Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

billig analogmono med klav

Tråden skapades och har fått 27 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag söker en enkel analogsynt med klav som inte kostar mer än några tusen, helst. Moogs Little Fatty hade varit något om den varit billigare. Jag behöver dock inte minne.

Spontant kommer jag att tänka på Arp Axxe och Moog Rouge. Vad finns det mer i samma kategori?

• Medlem
  • Eskilstuna
  • 2008-11-14 19:51

yamma cs-5
micromoog
sci proone är lite dyrare
korv ms-10

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-11-14 20:11
Ursprungligen av enapa:

yamma cs-5
micromoog
sci proone är lite dyrare
korv ms-10

Skulle satsat på KORVEN

• Medlem
  • Karlstad
  • 2008-11-14 19:55

Roland SH-09 / 101
Crumar DS-2?

Arp Axxe är iofs väldigt trevligt(ligger en på golvet).. men jag skulle nog föredra Roland SH-09(finns en sån här med). Moog Rouge ligger iofs högt på HA-listan också, men jag undrar om inte det är mest för namnet.

Arp Axxe lek: http://213.67.25.52/ljud/arp_axxe_solo.mp3
Det är filtret som agerar oscillo i början..

• Medlem
  • 2008-11-14 19:56

Roland SH-09, Yamaha CS-10... och om du kan tänka dig utan klaviatur så skulle jag kika lite på MFB-grejerna.

• Medlem
  • Eskilstuna
  • 2008-11-14 20:15

personligen skulle jag köpt nord modular... eller sh-09...

• Medlem
  • International user
  • 2008-11-14 20:38

köpen en sampler .. dom som e gratis med analoga filter
→ ladda med soundFonter\vågformer\korta snipp med wavetabels..

Gott, många bra förslag. Tack! Det jag söker är alltså något supersnabbrattat för leads. Att det inte får kosta så mycket beror på att det inte ur något perspektiv är något jag behöver.

Någon som känner till vad detta kan vara för fel på en CS-10 och om det är smidigt att fixa: "Funkar felfritt bortsett från att "pulse width"-ratten uppför sig lite konstigt ibland (om man vrider upp den riktigt högd så försvinner ljudet, men det händer bara ibland av någon anledning. Och när det är inställt på pwm istället för pw verkar den funka."

• Medlem
  • International user
  • 2008-11-14 21:33
Ursprungligen av sisältää:

Någon som känner till vad detta kan vara för fel på en CS-10 och om det är smidigt att fixa: "Funkar felfritt bortsett från att "pulse width"-ratten uppför sig lite konstigt ibland (om man vrider upp den riktigt högd så försvinner ljudet, men det händer bara ibland av någon anledning. Och när det är inställt på pwm istället för pw verkar den funka."

eum du har en bra utgåva .. du drar ju upp pulsvidden till "ingenTing" .. vågen e bara ett knack\klick \ vad menar du??

~ ¦)

skit i det och använd som filter i stället som jag gjorde! \ den ska inte spelas på!

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-11-14 21:39
Ursprungligen av sisältää:

Det mannen ovan försöker säga är att det är helt normalt, drar du upp pulsvidden till 100% eller ner den till 0% så är det bara likström kvar dvs tyst. Många går bara upp till 95% och ner till 5% helt enkelt för att folk tror att det är trasigt när det blir tyst...

_   _   _
_| |_| |_| |_  50%

___________    0%

• Medlem
  • Göteborg
  • 2008-11-15 02:28
Ursprungligen av Frebrik:

Det mannen ovan försöker säga är att det är helt normalt, drar du upp pulsvidden till 100% eller ner den till 0% så är det bara likström kvar dvs tyst. Många går bara upp till 95% och ner till 5% helt enkelt för att folk tror att det är trasigt när det blir tyst...

Vad frebrik försöker säga är:

• Medlem
  • International user
  • 2008-11-14 21:27

ser den bara bra ut på papper
-- men låter den verkligen så fantastiskt jävla illa?
YouTube - waldolf microWAVE XT #01 btw den svarta ser bättre ut ...
→ ev har jag missat nåt

• Medlem
  • Eskilstuna
  • 2008-11-14 21:44

sis: kööp!

• Medlem
  • International user
  • 2008-11-14 21:50

tack Frebrik :]

Hihi, tack. Nu förstår jag.

