Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Köper snart min första iMac - vad tror ni?

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Järfälla
  • 2008-11-24 00:30

Ja, nu är stunden inne.
Kör nu windows och har gjort det i alla år. Men nu är tanken att gå över till den ljusa sidan, Mac.

På fredag om allt går bra så ska det beställas en iMac hade jag tänkt.
Frågan är bara om det jag väljer är bra..

• iMac 24"

• 2.8GHz Intel Core 2 Duo

• 2GB 800MHz DDR2 SDRAM - 2x1 GB

• 500GB Serial ATA Drive

• NVIDIA GeForce 8800 GS w/512MB GDDR3

• Apple wireless Mighty Mouse

• Tangentbord (Svenskt) & Användarhandbok (Svensk)

Allt det där för 17.021,00 kr inkl. moms.

Är detta ett bra val för en som tänker köra väldigt mycket bildredigering och sedan vardags sysslor och lite spel kanske?

Extra RAM har jag tänkt att köpa till efterhand. Just nu blir det inte iallafall.

Det låter mycket bra. iMac 24" har en fantastisk skärm. 2,8ghz-modellen är mycket bra.

Betänk att det eventuellt sker en speed bump i samband med MacWorld i januari, men det är bara spekulationer. Själv hade jag inte dragit mig för dagens iMac. Skitbra datorer!

• Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2008-11-24 00:58

Tycker att du gör helt rätt. iMac är snabb Mac som klarar av vad du har tänkt göra. Sitter själv med den nya Macbook Pro 2,53 som presterar hyffsat. Morsan har en iMac 2,4 någonting och den är bra mycket snabbare än min maskin. Skall inte du i skolan imorgon .:)

Det kan ju bero på att det sitter 7200-varvare i iMacen och troligtvist 5400-varvare i din MacBook Pro. Sedan har vi grafikdelen också. Men ja, iMacarna är svinbra.

Mac är bra!

(dagens summering)

• Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2008-11-24 01:06

Jag har haft 7200-varvare och 5400-varvare i en Macbook och jag kan inte säga att jag märkte någon skillnad i fart. Bärbart är en kompromiss så är det.

Ursprungligen av HampusN:

Extra RAM har jag tänkt att köpa till efterhand. Just nu blir det inte iallafall.

Jag skulle lägga dom sista kronorna på att stoppa i max RAM. Det gör en jäkla skillnad. Synd att ha en så snabb processor med två kärnor och sen låta dom springa fritt i ett fält av sirap. Släpp dom fria!

Macoteket tar 595kr inkl moms per 2GB modul - totalt 1190kr extra.
Apple tar 1390kr extra för att uppgradera dina 2x1GB till 2x2GB.

Det är därför jag handlar alla minnen på Crucial som levererar med UPS på nolltid!

Tyvärr är Euron lite dålig just nu men det blir ändå billigt: 550kr inkl moms för 2x2GB.
4GB kit (2GBx2), 200-pin SODIMM, DDR2 PC2-6400 upgrades for Apple iMac 2.8GHz Intel Core 2 Duo (24-inch) MB325LL/A Desktop/PC, CT817145 from Crucial.com

Jag har köpt alla mina Xserve minnen därifrån och även till MacBook/MacBook Pro. Grym skillnad mot att köpa hos Apple återförsäljare.

• Medlem
  • Järfälla
  • 2008-11-26 21:19
Ursprungligen av henkebarn:

Det låter mycket bra. iMac 24" har en fantastisk skärm. 2,8ghz-modellen är mycket bra.

Betänk att det eventuellt sker en speed bump i samband med MacWorld i januari, men det är bara spekulationer. Själv hade jag inte dragit mig för dagens iMac. Skitbra datorer!

Jo det där med speedbump och ev. prissänkning som det ryktas om i januari, det struntar jag i. Har väntat på detta tillfälle SÅÅ länge nu och nu orkar jag inte vänta mera.
Min dator blir ju verkligen inte sämre för att det kommer en med lite bättre processor om 2-3 månader, eller?
På fredag har ju AppleStore något speciellt och jag som hade tänkt köpa min imac på fredag. Men vad är det för erbjudanden dom har egentligen?

Ursprungligen av Björnström:

Jag skulle lägga dom sista kronorna på att stoppa i max RAM. Det gör en jäkla skillnad. Synd att ha en så snabb processor med två kärnor och sen låta dom springa fritt i ett fält av sirap. Släpp dom fria!

