Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

När synthen surrar?

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-11-18 22:01

Min SCI Six-Trak surrar så där härligt i transformatorn.

Oroa sig och byta ut snabbast möjligt eller ingen fara på taket?

Vad jag minns så surrade den inte förut. Men jag har inte haft den framme på några månader. Så jag vet inte om det kan ha hänt något under tiden den stod helt still..

Jag får dåligt samvete och misstänker att jag borde recappa både den moogen. Blark

• Medlem
  • Karlstad
  • 2008-11-18 22:14

recapp är bra..

Surrar.. hmm.. ändra egenfrekvensen på den vibrerande delen så länge.. Klistra på nånting eller något annat som ändrar tyngden.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-11-19 09:33

Det är säkert den interna transformatorn. Järnkärnetransformatorer har en tendens att surra, det är ett ljud som kommer av att trafon töjer sig mekaniskt av magnetfältet. Om man lastar en järnkärnetransformator för mycket så kan de slitas och börja surra mycket mer, så var det tex med PSUn till min Soundcraftmixer, då är det läge att byta.

Kolla vad den har för specar och fundera på att byta den mot en ringkärnetransformator i stället. Passa på att recappa samtidigt.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-11-19 10:29

Ska skruva isär och se hur det ser ut inuti.

Byta trafo låter som en bra plan!

jag hade en matrix 1000 en gång som brummade i trafon, lösningen blev att
sätta trafon i en extern låda, men testa att bara dra åt/fast trafon först det kan hjälpa,
eller sätt gummibussningar mellan trafo & chassiet kan också funka, det behöver ju
inte absolut vara fel på trafon....

1
Bevaka tråden