominstallera alla plugs...

2) Fungerar Cubase SX bra med dual core processorer?

3) AMD eller Intel? Hittills har jag varit trogen AMD men många säger att Intel Core 2 Duo nu är betydligt bättre, även för musik. Kollar man på Frost Network så använder ju dom Intel i sina datorer. Den här till exempel.

Hej!

1) Nja - Endel plugins, (ofta gratispluggar) består enbart av en dll-fil, dessa går då att helt enkelt kopiera in till din nya vst-folder men alla plugins som en gång har krävt en installation lär behöva installeras igen. Tips är att notera alla plugins du installerar i en textfil, (och om dom ska kopieras elelr installeras) och spar filen tilsammans med alla installationefiler och dina serienummer etc. som behövs. Alltid bra att ha koll på sånt.

2) Vill minnas att jag kört det problemfritt på ett jobb men inte 100%, kan ha varit Nuendo. Hör med Steinberg bara.

3) Intel. Alltid funkat bra för mig, aldrig haft processor-relaterade problem. Sitter även Intel i Racktone-datorerna. Säger inte att AMD inte funkar dock, ingen expert. Haft problem med Adobe Audition 3 som kan varit AMD-relaterat, funkade bara bra på den datorn som hade Intel iaf..

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-11-14 15:38

1) som kottenkotten sa

2) har för mig cubase blev multitrådat iom 3.1, men inte helt säker.

3) Japp. core2duo/quad är det självklara valet om man vill ha prestanda och stabilitet för tillfället. Ser ut som intel kommer hålla kvar ledningen även med core i7 som är nästa generation. AMDs grejor är inte alls dåliga dock, men har väl ramlat ner i budgetklassen igen nu (utom för servrar där deras proppar fortfarande går bra).

Om det är en stationär dator så är enklaste lösningen att helt enkelt lyfta över den gamla systemdisken till den nya datorn.

Att lyfta över hårdisken i den nya datorn vore definitivt den enklaste lösningen. Men hur fungerar XP i och med att det är en ny maskinvarukonfiguartion? Jag tänker till exempel på olika drivrutiner som måste uppdateras. Görs detta automatiskt?

/R

Räkna inte med det, låter väldigt vanskligt det där jag skulle bli förvånad om det funkar och ger ett stabilt system. Blir nyfiken, har sågtand eller nån annan lyckats med detta nån gång?

Jag skulle nog ta tillfället i akt och installera fräsht windows istället.

En över fem år gammal disk kan vara läge att pensionera, äldre diskar har en tendens att låta mer, gå mycket varmare och inte minst lägga sig och dö en dag. Kopiera gärna över rubbet till nya burken men helt separerat från det nya systemet, bra att kunna plocka grejer ifrån om man kommer på att man glömde nåt.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-11-24 11:36

Jag gjorde samma sak för ungefär två år sen, bytte moderkort, minne och processor. Det funkade att stoppa in den gamla systemdisken och bara köra men systemet blev grymt instabilt så jag blåste allt och installerade nytt istället. Rekommenderas absolut att göra så.

Hehe ja, min jobbdator är nätverkssjuk och IT hävdar att det är moderkortet, men att det gladeligen går att bara byta ut så länge man köper in exakt samma modell. Inte ens då tror jag på det, vägrar, det dom inte inser är att visst om det skulle funka så är det ändå internt ljudkort pci + externt ljudkort + andra firewiregrejer, usb-grejer, kopieringsskyddsdonglar och en miljard jävla licenser på mjukvara som är knutet till datorns (dvs moderkortets) id. Troligt säger jag, får leva med skavankerna iaf tills det finns en veckas säkerhetsmarginal för meck.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-11-24 16:10

Flytta över systemdisk till ny dator går att göra om den har någorlunda liknande hårdvara. Flytta mellan två nforce2-moderkort går t.ex. rätt fint. Flytta från ett nforce2 till en intelburk är dömt att gå åt helvete dock

Linux går dock att flytta rätt fint bara kärnan har stöd för nya plattformen. Har en debianinstallation som fått gå från dator till dator i några år, bara kört dd från gamla disken till nya. Visst, den skriker ju om felaktiga start/slutcylindrar när man partitionerar, men det funkar ju fint iaf Tar med sig bootsektor och hela köret.

1
Bevaka tråden