Till att börja med kan man nog konstatera att det saknas ett forum för "nätverk", därav detta inlägg i detta forum.
Några här på 99mac har säkert funderat om det inte på nåt vis skulle gå att ansluta sin gamla Mac till ett trådlöst nät och slippa onödig kabeldragning kors och tvärs. Så även jag. Nu när kidsen ska få varsin maskin vore det ju geschwindt att ansluta dom trådlöst för surfning och e-post. Passande nog har jag en Netgear MR 314 så basstationen är given.
Förutom två trådklienter (en QS och en Cube) så var behovet att ansluta en iMac DV 400. Knåpa i ett Airportkort och så var det klart. Men den andra var det värre ställt med. En beige G3 266 med 10 Mbit nätverkskort. Vad göra? Trådlösa PCI-kort till Macen finns ju inte och någon Airportplats har den ju inte...
Jag köpte en ny pryl från D-Link, en DWL-810 (1236:- ink moms på Inwarehouse)
Kopplade in den på RJ-45 porten och sen var det till att konfigurera. Den synnerligen sparsmakade instruktionsboken kunde man närmast varit utan, den har man inte mycket nytta av annat än att ta första kontakten med burken via webgränssnitt.
Konfigureringen är lite lurig för man måste ställa om klienten som man initierar D-Linken från till en manuell IP, därefter göra alla konfigureringar som byta lösenord, slå till WEP och göra andra inställningar. Sen kommer vi till det listiga. Man går in och slår på en "kloningsfunktion" (Se bild) för MAC-adresseringen. Genom "kloningen" utger sig DWL-810:an utåt att vara den första klientdatorns nätverkskort dvs. i mitt fall den beige G3:ans 10-mbit-kort.
Efter tillslagning av funktionen kan man lämna D-linken och ställa om TCP/IP (OS 9.2) till DHCP-server och vips så funkar allt. Hehe.
Och detta med WEP, MAC-adressfiltrering etc.
Nu undrar säkert vän av ordning som har en D-Link basstation om DWL-810:an stödjer 22 Mbit/s och svaret är att det gör den.
Edit: Trimmelfink
[ 13. mars 2003, 23:03: Meddelandet ändrat av: safir ]