Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vill lära mig spela keyboard

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Tjenixen, ny på forumet så ni får ursäkta om detta har diskuterats tidigare.

Har velat lära mig spela något instrument i flera år men det har aldrig blivit av. Har iallafall beslutat att försöka lära mig spela keyboard/synt eller vad ni nu kallar det.

För det första. Kan vem som helst lära sig spela eller måste man ha någon form av medfödd känsla för musik eller prylarna i sig? Och för det andra. Har hört att det är bäst att börja med piano, stämmer det? Eller går det lika bra att köra igång med keyboard direkt? Sedan undrar jag om det hjälper att kunna läsa musik och om jag ska ta lektioner eller försöka lära mig själv.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-11-23 00:52

Jag vet inte egentligen, jag har hållt på med musik i ca 4 år och kan fortfarande inte spela nåt instrument

Beror väl mycket på vad målet med ditt spelande ska vara.. Ska du sitta hemma och bara klinka lite själv för skojs skull, vill du spela trubadurvisor på stranden/festen, är du sugen på att spela i band eller tänker du börja producera/"skriva" musik själv?

Tror faktiskt gitarr är det lättaste att börja med, iaf det instrument jag tycker är mest lätthanterligt.

1: Näe. Men det underlättar säkert. Alltså, vissa människor är helt tondöva. Så enkelt är det. De brukar nog sällan ens går och fundera över om de skall börja spela något instrument så jag tror inte att du skall bekymra dig för detta. Istället handlar det om att inte ge upp. Man tragglar vidare trots att man kanske tycker att det låter kattskit. Eller så blir det tvärt om, det låter kattskit men man är så nöjd att man gärna trakasserar sin omgivning med sina alster. Detta inser man först många år senare.

2: Det beror väl på vad det är för instrument du vill lära dig spela. Är det piano du vill lära dig så är det ju lika bra att börja med ett sådant. Är det däremot syntar, sequencers och trummaskiner du vill hålla på med ser jag ingen anledning till att plåga sig med piano. Lite melodier och ackord kan man lika gärna leka fram på en Korg M1 eller vad man nu vill köpa.

Jag talar utifrån mina egna erfarenheter och det är kanske inte alla som tycker som jag. Jag har till exempel aldrig vart intresserad av att spela piano, hålla rätt fingersättning och öva skalor timme ut och timme in. Jag kan inte ens noter. Däremot så gillar jag att spela melodier med olika syntljud och komplettera dessa med trummor, basar och ackord.

Jag gick en keyboardkurs för tusen år sedan. Det var väl kul ur ett socialt perspektiv men jag hade absolut ingen nytta av det. Istället för att försöka lära mig vilken ton en lite krumilur på en viss rad betydde så var jag mer intresserad av lira autokomp med vänstern och improvisera fram en melodi med högern. Och på den vägen har jag fortsatt. Sedan skall jag inte sticka under stolen med att det hade vart skitskoj att kunna sätta sig vid ett piano och spela efter noter. Men vägen dit är så trist att jag hellre kör in på en massa småvägar och ser vart jag hamnar.

Allt ahndlar om vad det är du vill uppnå.

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2008-11-23 10:14

Om alla kan lära sig spela? Var går gränsen mellan kan och inte kan? Jag tror nog att man ska ära sig som liten om det ska bli bra. (På min skala) Men det är så många faktorer som spelar in.
Rent motorska förmågor. Minnet,simultan kapacitet osv. Sedan ska man få till det musikaliska
också...
Men det är väl bara köpa någon form av keyboard och sätta igång.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-11-23 10:35

Anledningen till att det är riktigt bra att börja med piano är att man då får lära sig att fokusera på hur man spelar. Köper man en synt eller ett keyboard (ja, det är skillnad på dessa två - ytterst grovt sett så är synten till för att skulptera egna ljud med där keyboardet mer är till för nöje eller live-underhållning på ett annat sätt) så är risken att man hamnar i en massa fällor som inte gagnar det egna spelandet, exempelvis att man hittar en massa tuffa ljud och låter ljuden "göra jobbet". Att spela skalor är riktigt, riktigt bra, ett kanonbra sätt att lära sig spela melodier bättre än någonsin tidigare.

Jag vill också poängtera att ingen någonsin kan spela sitt instrument fullt ut - det är en omöjlig ekvation. Musik rymmer oändlighet och oändligt lärande. Folk som vill spela riktigt bra ser till att öva minst 2-3 timmar varje dag.

