Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Jag behöver kunskap om hur videoproduktion går till, bok, webb, svar på forum

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Löddeköpinge
  • 2008-11-28 11:24

Så här är det:
Jag arbetar på ett förlags avdelning för medieproduktion med bildhantering, illustrationer, PDF-kontroll mm mm.

Det har kommit upp en diskussion om vi kanske skulle börja göra (det gjordes tidigare, för kanske femton år sedan) egna videoproduktioner.
Det rör sig om inläsningar av författare (de filmas när de läser egna verk), vissa iscensättningar av personer som agerar för att förtydliga vissa ämnen, kanske en del dokumentärt av natur och eventuellt skolmiljöer.

Jag sitter i arbetsgruppen och skulle på en vecka behöva få lite mer kunskap inför nästa möte.
Jag kan filma på amatörnivå, 180°-regeln, Panasonic DV-kamera, Pinnacle/iMovie/Moviemaker, har aldrig lagt på ljud i efterhand...

Lämpliga webblänkar - bok - handledningar skrivna på webben osv vore jag tacksam för. Inga böcker från 1977...
Jag vill veta lite om ljudhantering, kameramodeller, utrustning för postproduktion samt arbetsflödet. Hur kan en filmning gå till när en-två personer skall filma i en skolmiljö och sedan göra en enkel produktion med pålagt ljud.

Utbildningar får komma senare (nu önskar jag att jag började på praktisk filmteknik på Malmö högskola som jag kom in på för några år sedan).

Som alltid tacksam för all hjälp.

• Medlem
  • Löddeköpinge
  • 2008-11-29 00:43

Jag lånade boken "Filma bättre" av Erik Fagerholm.

Bra bok men saknade helt det tekniska.

Skall jag fotografera känner jag mig hundra procent bekväm, jag vet vilka objektiv jag skall ha med mig, vilken sladd jag tycker om att använda till SB-800, skillnaden mellan att fotografera JPEG och RAW och hur flödet ser ut.
Jag fotograferade en rektor som samtalar med en grupp elever förra veckan (för ett bokomslag) och det flöt på hur naturligt som helst.

Men, om någon ber mig filma en sådan situation, då blir det panik.
Jag vill veta hur man tänker när det gäller ljudinspelning (mygga eller mikrofon), inställningar (om jag filmar i vidformat, är det då bara en beskuren 3/4 som jag kan plocka fram i fullformat eller är det en förvrängd bild) och sådana saker.

Kan "Video i praktiken" av Jarle Leirpoll vara en bra bok?

• Oregistrerad
  • 2008-11-29 17:43

Tjena!

Jag gav den här boken Digitalvideohandboken av Tom Ang - Bok.nu till min pappa för något år sedan i julklapp. Han filmar ibland lite halvideelt för olika intresseföreningar och tar i bland betalt för det han gör. Han tycker det är en bra bok, dels ger den lite tips om vad man bör tänka på i olika situationer och dels går den igenom den tekniska biten.
Har inte läst boken själv men har för mig att den är ganska pedagogisk och inte för mycket fackspråk.

Varför inte börja med att ta in någon som kan som kan gå igenom vad ni behöver skaffa för kompetenser på företaget.

Det måste väl finnas gott om konsulter på det här området.

Det går ju fortare/smidigare när man kan bolla saker i levande samtal.

• Medlem
  • Löddeköpinge
  • 2008-12-01 08:55

Tack för tipset om boken.

Självklart kommer det tas in kunnigt folk men så här i ett uppstartskede när idéer bollas vill jag (av eget intresse) ha lite mer kött på benen.

1
Bevaka tråden