Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

upptaget ljud som distar - hjälp tack

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

har spelat in en dokumentär och tagit upp ljud med extern dat och en mixer mellan den och mygga eller riktmic.

nu när jag sitter i finalcut upptäcker jag att visst ljud på vissa ställen har en aningens "dist".

Hur kan man eleminera bort detta????

några pluggar till fcp eller protools eller nått sätt.

jag vet att det kan vara omöjligt men ibland kan program o datorer skapa underverk.

all hjälp är tacksam

• Medlem
  • International user
  • 2003-06-30 14:08

Det beror lite på vilken typ av dist det är. Analog i mik/förstärkare eller digital dist i bandspelaren. Det förstnämnda är lättast att snygga till.

Jag gjorde nyligen en dist-tvätt av ett ljudspår i Pro Tools med hjälp av "penn"-verktyget. Zooma in rejält och rita sedan om vågformen så att den blir rund och fin där den är kantig/avklippt. Lyssna med "scrub"-verktyget för att leta upp disten. Zooma också i höjled för att se att kanterna blir fina.

Efter dist-tvätten kommer ljudet antagligen att låte lite "anstängt" men inte alls så smutsigt som innan.

Det tog mej 4-5 timmar att tvätta ett 1.5 timmes ljudspår som distade när dom höjde rösten eller skrek.

Jag föredrar att tvätta för hand istället för att använda nån plugg eftersom man då har kontroll på varje liten sample. Men om hela ljudspåret distar hela tiden skulle det ta för lång tid och då kanske en plugg är att föredra.

/Jens

Det finns vissa typer av plug-in som kan hantera sådana problem hyfsat bra. Jag kommer ihåg att jag har använt ett VST-plugin som heter "Declicker" på ett ljud som var distat vid inspelning med bra resultat.

tack för tipsen, mitt hjärtas nerver lättar och det finns lite hopp.

Tur att detta forum finns

• Medlem
  • 2003-07-01 12:50

hur får man penn verktyget i proTools att fungera - jag har gratis versionen och pennan har aldrig funkat - måste man ställa in nåt speciellt eller är den disabled i gratisversionen ?
K

• Medlem
  • International user
  • 2003-07-04 16:35

Tror inte den är avstängd i Pro Tools Free. Prova zooma in supermycket så borde den bli aktiv. Man har ju ingen nytta av penn-verktyget om man är ut-zoomad...

/Jens

• Medlem
  • 2003-07-04 17:24

Man har ju ingen nytta av penn-verktyget om man är ut-zoomad...

visst så var det ju - TACK
jag har också problem med distat ljud på lite allt möjligt i ProTools - ett och annat blir överstyrt om man t ex gör bounce to disk gör om till toast och sen importerar det hela tillbaka in i ProTools för ev ändringar, överstyrt och med sämre frekvensomfång, detta gäller både om man spelar in materialet i macen eller rippar nåt direkt från cd.
K

1
Bevaka tråden