- saftskallen
- Medlem ●
- Stockholm
Vi ser ju nu hur bla Moog och DSI tar sitt förnuft till fånga och nytillverkar (om än inte exakta så nästan) sina fina klassiker som ex Voyager och Prophet 08 mfl.
Vi ser också en hel del "nya" instrumentmärken som inte fanns på 70 och 80-talet, som tillverkar nya analogmaskiner därför att det finns ett stort behov av sådana instrument och en marknad.
Men när frågan ställs till tex Roland om varför de inte startar nytillverkning av gamla klassiker som tex 909:an, så är deras attityd att aldrig titta bakåt utan framåt. Ändå ser man Roland göra försök att flörta med nostalgikerna med instrument som MC-303, JP-8000 mfl.
Om det nu bevisligen finns en marknad för såväl nytillverkade klassiker som begagnade E-bay prylar med sjukt höga priser så tycker man ju att Roland, Korg, Yamaha mfl också borde inse att användarna vill ha en MS-50, Jupiter-8, och SC-80 om de bara gick att få tag i.
Kritikerna hävdar då tillsammans med tillverkarna att det skulle bli för dyrt att ta fram komponenter etc för så små serier, men helt ärligt: vem skulle inte köpa en nyproducerad Jupiter-8:a i stället för ännu en Phantom eller Motif?
Dessutom fajtas ju synttillverkarna med VST instrument som för varje dag blir bättre och bättre. Och hur fajtas de mot detta: jo, med ännu en sample player, GM/GS burk eller VA-synt som nästan når ända fram, men inte riktigt. Helt fel i mina ögon!
Vem här skulle inte köpa en nytillverkad "Jupiter-08, MS-08, CS-08" etc med lite nya funktioner, garanti, support mm?
Har sagt det många gånger: Det är workstations som volymsäljer. Analogsynthar är en nischmarknad (dessutom en ganska full nisch) och helt ointressant för de gigantiskt stora japanerna.
Fast det skulle ge rätt mkt Cred. Pelle dansband kanske tycker det är ball att dra av lite flöjt/dragspelsolon på en CS15X medans han hamrar dansbandsmajonäs på sin MOTIFXrtaAllt
Tveksam till att köpa en nyproducerad Jupiter-8, lär bli allt för dyr, sen är den inte speciellt spännande!
Yamaha: Producera fram en liten mono i stuk med cs5/10/15
Roland: System100M kanske något i stil med sh09/2/101 varför inte en Juno60
Korg: Ms10/MS20/MS50
Är det bara jag som läser "Varför vill de inte starta safttillverkning?"
Ja, det är nog bara du
De flesta nya företag som säljer nytillverkade analogsynthar är ju väldigt små företag (även Moog bleknar väl mot de japanska musikjättarna) som klarar sig på att sälja några tusen ex av en produkt, för det är ju trots allt en liten och nischad marknad och jag är rätt säker på att Yamaha, Korg och Roland redan har räknat på det och kommit fram till att de inte kan sälja de volymerna som gör det värt det. Bättre att lägga utvecklingspengarna på workstations då, som Peter säger. Det ger säkert bättre avkastning.
Är det bara jag som läser "Varför vill de inte starta safttillverkning?"
Tror det faktiskt.
Jag fattar att Poly-analoger blir dyrt (även om DSI fått till det på nåt vis) men att nytilverka en SH-101 kan inte vara mycket dyrare än vad de begagnade går för idag.
Och att man har en analogis betyder ju inte att man inte också kan tänka sig en motif då de ju är klockrena komplement till varandra.
Och att man har en analogis betyder ju inte att man inte också kan tänka sig en motif då de ju är klockrena komplement till varandra.
Det där skriver jag under på. Är övertygad om att kundgruppen skulle breddas om de etablerade giganterna började producera. Se på MFB och deras Kraftwerg, hade det stått Roland på den skulle den säkert sålt ganska bra, och det säkert även till dubbla priset.