Macoteket tar 595kr inkl moms per 2GB modul - totalt 1190kr extra.
Apple tar 1390kr extra för att uppgradera dina 2x1GB till 2x2GB.

Det är därför jag handlar alla minnen på Crucial som levererar med UPS på nolltid!

Tyvärr är Euron lite dålig just nu men det blir ändå billigt: 550kr inkl moms för 2x2GB.
4GB kit (2GBx2), 200-pin SODIMM, DDR2 PC2-6400 upgrades for Apple iMac 2.8GHz Intel Core 2 Duo (24-inch) MB325LL/A Desktop/PC, CT817145 from Crucial.com

Jag har köpt alla mina Xserve minnen därifrån och även till MacBook/MacBook Pro. Grym skillnad mot att köpa hos Apple återförsäljare.

550kr, det var verkligen billigt. Men det är klart jag ska proppa den med ram, det säger ju alla så känner att det är något man gör. Men har inte pengarna direkt så tar det lite senare.

Köpte min 2x2gb till min mbp 3.1 på Kjell o Company för 900.. Fungerar hur bra som helst=)
Körde först med 1x2gb men Vmware gick så sjukligt segt så bytte upp mig. Så sjukt stor skillnad.. Märkte även stor skillnad när jag använder runt 6 program samtidigt!

• Medlem
  • Järfälla
  • 2008-11-27 20:19

Jag tror min far, han som betalar allt vill vara extra snäll mot mig.. eller så är jag bara lite 'snobbig'.. men iaf.
Vi kollade idag och han tyckte jag skulle lägga till ramen direkt från apple, även fast det blir dyrare.

Några negativa saker med det förutom att det kostar lite mer?

Jag tror min far, han som betalar allt vill vara extra snäll mot mig..

Schysst farsa! När jag var 15 fick jag en begagnad 486a och fick installera först DOS och sedan Windows från disketter..

Ursprungligen av Redglittercoffin:

Schysst farsa! När jag var 15 fick jag en begagnad 486a och fick installera först DOS och sedan Windows från disketter..

Min farsa var den med huve och tekniskt intresse så han fick en gammal trasig väckarklocka att plocka sönder....

(Sett Monty Pytons sketch "Hå håja jaja, det var bättre för...." ? )

Ursprungligen av Goflorp:

Min farsa var den med huve och tekniskt intresse så han fick en gammal trasig väckarklocka att plocka sönder....

(Sett Monty Pytons sketch "Hå håja jaja, det var bättre för...." ? )

Hahahah en underbar tävling (fast ni riktiga oldtimers har ju fördel här). Det värsta jag har att komma med är att jag lärde mig programmera basic på en ABC-80 en gång i tiden (ett lika juvenilt som taffligt försök till en klon av Zork) samtidigt som jag fick slicka garageuppfarten ren och farsan kastade tegelpannor på mig från taket. Annat är det nuförtiden..

Ska du köra Parallels eller VMWare är 4 g ett måste.. rejäl skillnad på prestandan. Annars är iMac 24 underbar!

Mac är bäst kan jag lova! bytte för cirka 3 månader sedan och är så jävla nöjd skulle aldrig vilja bytta tillbaka.

• Medlem
  • Järfälla
  • 2008-12-04 18:06
Ursprungligen av jonpatron:

Ska du köra Parallels eller VMWare är 4 g ett måste.. rejäl skillnad på prestandan. Annars är iMac 24 underbar!

Vilken tur att man beställde 4GB samtidigt då
Men vad är bäst om man ska köra windows då?

Ursprungligen av matteegget:

Mac är bäst kan jag lova! bytte för cirka 3 månader sedan och är så jävla nöjd skulle aldrig vilja bytta tillbaka.

Hoppas jag blir nöjd, för enligt UPS så ska den levereras imorgon

EDIT: DEN ÄR HÄR :DD:
fick den tidigt imorse så nu sitter jag här å nördar

Nån mod kan låsa också

Senast redigerat 2008-12-05 17:50

Grattis! Hoppas att du får mycket glädje av din nya dator!

Vilken tur att man beställde 4GB samtidigt då
Men vad är bäst om man ska köra windows då?

Hoppas jag blir nöjd, för enligt UPS så ska den levereras imorgon

EDIT: DEN ÄR HÄR :DD:
fick den tidigt imorse så nu sitter jag här å nördar

Nån mod kan låsa också

Välkommen till den ljusa sidan då!

Och du, VÄNTA MED ATT INSTALLERA WINDOWS TILLS DU KÄNNER DIN MAC LITE.

1
Bevaka tråden