Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Dialog med Apple men hur?

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Vill du ha en dialog med svenska Apple och kan tänka dig ett rimligt upplägg på hur detta skulle kunna fungera? Har nu kommit i ett läge där deras VD Oscar Bjers inte är totalt främmande eller avvisande inför en sådan tanke och där jag är en sorts "mellanhand". Efter att jag nyligen skrev till honom och påpekade en del hos dom som vi inte är så förtjusta åt i samband med personalköps upphandling av macar så har jag fått en förfrågan om hur detta skulle kunna läggas upp.

Var noga med att du i svar på denna tråd försöker se saken ur både perspektivet som användare och som att du faktiskt jobbade på Apple. Som jag ser det så är det INTE rimligt att dom ska ha koll på allt som skrivs här, på den punkten bör vi hitta en lösning. Allt började med följande tråd där även mitt mail till Oscar Bjers finns publicerat, däremot så plockar jag bort hans adress i detta inlägg:

http://99mac.com/cgi/ultimatebb.cgi?ubb=get_topic;f=1;t=001222

+++++++++++++++++++

Från: Oscar Bjers <[email protected]>
Datum: Mån 29 april 2002 kl 10.26.15 (Europe/Stockholm)
Till: <[email protected]>
Ämne: Re: Apple & upphandlingsförfarande...

Ja, precis, det är det att uttala sig I ett "öppet forum" som kan vara svårt att fullfölja, går man in och svarar en gång måste man ju kunna följa upp det på ett bra sätt och det är inte alltid man har tid eller kan svara av olika anledningar.

Västra Götalands läns landsting , har vi hört följande, att de skall göra en ny upphandling om sex månader och kommer då att ta med Mac, det är det vi hört från några anställda där, så vi får säkerställa det. Eftersom vi inte var med I anbudsförfarandet kan de inte ta in oss nu tydligen.

Tack för tipset.

Hur skulle det fungera I praktiken om du skulle vara "mellanhand"?
Oscar

+++++++++++++++++++

Så gott folk, vilka förslag har ni till upplägg. Kan det vara rimligt att 1 gång varje månad lämna över 10 synpunkter på förbättringar. Skulle admin vilja lägga upp några former av omröstninga... fyll på själv så försöker jag sammanställa ett rimligt förslag till Oscar Bjers.

Tror det är smartast att tänka i banor som blir svårt för Apple att förkasta. Jo och så en sista tanke - tänk på att det tills vidare bara handlar om att hitta rätt förutsättningar om hur ett upplägg kan arbetas fram. Håll alla argument och formuleringar tills vidare utanför detta, korta och välskrivna förslag hjälper, undvik att hamna i en polemik som inte leder någon vart.

Mvh,
Olle Jonsson
+++

Lustigt att köparna av en produkt funderar på hur de skall få tillverkaren att intressera sig för en dialog med köparna, eller hur?

De flesta företag ser detta som en naturlig del av verksamheten, men inte vårt kära frukt-företag.

I det här fallet så skall kunderna dessutom hitta på en metod för hur denna dialog skall fungera, som inte ställer några stora krav på tillverkaren. Här skall inga kunder komma och störa helt enkelt och företrädare för företaget skall behandlas varsamt i överkant.

Ovanstående åt sidan och över till mitt konkreta förslag: Skapa ett speciellt webbforum på tex 99mac som anställda på Apple uppmanas att läsa och delta i. Höga krav på netikett. Alternativ till webbforum är förstås mailinglistor.

Poängen är att Apple får en möjlighet att visa att de faktiskt lyssnar och bryr sig om hur företaget uppfattas och de kan göra så många eller så få inlägg de orkar med, bara de svarar på något ibland. Men jag kan tänka mig 1000 skäl de kan anföra till att detta är en dålig idé, (för dem), Steve Jobs sekretesspolicy och vilja att kontrollera all kommunikation från företaget ut till allmänheten är ett skäl. Jag har träffat Apple-anställda så jag önskar dig lycka till. Min åsikt är att Apple har låst in sig i ett hörn när det gäller kommunikation med allmänheten (deras policy som bestäms i USA) och inget förslag kan konstrueras som passar deras policy.