Ursprungligen av PF:

Anledningen till att det är riktigt bra att börja med piano är att man då får lära sig att fokusera på hur man spelar. Köper man en synt eller ett keyboard (ja, det är skillnad på dessa två - ytterst grovt sett så är synten till för att skulptera egna ljud med där keyboardet mer är till för nöje eller live-underhållning på ett annat sätt) så är risken att man hamnar i en massa fällor som inte gagnar det egna spelandet, exempelvis att man hittar en massa tuffa ljud och låter ljuden "göra jobbet".

Precis. Det beror helt och hållet på vad man vill göra med sin musik. I mitt fall så har de där initressanta syntlhuden vait viktigare än att kunna spela skalor. Jag stötet då och då på personer som tror att kan man spela det ena så kan man också spela det andra. "Du spelar ju synt, kan inte du spela något på pianot här..?" Å ena sidan är det förmodligen lättare att sätta sig vid en synt och skapa om man kan spela piano än tvärt om. Å andra sidan kanske man hela tiden tänker piano och iinanför dess ramar när man sätter sig ned med en synt, sequencer och trummaskin. Traditionellt sett verkar piano vara något slags default-instrument man skall kunna om man vill spela klaviatur. Jag tror att detta kan skrämma många från att vilja börja spela synt eftersom de inte vill sätta sig och traggla med ett trist piano. Ja, pianot är trist om det är trummaskinier, svepande pads och snärtiga basar man vill hålla på med, i övrigt är pianot säkert ett trevligt instrument.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-11-23 19:23
Ursprungligen av Real Parakeet:

Å andra sidan kanske man hela tiden tänker piano och iinanför dess ramar när man sätter sig ned med en synt, sequencer och trummaskin. Traditionellt sett verkar piano vara något slags default-instrument man skall kunna om man vill spela klaviatur. Jag tror att detta kan skrämma många från att vilja börja spela synt eftersom de inte vill sätta sig och traggla med ett trist piano. Ja, pianot är trist om det är trummaskinier, svepande pads och snärtiga basar man vill hålla på med, i övrigt är pianot säkert ett trevligt instrument.

Det finns nog många som kan skriva dig på näsan när du uttalar dig sådär, för det är tvärt om den enbart syntspelande som har svårt att spela pianot, som du själv säger dig ha märkt. Kan man spela piano så kan man däremot spela alla instrument med klaviatur - med bravur. Se på David Paich till exempel, som gjorde fantastiska synthesizer- och även pianoinspelningar med inte helt okända Toto. Själv spelar jag gärna piano men tänker absolut synt om jag håller på med en synt. Pianot är inte alls trist - det ena behöver inte utesluta det andra.

För att ta till en liknelse, så kanske någon skulle tycka att det var trist och fyrkantigt att köra bil - motorbåt, däremot, det vore grejen. Men om man kan hantera en bil så kan man rimligtvis hantera en motorbåt hur bra som helst också. Det är dock svårt att gå från motorbåtskunskaper till att köra en bil. Funkar liknelsen?

Ursprungligen av PF:

Det finns nog många som kan skriva dig på näsan när du uttalar dig sådär, för det är tvärt om den enbart syntspelande som har svårt att spela pianot, som du själv säger dig ha märkt. Kan man spela piano så kan man däremot spela alla instrument med klaviatur - med bravur. Se på David Paich till exempel, som gjorde fantastiska synthesizer- och även pianoinspelningar med inte helt okända Toto.

Jag håller inte med. Bara för att man kan spela piano betyder det inte att man kan spela orgel, dragspel eller synt. Visst är grunderna samma, men det är lite som att säga att bara man kan spela klassisk gitarr kan man spela flamenco och dödsmetallgura också.

Det jag däremot tror att man får av att lära sig spela piano hos en lärare är grunderna - noter och skalor, harmonilära, smisk på fingrarna när man spelar fel, osv, och det är något som är hyfsat applicerbart inom den mesta slags musik.

Men jag säger som Arete: det beror helt på vad du är ute efter musikaliskt. Att studera klassiskt piano när man helst vill spela spacesynt kan lika gärna vara avtändande som stimulerande. Och om du inte bara ska spela för husbehov kan det vara värt att försöka leta upp fler att spela med - det är väldigt mycket roligare att spela i grupp än att sitta och traggla på egen hand.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-11-23 10:52

Det finns undersökningar som visar dels att det finns helt tondöva människor, någon eller några få procent av alla, dels att det mest handlar om övning(om man inte är tondöv). Om du tror dig inte vara tondöv(verkar troligt att du inte är det eftersom du har ett musikintresse) så handlar det om att öva en massa. PFs råd om 2-3 timmar om dagen är nog ett minimum i början. Det är mycket lättare att lära sig spela som barn, det beror på en mängd faktorer.

