Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

En tjejs hyllning till Apple/Mac!

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej allesammans!

Helt spontant skriver jag en helt meningslös tråd (egentligen) om en av mina nuvarande (och har varit i många, många år) kärlekar - Mina macar och Apple!

Ända sedan någongång i början utav -90 och mitt första ögonkast samt finger på en macintosh sa det "klick".

Har jag någonsing varit frustrerad över en mac?
En eller två gånger, sisådär.

Tillräckligt för att utbrista "nu jälar köper jag en annan dator och då får det bli en PC!"
Nej, aldrig.

Konstigt kanske.

Men det ingår väl i den där "magiska relationen" man får till en mac när man väl satt sig framför en. Den tanken föresvävar aldrig. Den liksom dyker aldrig upp (för mig i alla fall).
Att det aldrig hänt tycker jag är ganska märkligt, faktiskt!

Vad är det som är så underbart med en plåtburk som man kan skriva på egentligen?

Tja...numera kan man göra under med dem nästintill. Spela spel, göra bilder, skriva ut bilder, surfa på internet, chatta med folk på andra sidan jorden, få figurer att röra sig i 3-D, skicka brev, lyssna på musik, skapa musik, skapa program etc, etc, etc.
Listan är mycket lång över vad man kan göra med en dator.

Men...det mesta kan man ju göra med en PC också, eller?

Jo, visst är det så.
Därmed faller en del utav mitt argument över varför jag är så förtjust i mina macar.

Design. Absolut! Det mesta Apple åstakommer är en fröjd för ögat och andra sinnen.

Lättanvänd, ja! Det är också ett argument.

Har Windows någonsin åstakommit en fröjd för ögat?
Inte så långt jag känner till.

Visst har det sin charm också att vara i "underläge" gentemot en Jätte som tagit över databranchen.

Men handen på hjärtat: är detta ett argument för att Apple är mig kär? Nej.
Möjligtvis en utav delarna som pådriver lusten att klänga sig fast vid sin dator. Men inte mer.

Det finns en slogan som lyder: "Once you´ve gone Mac, you never go back."

Helt riktigt.

Kan det månne ligga någonting i Apples innovatet i kombination med sina drivkrafter och värderingar?

Ja, jag tror vi närmar oss någonting.

För dessa värderingar består i ett flertal saker som gör att resultatet blir enastående.

Apples huvudtanke har aldrig (vad jag sett under alla dessa år) varit främst att tjäna så mycket pengar som möjligt på bekostnad av sina idéer om vad de vill skapa.

Den första punkten på dagordningen har alltid varit: Innovation, beauty, the ease of use, to deliver a package that consists of everything you need to feel good.

Detta i kombination med en dator som ligger mycket, mycket högt i klass då det gäller funktionallitet resulterar i något som ofta slår klockrent!

Det en PC kan kan också en Mac (i en del fall bättre). Ovanpå det får kunden en dator som inte bara är en upplevelse att se på, känna på utan också i längden är mer prisvärd i fråga om hållbarhet.

Där finns fler saker att tillägga men, jag slutar här med att påstå att:
de som producerar fram idéer som leder till produkter med Apple-logga på har lyckats över all förväntning under alla dessa år med att leverera något utöver det vardagliga innom datorvärlden.
Fortsätter de i samma stil, med sin strävan efter att hålla sig till ovanstående värderingar i sina lanseringsprodukter kommer det nog aldrig slå mig att gå ut och lägga pengar på någon annan produkt (tex PC) som är sämre på så många vesäntliga sätt.

Ge mig en anledning!
Hittills har ingenting klarat att ge mig den upplevelse jag fått/får, inte ens i närhet.

Och förmodligen kommer jag att fortsätta att få denna upplevelse igenom att använda Apples produkter.

Jag har satsat en del pengar på Apple/Macintosh men har jag någonsin ångrat mig eller blivit besviken?

Nej, aldrig!

/G

[ 13. mars 2003, 18:22: Meddelandet ändrat av: Gambit ]

• Medlem
  • International user
  • 2003-03-13 18:19

Vackert

Instämmer.

Kan man mer än att instämma - kunde inte skrivit det bättre själv

Mitt i prick.

Gambit,

kan du skriva en sådan kärleksförklaring till mig med?

1
Bevaka tråden