Nej jag klandrar dig verkligen inte, som sagt har jag lite svårt att uttrycka mitt problem, varför det antagligen är svårt att svara på min fråga, men all hjälp uppskattas
Egentligen är det med rep1 hämtar data från post 1 och rep2 hämtar data från post2 inte heller rätt beskrivet.
Problemet och strukturen är som följer:
i min tabell1, vi kallar den "Material", registrerar jag material i olika poster, säg att jag har 20 olika poster med 20 olika material. Sen finns det lite olika specifikationer för dessa material tex:
Material_ID
Färg
Bas
osv.
Sen har jag tabell2, vi kallar den "Produkt" i denna finns beskrivet hur man ska kombinera x antal olika materialen från "material". Alltså har jag en rad fält specifika för "Produkt" tex
Benämning (vad materialkombinationen heter)
Egenskaper (specifikt för kombinationen)
material_ID (repeterat fät i vilka man fyller i de material (från "material" som ska Kombineras för den produkten)
osv.
Vad jag sen försöker åstadkomma är ett antal fler repeterade fält som hämtar den data som är specifikt för korresponderande repetition i material_ID alltså:
(Tabell "Produkt" Fält Material_ID) skrivs i manuellt
rep1: 4578 rep2: 6890 rep3: 3123
(Tabell "Produkt" Fält Färg) Fylles i autmatiskt med data från "Material"
rep1: Färg för materail_ID 4578 rep2: Färg för materail_ID 6890 rep3: Färg för materail_ID 3123
(Tabell "Produkt" Fält Bas) Fylles i autmatiskt med data från "Material"
rep1: Bas för materail_ID 4578 rep2: Bas för materail_ID 6890 rep3: Bas för materail_ID 3123
Problemet är ju att "Produkt" villa bara relatera till "material" med den första repetitionen i material_ID och hittar alltså bara det första materialet.
Har inte kollat på GetNThRecord men det skulle väl inte ge mig möjlighet att hitta rätt post baserat på material_ID?
i övrigt är databasen en blandning av nya och gamla tabeller, men att omstrukturera skulle nog vara fullt möjligt, är kanske även enda alternativet.
Hoppas detta är begripligare.
MVH