Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

TIPS: Ansluta gammal Mac trådlöst?

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-03-13 23:01

Till att börja med kan man nog konstatera att det saknas ett forum för "nätverk", därav detta inlägg i detta forum.

Några här på 99mac har säkert funderat om det inte på nåt vis skulle gå att ansluta sin gamla Mac till ett trådlöst nät och slippa onödig kabeldragning kors och tvärs. Så även jag. Nu när kidsen ska få varsin maskin vore det ju geschwindt att ansluta dom trådlöst för surfning och e-post. Passande nog har jag en Netgear MR 314 så basstationen är given.

Förutom två trådklienter (en QS och en Cube) så var behovet att ansluta en iMac DV 400. Knåpa i ett Airportkort och så var det klart. Men den andra var det värre ställt med. En beige G3 266 med 10 Mbit nätverkskort. Vad göra? Trådlösa PCI-kort till Macen finns ju inte och någon Airportplats har den ju inte...

Jag köpte en ny pryl från D-Link, en DWL-810 (1236:- ink moms på Inwarehouse)

Kopplade in den på RJ-45 porten och sen var det till att konfigurera. Den synnerligen sparsmakade instruktionsboken kunde man närmast varit utan, den har man inte mycket nytta av annat än att ta första kontakten med burken via webgränssnitt.

Konfigureringen är lite lurig för man måste ställa om klienten som man initierar D-Linken från till en manuell IP, därefter göra alla konfigureringar som byta lösenord, slå till WEP och göra andra inställningar. Sen kommer vi till det listiga. Man går in och slår på en "kloningsfunktion" (Se bild) för MAC-adresseringen. Genom "kloningen" utger sig DWL-810:an utåt att vara den första klientdatorns nätverkskort dvs. i mitt fall den beige G3:ans 10-mbit-kort.

Efter tillslagning av funktionen kan man lämna D-linken och ställa om TCP/IP (OS 9.2) till DHCP-server och vips så funkar allt. Hehe.

Och detta med WEP, MAC-adressfiltrering etc.

Nu undrar säkert vän av ordning som har en D-Link basstation om DWL-810:an stödjer 22 Mbit/s och svaret är att det gör den.

Edit: Trimmelfink

[ 13. mars 2003, 23:03: Meddelandet ändrat av: safir ]

• Oregistrerad
  • 2003-03-14 01:07

"Trådlösa PCI-kort till Macen finns ju inte"

Har Proxim slutat sälja sina? Vidare finns (fanns) det även USB-adaptrar, vet dock inte om de fungerar med PCI-utbyggda USB-portar. Så nog finns det alternativ, jag har dock för mig att någon, någongång på detta forum beklagade sig över mindre otimala drivrutiner?

• Oregistrerad
  • 2003-03-14 09:02

...och den trevliga D-Link-adaptern för vanliga nätverkskort och annan utrustning. Jag har testat den på en Anniversary-mac och det funkade utmärkt. Det fina i kråksången är att den är helt oberoende av operativssystem.

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: safir:
Till att börja med kan man nog konstatera att det saknas ett forum för "nätverk", därav detta inlägg i detta forum.

Skulle säga att "Mac OS Classic" vore ut utmärkt forum för frågor om system t.o.m. 9.x.

Om du menar att problemet är hårdvarubaserat, prova "Powermac"-forumet.

• Medlem
  • Uppsala
  • 2003-03-14 15:06
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Marcus Holmer:

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: safir:

Skulle säga att "Mac OS Classic" vore ut utmärkt forum för frågor om system t.o.m. 9.x.

Om du menar att problemet är hårdvarubaserat, prova "Powermac"-forumet.

Nej, jag tycket det saknas ett diskussionsforum för nätverk. Många liksom jag sitter med blandade nät så att lägga diskussionen i classic eller X blir inte bra.

• Medlem
  • Uppsala
  • 2003-03-14 15:14
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Jörgen U:
"Trådlösa PCI-kort till Macen finns ju inte"

Har Proxim slutat sälja sina? Vidare finns (fanns) det även USB-adaptrar, vet dock inte om de fungerar med PCI-utbyggda USB-portar. Så nog finns det alternativ, jag har dock för mig att någon, någongång på detta forum beklagade sig över mindre otimala drivrutiner?