Ja, och ursprungsfrågan i tråden var:
Vilken av följande skulle ni välja på:
1.) Korg Tritanium X100443, för 35 friska
2. Korg MS-80 med extra nyheter, för samma peng (eller kanske billigare)
Kan inte svara på det, för vad skulle i så fall Korg MS 80 innehålla? Ms10/20/50?
Skulle jag snegla på en korg Tritanium så hade jag nog varit på jakt efter ett bra instrument för polyfoniskt spel. Dock skulle jag kanske snegla på en Moog/Dave smith som komplement. Där skulle det kanske finnas utrymme för korg att smälla in en MS-20mk2
Just en analog för 35000:- tror jag knappast skulle bli en storsäljare/bära sig ekonomiskt
Det är rätt uppenbart vad folk här skulle svara. Men hur representativt är 99musik? Inte speciellt skulle jag vilja säga... Dansband, coverband, studiomusiker mm är tämligen underrepresenterade gentemot hobbyisterna, som uppskattar prylarna för prylarnas skull.
Å andra sidan, det är väl rätt bra att dom öppnar upp marknaden för mindre aktörer? Och dessutom, nya aktörer!
Men vem köper de där hemska Rolandsyntarna egentligen?
Jag kan fatta att seriösa workstation och miljardljuds-romplers från t.ex. Korg säljer bra till exempelvis proffsmusiker.
Jag kan också förstå att Pellefant-orglar och låtsaspianon från Casio och Yamaha säljer till lätt musikintresserade konsumenter.
Men vem som köper Rolands junk övergår mitt förstånd. Vad är målgruppen?
De som börjar sitt syntknarkande med att köpa en JunoG för att inse att den inte har ett skit att göra med en juno60:mad: Sedan börjar de hänga på 99musik och liknande ställen och köpa på sig vintageprylar som låter som de trodde junoG skulle göra:D
Så snart kostar en MS20 15 000:- och en Juno60 8 000:-
Tack Roland för junoG och all annan skit ni värper ur er...
Men vem köper de där hemska Rolandsyntarna egentligen?
Jag kan fatta att seriösa workstation och miljardljuds-romplers från t.ex. Korg säljer bra till exempelvis proffsmusiker.
Jag kan också förstå att Pellefant-orglar och låtsaspianon från Casio och Yamaha säljer till lätt musikintresserade konsumenter.
Men vem som köper Rolands junk övergår mitt förstånd. Vad är målgruppen?
Alla kanske inte vill göra dansband, mainstream och övrigt slätstruket som låter som allt annat massproducerat....
Och om det är Jupiter/JP/MKS/Juno/Alpha/JX/JV/JD m.fl. som du kallar för junk så har du nog inte så bra koll om jag ska vara helt ärlig. Eller missförstod jag dig?
Alla kanske inte vill göra dansband, mainstream och övrigt slätstruket som låter som allt annat massproducerat....
Och om det är Jupiter/JP/MKS/Juno/Alpha/JX/JV/JD m.fl. som du kallar för junk så har du nog inte så bra koll om jag ska vara helt ärlig. Eller missförstod jag dig?
Nu blev det nog Miss Förstånd.
Som Jupiter6-ägare och tidigare JD800-ägare är jag införstådd med Rolands storhet vad de gamla modellerna anbelangar.
Med Roland-junk menar jag det där som har en hel avdelning nere i källaren på 4Sound på Folkungagatan numera. Nya Rolandgrejer altså. Inte vet jag vad de heter, men det står väl "Fantom" och "X" och "Beam" med mera på dem. De är så underliga.
Jag älskade Rolands grejer men nu fattar jag ingenting. Den sista synth jag förstod vitsen med var JP8000, fast den var ett gränsfall. Nord Lead var bra mycket mer tilltalande.
Jag begriper inte vilka Roland vänder sig till. Jag har mycket lättare att förstå vilka Korg och Yamaha försöker nå.
Jag begriper inte vilka Roland vänder sig till. Jag har mycket lättare att förstå vilka Korg och Yamaha försöker nå.
De som köper nya syntar?
