Så här är det:
Jag arbetar på ett förlags avdelning för medieproduktion med bildhantering, illustrationer, PDF-kontroll mm mm.
Det har kommit upp en diskussion om vi kanske skulle börja göra (det gjordes tidigare, för kanske femton år sedan) egna videoproduktioner.
Det rör sig om inläsningar av författare (de filmas när de läser egna verk), vissa iscensättningar av personer som agerar för att förtydliga vissa ämnen, kanske en del dokumentärt av natur och eventuellt skolmiljöer.
Jag sitter i arbetsgruppen och skulle på en vecka behöva få lite mer kunskap inför nästa möte.
Jag kan filma på amatörnivå, 180°-regeln, Panasonic DV-kamera, Pinnacle/iMovie/Moviemaker, har aldrig lagt på ljud i efterhand...
Lämpliga webblänkar - bok - handledningar skrivna på webben osv vore jag tacksam för. Inga böcker från 1977...
Jag vill veta lite om ljudhantering, kameramodeller, utrustning för postproduktion samt arbetsflödet. Hur kan en filmning gå till när en-två personer skall filma i en skolmiljö och sedan göra en enkel produktion med pålagt ljud.
Utbildningar får komma senare (nu önskar jag att jag började på praktisk filmteknik på Malmö högskola som jag kom in på för några år sedan).
Som alltid tacksam för all hjälp.