Spela piano är bra därför att man måste koncentrera sig på tekniken och motoriken. Det tar ett tag bara att öva upp rätt tekniker och träna motoriken för att spela klaviatur.

Om man behöver ta lektioner är mest en personlig fråga. En del måste ha en tysk tant i 60-årsåldern som smäller ner locket på fingrarna om man gör fel...
I princip allt du behöver veta finns såklart att hitta på nätet, men det är mycket bekvämare med en lärare som berättar vad man skall göra och vad man gör för fel.

Jag tror att det går att lära sig spela på en synt direkt, men se till att göra skillnad på när du övar teknik och när du bara leker loss. Om du bara leker finns det risk för att du kommer att stagnera och tröttna fort.

Ursprungligen av Strittan:

Tjenixen, ny på forumet så ni får ursäkta om detta har diskuterats tidigare.

Har velat lära mig spela något instrument i flera år men det har aldrig blivit av. Har iallafall beslutat att försöka lära mig spela keyboard/synt eller vad ni nu kallar det.

För det första. Kan vem som helst lära sig spela eller måste man ha någon form av medfödd känsla för musik eller prylarna i sig? Och för det andra. Har hört att det är bäst att börja med piano, stämmer det? Eller går det lika bra att köra igång med keyboard direkt? Sedan undrar jag om det hjälper att kunna läsa musik och om jag ska ta lektioner eller försöka lära mig själv.

Om du är intresserad av musik, så tillhör du inte den omöjliga gruppen. Den procenten som är "äkta" tondöv, är den procenten som inte känner känslor av musiken. Som inte påverkas.

Vill du lära dig noter eller vill du spela pop/rock/afro prylen? är det kanske detta du syftar på när du nämner "läsa" musik? För noter är det akustiskt piano som gäller, då klang och tonbildning är viktiga faktorer.

För pop/rock/afro-ackordspel är keyboard förr eller senare ett måste
För att spela rockorgel krävs tre ackord och ett schysst ljud, kan vem som helst lära sig
För att spela coola brass-riff krävs notläsning. Svettig sådan. Så vänta med det..

Piano/keyboard är idealiskt för pop/rock, man klarar sig med väldigt enkla medel och är ganska snabbt igång. Blues på keyboard är däremot väldigt svårt att få att låta autentiskt. Blues skapades för gitarr, munspel och sång.

Mitt hetaste tips om du vill in i pop/rockgenren är böckerna som heter "vispop" och har kommit i en hel drös med upplagor. Bra låtar från femtiotalet fram till idag Hela familjen kan sjunga med.

Klassiskt piano, då rekommenderar jag pianolärare.

Ursprungligen av Dr Dront:

Om du är intresserad av musik, så tillhör du inte den omöjliga gruppen. Den procenten som är "äkta" tondöv, är den procenten som inte känner känslor av musiken. Som inte påverkas.

Jag tror inte det är så alltid, för jag känner och har känt ett par personer som verkligen verkar tondöva men som tycker mycket om musik och som gärna skulle vilja lära sig spela (och några av dem har försökt, med usla resultat förstås).

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-11-23 19:43

Ska för Strittans skull tillägga att det jag och Parakeet syftar på med "synt" är hur synten lät från början, exempelvis en underbar gammal Prophet 5;

Dagens syntar kan dock med bravur även göra riktigt övertygande pianoklanger, själv använder jag t ex en 88-tangenters Alesis Fusion;

En sådan kan, liksom nästan alla av dagens syntar, göra både Prophet- och pianoklangerna stor rättvisa. Detta såvida man inte talar om så kallade VA-syntar, som är gjorda för att göra enbart det som klassiska syntar såsom Prophet 5:an gjorde, det vill säga, låta syntetiskt.

Vi kan som exempel ta en av Parakeets egna favoriter; Roland JP-8000:

Grovt sett så låter Prophet-5 och JP-8000 ganska snarlikt; de låter som ljuden i Harold Faltermeyer-låten Axel F, som nog alla har hört. Fusion, Yamaha Motif, Roland Fantom och liknande syntar kan man göra kompletta arrangemang med och de kan göra "Axel F"-aktiga ljud samtidigt som de även kan göra trummor, pianon, gitarrer och så vidare, med ganska övertygande resultat.

