Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Färgsäkerhet med LCD-skärmar

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jobbar med repro på bilder för tryck och undrar om det går att kalibrera och färgstyra LCD-skärmar från t.ex. Apple?

Sitter på en Lacie electronBlue I och den är inte kompatibel med BlueEye i Mac OS X, så jag funderar då på att kanske köpa en LCD-skärm från Apple och komplettera den med en Gretag EyeOne Display för färgkalibrering.

Ska jag köpa "traditionellt" och ta en ny Lacie CRT eller satsa på en LCD? Jag vill ju inte tumma på kvalitén.

• Oregistrerad
  • 2003-06-29 12:31

tja... det finns ju en profil på skärmen och den går ju ställa in på sedvanligt sätt... blir väl inte jätterätt men kanske rätt nog

• Medlem
  • 2003-06-29 12:42
Citat:

Skrevs ursprungligen av jakoby
Sitter på en Lacie electronBlue I och den är inte kompatibel med BlueEye i Mac OS X

Du kan ju använda samma profiler som du har haft hittills i OS 9. Om du inte kan kalibrera den i X, så är det ju bara att göra det i Classic-läget.

Hej
Vi köpte en Eizo L685 LCD med EyeOne-kalibrator för några månader sedan och är kanonnöjda. Den slår våra LaCie-Crt:er ordentligt både vad gäller ljusstyrka och kontrastomfång, har utmärkt färgåtergivning och stabilitet och mycket bra betraktningsvinkel. Se gärna artikel i AGI nr 348.

• Medlem
  • Bollnäs
  • 2003-06-30 11:17

Risken med en TFT är att ljusa nyanser bränns ut och till och med blir osynliga. Jag sitter just nu vid en iMac G4 (Appleskärm) och den har just det problemet.

Fördelarna är att du slipper flimmer vilket gör det mindre ansträngande för ögonen. Du får en otrolig skärpa som ingen CRT kan uppnå.

Det går, enligt min åsikt, att jobba med grafisk produktion på TFT men det är fortfarande att föredra CRT.

Jämför färgrymderna de olika skärmarna jobbar i:

CRT-skärm

TFT-skärm

Citat:

Skrevs ursprungligen av Kalle W
Risken med en TFT är att ljusa nyanser bränns ut och till och med blir osynliga. Jag sitter just nu vid en iMac G4 (Appleskärm) och den har just det problemet.

Det går, enligt min åsikt, att jobba med grafisk produktion på TFT men det är fortfarande att föredra CRT.

Men enligt de själva (Apple, Formac, Eizo m.fl.) så säger de ju att det är jämförbart och hållbart att jobba i en grafisk miljö. Talar de inte sanning?

• Medlem
  • Bollnäs
  • 2003-06-30 13:13
Citat:

Skrevs ursprungligen av jakoby
Men enligt de själva (Apple, Formac, Eizo m.fl.) så säger de ju att det är jämförbart och hållbart att jobba i en grafisk miljö. Talar de inte sanning?

Visst funkar det, men CRT är bättre. Men testa själv först om du tycker att det är tillräckligt bra innan du byter ut alla skärmar.

Tillverkarna hävdar väl att det är likvärdigt så de kan sluta tillverka CRT och gå över på TFT helt. Bättre marginaler för dem då (antar jag). Framtiden är helt klart platta skärmar, men ännu är de inte riktigt lika duktiga på kontraster som CRT. Skärpa är TFT överlägsna på.

Om jag exempelvis blandar en svart 7% och en 8% och jämför dem på en TFT och CRT så syns skillnad på CRT men inte TFT. Och så är det med alla ljusa nyanser.

• Medlem
  • 2003-06-30 19:43

Det viktigaste när man köper en skärm och vill uppnå bra resultat är att det finns separata RGB reglage, för det är utifrån dessa du ställer om skärmen, när det gäller TFT skärmar så vad jag vet så är det bara Eizo som har detta just nu, kan iofs tänka mig att även Lacie har detta.
Då deras skärm är misstänkt likt Eizos och Lacie brukar ju köpa upp andras skärmar och designa om dom med deras blå färg!

Micke

Citat:

Men det borde väl vara skillnad på en 15.000:- skärm och den som sitter på en iMac?
Så frågan är ju då vad man ska titta på i skärmarnas specar. Vad är det man "bör" ha för värden. Kontrastvärden, Dot-pitch och massa annat gör att man blir helt snurrig!

• Medlem
  • Bollnäs
  • 2003-07-01 10:00

Se till att du testar skärmen innan du köper den. Antingen på affären eller om du beställer med öppet köp. Eller kanske hyr den i en vecka innan du bestämmer dig.

Det går alltid att förhandla med försäljarna.

Sen när du väl har den framför dig så provar du alla såna här känsliga lägen. Ha en pdf klar med färgtester och jämför med utskrifter alternativt en CRT.

Att bara titta på siffror i en katalog gör nog ingen lycklig.

Citat:

Se till att du testar skärmen innan du köper den. Antingen på affären eller om du beställer med öppet köp. Eller kanske hyr den i en vecka innan du bestämmer dig.

Att bara titta på siffror i en katalog gör nog ingen lycklig.

Hmmm... får nog göra så! Tack för alla tips iallafall!

• Oregistrerad
  • 2003-07-02 11:59

Vi har på jobbet nu kört en full produktion med EIZO skärmen hos fotograferna och det har enbart varit ett positivt byte.

Vi har haft en bråkdel så många printade proof som vi trodde utan det har runnit genom mycket bättre. Så kolla in den, dyr men jäkligt bra!

D.

Jag hittade ett test av LCD-skärmar som Fotografisk tidskrift har gjort.
http://www.sfoto.se/ft_start/test.asp?ID=9&Amne=4
"Däremot kan vi inte säga att alla skärmar var lika bra. Det var en stor skillnad på de olika skärmarnas förmåga att återge alla de nyanser som våra testbilder hade. De skärmar som utmärkte sig positivt var Apples och Eizos skärmar. På Eizos skärmar finns det stora möjligheter att anpassa inställningarna av skärmen. Inställningsprogrammet är visserligen krångligt utformat, men tillåter användaren att anpassa en mängd olika inställningar, vilket ger en utmärkt bild efter en del inställningsarbete.
Förvånansvärt nog fick vi nästan lika bra resultat på Apples skärmar, trots att bara ljusstyrkan på skärmen kan ändras. Vi kalibrerade bara skärmarna och fick direkt en utmärkt skärmvisning. Denna skärm, tillsammans med kalibratorn EyeOne och programvaran Basiccolor, är den första som blivit SWOP-certifierad, alltså godkänd för provtrycksbruk."

1
Bevaka tråden