Såvitt jag fattar stödjer Proxim´s PCI-kort inte Mac (längre).

Citat:

citera: Note that PCI is not compatible with the Apple driver

..men jag kan ju ha fel.

Visst USB finns också men på den avsedda maskinen fanns ingen USB heller. Känns lite jobbigt att köpa ett USB-kort och accesspunkt för att ansluta den trådlöst

• Oregistrerad
  • 2003-03-14 16:17

Nyfiken som man är sökte jag på Google där jag lade in ett gäng sökord. Bl. a. hittade jag en lösning från Cisco som verkade vara delvis bl. a PCI-baserad.

Jag fann även en tysk länk http://www.tkr.de/hardware/zubehoer/, där jag trots att jag inte kan ett smack tyska kunde förstå att detta PCI-kort även är för Mac. Pga språkförbistring vet jag dock tyvärr inte om det funkar i ditt fall. Ciscos lösing var tyvärr OS X only. Med tanke på att jag även fann att Agere, länk nedan också gör ett PCI-Kort för Mac så tycker jag att marknaden verkar bättre för Mac och WLAN än någonsin förut. Åtmindstpnde för Mac OS X datorer. Vet dock inte vilket OS Agere kortet fungerar under.

De träffar jag relaterat här var alla inom 6:e träffen på min sökning. När jag aktivt undersökte marknaden för något år sedan fanns det bara ett PCI-kort och en USB-adapter som jag lyckats nosa rätt på.

http://www.agere.com/client/wlan.html

• Medlem
  • Uppsala
  • 2003-03-14 22:59
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Jörgen U:
Nyfiken som man är sökte jag på Google där jag lade in ett gäng sökord. Bl. a. hittade jag en lösning från Cisco som verkade vara delvis bl. a PCI-baserad.

Jag fann även en tysk länk http://www.tkr.de/hardware/zubehoer/, där jag trots att jag inte kan ett smack tyska kunde förstå att detta PCI-kort även är för Mac. Pga språkförbistring vet jag dock tyvärr inte om det funkar i ditt fall. Ciscos lösing var tyvärr OS X only. Med tanke på att jag även fann att Agere, länk nedan också gör ett PCI-Kort för Mac så tycker jag att marknaden verkar bättre för Mac och WLAN än någonsin förut. Åtmindstpnde för Mac OS X datorer. Vet dock inte vilket OS Agere kortet fungerar under.

De träffar jag relaterat här var alla inom 6:e träffen på min sökning. När jag aktivt undersökte marknaden för något år sedan fanns det bara ett PCI-kort och en USB-adapter som jag lyckats nosa rätt på.

http://www.agere.com/client/wlan.html

Länken du klippte in till TKR verkar död, om man surfar in till dom hittar inte jag något PCI-kort öht. Däremot liknar en basstation Farallons första generation (numera Proxim) väldigt mycket.

Finns det någon som lyckats med att montera in ett PCI-kort för trådlöst i en beige G3 och fått det att funka?

• Oregistrerad
  • 2003-03-14 23:35

Ledsen att länken blev fel, jag tog bort det som var efter själva företagets namn och hittade tillbaka. Prova denna länk http://www.tkr.de/hardware/zubehoer/index.html. Vidare såg jag i senaste katalogen från InWarehouse (kom Fredag) att Farallon har en skyline PCI-adapter (626:- + moms) + en USB adapter.

• Oregistrerad
  • 2003-03-14 23:44

Nu har jag kommit på ett och annat. Det fungerar ej att klistra hela länken. Gå till http://www.tkr.de/ , hardware > Die Auswahl > Router & Wireless LAN >Linksys WLAN adapter (står att det bara är för PC; ignonera) > Erweiterungen > AT-2500. Om du kommit så här långt kommer du, liksom jag att kunna förstå att PCI-adaptern tillverkas av Allied Telesyn för Deutche Telecom. Men om du har en G3 kan du ju välja på en "massa" PCI-kort nu? Lycka till!

• Medlem
  • Bollnäs
  • 2003-03-15 10:39

Det här med trådlöst till gamla datorer har vi redan en tråd om här som jag startade för ett tag sedan.
Vi kanske kan fortsätta där?

1
Bevaka tråden