PF... ingen kan skriva mig på näsan. Du slog aldrig av tanken på farför jag skrev ett "kanske" när jag skrev som jag gjorde om pianospelare som bara tänker piano? MIn gamla musikfröken var duktig på att spela piano, men hon begrp förmodligen inte ett skvatt om syntar med tankle på vilka uttalanden hon gjorde om dessa instrument. Hon hade väl kunnat spela "piano" på en synt, men hon hade inte grejat resten, som är själva grejen med just syntar, - MIDI, trummaskiner, sequencers, sampling och sånt.

För övrigt så tycker jag att pianon är riktigt tråkig. I alla fall utifrån mina preferenser. Men eftersom piano är ett klassiskt instrument så kommer det alltid att betraktas som lite fint och kulturellt och då får man inte tycka något negativt om det. Och gör man det så är det inte intstrumentet det är fel på. Att man har olika preferenser räknas inte när man har med finkultur att göra

Gud va ni bombarderar med brödtext o länkar! Arete o Pippi hade det redan i de första två svar

Det viktigaste för en keyboardspelare är nog ändå att man hittar ett musikforum där man deltar i långa diskussioner som aldrig riktigt vill sluta och som tar nya vändningar hela tiden

Det är ju också en viss skillnad på att lira och att skapa musik. Många lär sig spela för att kunna umgås med musik (spela slagdängor vid lägerelden, kompa familjen på julafton, spela covers med jobbpolarna osv) medan andra tänker "på djupet" och vill skriva egen musik. Det är inte samma tänkande som ligger bakom intresset, så att säga.

Vad jag vill ha sagt med det är att om man vill kunna lira är det en mycket bra idé att lära sig ett instrument ordentligt. Vill man skapa musik är det kanske inte lika nödvändigt att kunna spela som att förstå hur musik byggs upp. Men i ingetdera fallen är det skadligt att ta musiklektioner.

Jag är själv både halvt tondöv och rejält kass på att spela. Men jag tycker att jag har en hyfsad uppfattning om hur musik fungerar och har med ganska stor framgång använt teknologi till att kompensera mina brister. Det är också en väg att gå.

Tack för tipsen folks!

För er som undrar så har jag inte tänkt bli heltidsmusiker (även fast det vore skoj så klart) utan tänkte mer sitta hemma och spela musiken jag tycker om osv.

Kan ju nämna att jag har varken den bästa koordinationen eller taktkänslan, kan hända att jag är tondöv också, haha.

Ursprungligen av Strittan:

Tack för tipsen folks!

För er som undrar så har jag inte tänkt bli heltidsmusiker (även fast det vore skoj så klart) utan tänkte mer sitta hemma och spela musiken jag tycker om osv.

Kan du utveckal lite? Vill du sitta och spela dina favoritlåtar, typ "gamal godingar" eller menar du att du villt spela/skapa egen musik inom din favoritgenre? I första fallet så borde vilken Casio som helst kunna kännas rätt. Kan du dessutom mata in MIDI-filer i den så är det ju perfekt. Sedan är det ju "bara" till att leta fram panflöjtsljudet och lära sig spela de låtar men vill spela. Att kunna noter underlättar.

I det andra fallet så beror det mycket på vad det är för musik du vill göra. Är det elektronsik musik du gillar så är det kanske inte så viktigt att kunna en massa noter och teori, man jobbar på tills det låter bra helt enkelt.

"The keyboard method" finns det något som heter väl?
Är det något att ha? Jag producerar väl mest och sequensar men kan man inte ackord och grejer så blir det ju lite svårt att få till bra melodier...
Det är ju inte tänkt att jag ska bli konsertpianist..

Hej!

Har inte läst hela tråden, men här är i alla fall två bra länkar.

1. en sida som har en massa noter rangordnade och uppställda i olika steg, från det mycket, mycket enkla till hyffsat svåra. Jag gillar verkligen den här sidan:
Free Piano Music!

2. En till gratis sida med info om noter. Nästan allt so man behöver för att kunna använda sidan ovan finns här. (I alla fall så långt som jag har kommit.) Och resten finns på Wikipedia.
Introduction to Reading Music

1
Bevaka tråden