Jag är nyfiken på att höra hur många i den här tråden som tycker att Roland mfl borde sätta igång med nyproduktion av klassiker som köpt en ny analogsynt de senaste 2 åren, och i såna fall i vilken prisklass. (Gärna också jämfört med andra musikinstrument som köpts under samma tid.. )
Jag är nyfiken på att höra hur många i den här tråden som tycker att Roland mfl borde sätta igång med nyproduktion av klassiker som köpt en ny analogsynt de senaste 2 åren, och i såna fall i vilken prisklass. (Gärna också jämfört med andra musikinstrument som köpts under samma tid.. )
Okej. Jag vill leka. Jag vill ha ett nyproducerat system 100.
Ska se om jag förstår instruktionerna rätt. Jag har köpt en nyproducerad analogsynt de senaste två åren, den kostade 19 000 kronor. Allt annat jag köpt under samma tid har kostat ungefär lika mycket. Den dyraste av de prylarna gick på 8000 kronor.
De som köper nya syntar?
Frågan är helt klart relevant.
I år har jag köpt 2 nya analogsyntar (en little phatty och en prophet 08) och 2 vintage syntar, så för min egen del är det inte bara tomt prat. Vist känns det trevligare i själen när man får tag i en vintage klenod man letat ett tag efter som inte en ny synt kan uppbringa på samma sätt. Å andra sidan har, att öppna en ny syntkartong och vara den första som fingrar på prylen, också en charm.
Jag bryr mig inte om det är vintage eller nytt så länge instrumentet ger mig det ljud jag vill få fram. Och det är just där jag tror skon klämmer. Att man har ett ljudideal som dagens syntar (VA, Rompler, etc) inte klarar av att leverera och det är det man vill att synttillverkarna ska ändra på.
Gamla syntar är just gamla. Gamla saker går tillslut sönder. Gamla saker kan vara knixiga att reparera. Gamla saker tenderar att stiga i värde. Gamla saker förökar sig icke. Gamla saker dör.
En ny pryl är ofta byggd på komponenter som existerar. En ny pryl har garanti. En ny pryl går oftast att köpa någorlunda enkelt. Nya prylar dör sällan direkt. Nya prylar tenderar att att sjunka lite i pris.
Gamla saker drar ofta till sig samlare eller musiker med elektronikkunskap.
Nya saker attraherar övriga?
Fin
Gamla syntar är just gamla. Gamla saker går tillslut sönder. Gamla saker kan vara knixiga att reparera. Gamla saker tenderar att stiga i värde. Gamla saker förökar sig icke. Gamla saker dör.
En ny pryl är ofta byggd på komponenter som existerar. En ny pryl har garanti. En ny pryl går oftast att köpa någorlunda enkelt. Nya prylar dör sällan direkt. Nya prylar tenderar att att sjunka lite i pris.
Gamla saker drar ofta till sig samlare eller musiker med elektronikkunskap.
Nya saker attraherar övriga?
Fin
Efterfrågas nytillverkning av utgångna komponenter tillräckligt mycket, så kommer de förr eller senare att finnas tillgängliga igen. Med garanti. Man får inte ge upp så lätt.
Nån blabbade om att Tom skulle göra en nytt, tydligen en SEM
Sonic State - News New Oberhiem SEM Rumour?, Tom himself is remaking it
Det finns ju redan SEM kloner varför i hela friden gör karl'n inte nått nytt i stället??:tveksam:
Detta apropå vilka som köper Rolands syntar.
Det jag menar är att jag träffar lite amatör och halvamatörmusiker och nog har det hänt att de köpt sig en ny Korg eller Yamaha på senare år. Men Roland vet jag ingen i min krets som ens bryr sig om längre så det jag helt seriöst undrar är vilken typ av musiker som köper dem. För jag betvivlar inte att de köps. Det är Rolands syntar jag undrar över alltså, inte Boss, Edirol-grejer eller annat som det står Roland på.
Detta apropå vilka som köper Rolands syntar.
Det jag menar är att jag träffar lite amatör och halvamatörmusiker och nog har det hänt att de köpt sig en ny Korg eller Yamaha på senare år. Men Roland vet jag ingen i min krets som ens bryr sig om längre så det jag helt seriöst undrar är vilken typ av musiker som köper dem. För jag betvivlar inte att de köps. Det är Rolands syntar jag undrar över alltså, inte Boss, Edirol-grejer eller annat som det står Roland på.
