Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Jag får ett certifikat-relaterat felmeddelande i Mail

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-11-23 12:18

Hej alla,

Sedan en tid tillbaka får jag ett varningsmeddelande när jag skall hämta epost, se bifogad bild. Har Telia som operatör. När jag kontaktade kundtjänst där så visste de inget....trodde att det var ett fel i epostprogrammet jag har. Inget verkar dock vara fel, om jag klickar "fortsätt" i meddelandefönstret så hämtas eposten ner från Telias server.

I Hjälpdelen för Mail står det hur man kan "acceptera certifikatet permanent", men detta verkar inte fungera. Vad är detta för fel, o hur kam man avhjälpa detta ?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-11-23 18:21

klicka på visa certifikat och se om det har gått ut eller något liknande.

Eller så är det så illa att du har råkat ut för en man in the middle-attack och någon avlyssnar din e-post. Kontrollera med Telias support att du faktiskt har rätt certifikat, att nycklar och hashvärden stämmer med de som de ska vara o.s.v.

Ursprungligen av Marcus K:

Eller så är det så illa att du har råkat ut för en man in the middle-attack och någon avlyssnar din e-post.

Ser faktiskt lite konstigt/otäckt ut.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-11-28 09:55
Ursprungligen av Marcus K:

Eller så är det så illa att du har råkat ut för en man in the middle-attack och någon avlyssnar din e-post. Kontrollera med Telias support att du faktiskt har rätt certifikat, att nycklar och hashvärden stämmer med de som de ska vara o.s.v.

Ja, i värsta fall, men ändå extremt osannolikt. O varför ? Det skulle i så fall vara mycket mer intressant för "Man in the Middle" att komma åt annat på datorn, ex eventuella bankkoder.

Jag har varit i kontakt med Telias support två gånger, o ingen vet någonting om rätt certifikat, för att inte tala om hashvärden eller nycklar !! Den jag talade med senast sa att eventuell brandvägg ofta kan orsaka konflikt med SSL-anslutning, i varje fall på PC, och jag har ju brandväggen på för de flesta nätverksportar. Skall prova med att bocka av SSL-anslutning i inställningar på Mail.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-11-24 06:27

Jag har fått ett likadant från gmail, när jag hämtade mejl med Mail.app.
Klickade på avbryt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-11-30 03:21

bara att kolla på certifikatet om det är OK.
svårare än så är det inte.

Jag får också detta på två av mina konton. Båda knutna till Surftown...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-11-30 12:43

De flesta webbhotel ger dig en CNAME pekare till mailen likt, imap.example.tld medans certet för servern är utgivet till server46.hostingprovider.tld vilket uppenbarligen inte kommer att fungera.

Så byt host som du knappar in i Mail.app till rätt host för servern som du använder så försvinner "problemet"

1
Bevaka tråden