/Ola

[Ändrat: Glömde en bit av en mening]

[ 29 April 2002, 22:27: Meddelandet ändrat av: Taz_1999 ]

  • Oregistrerad
  • 2002-04-30 16:44
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Olle Jonsson:
Vill du ha en dialog med svenska Apple och kan tänka dig ett rimligt upplägg på hur detta skulle kunna fungera?

Självklart skall det finnas en dialog. Apple måste finnas och synas mer. De har ju börjat besöka större företag med flertal maskiner. Det är bra, mer sådant.

Jag skulle vilja ha en e-mail dit man kan maila och få svar! Idag är det nästan omöjligt att föra en maildialog om man inte har en e-mail till rätt person.

Användarföreningar och communitys där mac är i centrum måste stödjas. Vi som är "macgurus" vill ju gärna ha feedback. macanvändare är engagerade, ge oss hjälp att övertyga fler om macens förträfflighet.

Jag hade gärna sprungit runt med t-shirts / kepsar / jackor med Apple logo på... Det kanske är ett sätt att "synas"... Min iMac T-shirt börjar bli uttvättad så...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-04-30 18:06

Apple och andra amerikanska megaföretag har nog rätt stenhårda regler för vad deras anställda får säga offentligt. Absolut ingenting närmare bestämt. Hur skulle det se ut om Apples antällda gav sig i in diskussioner med kreti och pleti?

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Taz_1999:
Ovanstående åt sidan och över till mitt konkreta förslag: Skapa ett speciellt webbforum på tex 99mac som anställda på Apple uppmanas att läsa och delta i. Höga krav på netikett. Alternativ till webbforum är förstås mailinglistor.

Jag har sett detta på andra håll, på andra forum, att de har ett forum som heter något i stil med: "Open letters to Apple". Den delen skulle kunna fungera som en sorts sammanställning, där Apple-anställda uppmanas gå in och läsa vid tillfälle.

Jag tror definitivt inte på lösningar där någon utomstående sammanställer och vidarebefodrar information a la någon slags "grindvakt". Faktum är att jag blev något förvånad när jag såg att Oscar Bjers inte direkt avvisade sådana propåer.

Jag tror heller inte på ett externt forum i någon annans, än Apple, regi. Att lita på ett externt forum skulle kunna tolkas som något slags "otillbörligt gynnande", att bevaka flera forum skulle kunna leda till missad bevakning och därmed i förlängningen felaktig information och ryktesspridning.

Däremot tror jag i princip, som flera andra, på att Apple skulle ordna något feedbackforum. Webbforum a la Apples support — kanske. Brevlistor — ja, troligare. Nyhetsgrupp —ja, underskattat, men avvisat av Apple (genom något slags "strategiskt informationsbeslut"). Viktigt är att forumet är lokalt, inga rekommendationer att använda de amerikanska, tack. (Hur meningsfullt skulle det t.ex. att diskutera hem-PC i ett amerikanskt forum?)

De flesta stora programvaruföretag använder nyhetsgrupper som de kontinuerligt skannar av och svarar i. Stora användargrupper använder ofta brevlistor. Detta fungerar mycket bra, och jag tror att det skulle kunna fungera för Apple också.

En åtgärd som jag anser måste till, och som NIKKE är inne på, är att Apple (och många andra för den delen) bör vara enkla att kontakta via webb/mail. Det räcker inte med ett webbformulär (som hos Apple inte fungerade under långa perioder i vintras/våras), utan det bör återinföras vanliga maillänkar. Gärna till flera olika funktioner. Många, t.ex. jag, vill gärna reflektera över det jag skriver, och det är betydligt enklare att ha en massa mailutkast "under arbete" än att varje gång passera ett webbformulär.

Jag har också en känsla av att Ola och mondo65 har helt rätt när de beskriver Apple. Apple talar inte med sina användare/kunder, de talar till dem. Det är ganska stor skillnad däremellan.

//Mikael

1
Bevaka tråden