SH-09! min röst

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-11-15 14:41

Jag ägde en Crumar DS-2 en gång. Underbar synth, lät varm, fet och var snygg. (saknar). Tyvärr är den svår att hitta och sägs vara instabil (inget jag märkte). Tyvärr är det vissa kretsar som
inte tillverkas längre så den kan vara svårlagad.

Jag skulle köpa en Pro~One. Otroligt rolig synt. Annars är yamma cs-5/cs-10, SH09, SH101 roliga och inte allt för dyra.

• Medlem
  • 2008-11-15 19:23

sisältää: Du vet att du alltid kan låna något av mig? Har fått hem rubbet från Clase, men plats har jag inte direkt. Samma saker finns som förut, fast plus SH-101 och SH-09.

Dom andra är säkert jättefina men slår ännu ett slag för cs-serien.. så extremt lättrattat, jag gillar när man inte behöver använda hjärnan. ..borde vara så jämt.

• Medlem
  • 2008-11-16 16:26
Ursprungligen av kottenkotten:

Dom andra är säkert jättefina men slår ännu ett slag för cs-serien.. så extremt lättrattat, jag gillar när man inte behöver använda hjärnan. ..borde vara så jämt.

Jag vill i motsats till kotten påstå att cs serien inte är särskilt lättrattad Elelr ivf cs-15. 5 och 10 kan jag kanske hålla med om.

Trevligt låter CS ivf.

• Medlem
  • International user
  • 2008-11-16 01:53

800DV e ju fin me .. men llte e fan uppåner\ ←→ på den i spakväg

hade ju en ett tag hemma men fattade fan inte hur folk kunde spela på den ... va ett avtrykk av ett wiskeyglas eller nåt samt ett svartbränt hål av en spliffy eller så - och förstår ägarna ;]

→ låter godis & glass ändå

skulle inte förvåna mig om det e nån här som sitter och försöker lira på den\samma tingest

Senast redigerat 2008-11-16 02:03
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-11-17 11:11
Ursprungligen av ~~~:

800DV
hade ju en ett tag hemma men fattade fan inte hur folk kunde spela på den ... va ett avtrykk av ett wiskeyglas eller nåt samt ett svartbränt hål av en spliffy eller så - och förstår ägarna ;]

Haha, kan vara den jag har hemma, har nog varit med om en del hemskt stackarn. Nu har den bestyckats med nya trägavlar, sen ska jag bara slipa bort dom där skumma avtrycken på träklossarna vid klaviaturet.

Jag lånar av jgb, det är det mest rimliga och sansade beslutet. Vill någon ha en cs-10 i klockrent skick så finns det en på vendolin nu. Säljaren går ner till 4000,- utan att tveka eftersom han tror att den är trasig (enligt ovan). Tips.

En outsider som är mycket bra och lätthanterad är Roland Promars. Om du kan hitta en så brukar de inte vara alls så dyra som SH-syntharna. I mina öron låter den inte olikt SH-101 fast mycket köttigare.

• Medlem
  • Nyköping
  • 2008-11-16 15:40

sawtooth: promars är läskigt svåra att hitta idag.
har kollat många långa stunder efter en men
de är svårare att hitta än något annat tycker jag.

sen lär de kosta väldigt mycket idag pga analoghypen
som fortfarande finns kvar...

• Medlem
  • International user
  • 2008-11-16 17:48

VEM FAN betalar 5ooo för en CS-10 .. e ju WAY åt helvete!
- mina CS10 \ 2x15 jag försöka sälja 2004\5 eller så INGEN va intresserad av skiten \ eller angav att det var för billigt pris på dom !! .. så jävla skumt! .. köpare kan fan dra åt helvete och köpa miniräknare istället typ iPhone

jävla HYPEtomtar!

KRAM ;D

18db ja det var dom jag menade alltså, ämnet var ju billig analogmono. Håller med spöket här ovan också om priserna, köpte en cs40m och cs5 på en gång för runt 5k tror jag det var, 40m blev inte alls lika flitigt använd som femman så den åkte så småningom ut. så min cs5 kostade väl mig 1000 på sin höjd, borde väl ligga på max 1500 sådär idag men det gör dom väl knappast.

Men det stämmer också att dom inte alls hade nån hype då, tunt ljud o allt var det var, låter ju inte moog. Tycker den är rejält byggd också, aldrig nåt tjafs med rattarna och klaviaturet är klart skönare än ms-korvarna och proettan här iaf.

Fan jag går alltid igång på prat om den där synten. Ska sluta.

1
Bevaka tråden