Den här iaktagelsen är fullständigt ovetenskaplig och har få konkreta exempel, men jag har fått uppfattningen att Roland är ganska populärt bland japanska hårdrockskeyboardister
(Exempelvis Yuhki som spelar i utmärkta progmetalbandet Alhambra tror jag bestämt kör med Roland V-Synth.)
Kanske Roland är större på hemmaplan än i vår del av världen?
Nu blev det nog Miss Förstånd.
Som Jupiter6-ägare och tidigare JD800-ägare är jag införstådd med Rolands storhet vad de gamla modellerna anbelangar.
Med Roland-junk menar jag det där som har en hel avdelning nere i källaren på 4Sound på Folkungagatan numera. Nya Rolandgrejer altså. Inte vet jag vad de heter, men det står väl "Fantom" och "X" och "Beam" med mera på dem. De är så underliga.
Jag älskade Rolands grejer men nu fattar jag ingenting. Den sista synth jag förstod vitsen med var JP8000, fast den var ett gränsfall. Nord Lead var bra mycket mer tilltalande.
Håller helt klart med dig om att Roland gjort en hel del märkliga val de senare åren.
Generellt kan man väl säga att synthmakarna var modigare förr, de gjorde vad de verkligen brann för och brydde sig inte om riskerna för att konka. En del kallar det för naivt, men isf är de flesta uppfinnare, forskare och vetenskapsmän tillika så - de brukar ju inte heller vara rädda för att offra ALLT för sina eventuella upptäckter, även fast chanserna är mycket små att lyckas.
Jag tänker på satsningar som Fairlight gjorde, Synclavier, Yamaha med CS-80, Elka med Synthex, ARP 2600 osv osv. Semidyra kan man väl kalla Prophet 5, Matrix 12 och Jupiter 8 för?! Värst utav dessa var väl just Fairlighten, där det sas att den fetaste modellen gick för 1,5 miljon DÅ!! Vad motsvarar det i reella pengar idag tro, 5-6 mille?
Vad har vi idag Oasys, Motif och Fantom - och det är väl bara Oasys som går upp till 70-80.000:- medans de andra hamnar runt 30-strecket...lägg då till att ingen utav dessa direkt revolutionerat i "ljudsyntesland" utan endast tagit befintliga uppfinningar och spätt på dom med fläsk. Mmm julfläsk;)
Pronera att vi i Svedala är ett hundratal presumtiva köpare! Ta detta ggr 100 om man ser till övriga världens population av Vintage/synthnördar (glöm ej studios/musiker)
Hade varit intressant och få en statestik på hur mkt Moog/Dave Smith/AS/Doepfer osv säljer per år.
Hade varit intressant och få en statestik på hur mkt Moog/Dave Smith/AS/Doepfer osv säljer per år.
Håller med om det, och det kan väl inte vara så svårt med vårt samlade kontaktnät.
Kan det dessutom vara så att de stora Japanerna tappat all kompetens om analog mekanik, och därför alltid måste göra allt digitalt? Vad vet jag?
Pronera att vi i Svedala är ett hundratal presumtiva köpare! Ta detta ggr 100 om man ser till övriga världens population av Vintage/synthnördar (glöm ej studios/musiker)
Visst vore det spännande att se hur marknaden ser ut för olika prylar.
Vissa har ju serienummer. Tex Martin. Men hur ser ut i sort. Hur många cubase säljs det? Hur många plugins? Säljs det fler gitarrer än keyboards? Hur många keyboards går det på en DAW?
Läste nyligen att thomann har sålt 50.000 SM58:or genom tiderna. Vissa gamla synthar finns det information om. Tex Yamaha DX1 där det är 140 tillverkarde att jämföra med 160.000 för yamaha dx7. Jupiter-8 totalt 2.000. Men visst borde marknaden vara mycket större idag än på 70 och 80 talen? Eller har det sålts fler prophet 5:or än prophet 08:or?