• Medlem
  • Göteborg
  • 2008-11-29 10:57

Hej!

Vi är fyra personer som delar ett kontor, inrymt i ett kontorskollektiv. Kontoret har idag en kabel in med internet och skrivaranslutning, kopplad till en switch. Därifrån har vi två kablar. Alltså kan vi i dagsläget bara jobba två i taget på kontoret. Hittills har det inte varit något problem, men hepp som uppkom behovet av ett mer flexibelt system.

Jag kör Mac, men mina kollegor använder sig av PC.

Önskemål:
Vi vill slippa sladdarna, så vi kan sitta även vid det tredje bordet som står mitt i rummet.

Vi vill ha en gemensam plattform att spara bilder, dokument och musik på. Helst ska vi även komma åt detta när vi är utanför kontoret också.

Vi vill fortfarande vara anslutna till det nätverk som finns, så vi har åtkomst till skrivare och internet.

Vi har kollat på lite olika lösningar:

Time Capsule skulle kunna vara en variant. Trådlös router och hårddisk i ett.

Men vi har också kikat på HP MediaSmart Server, men då krävs en trådlös accesspunkt utöver den.

En annan variant är att skaffa en typ Lacie Internet Space, som om jag fattat rätt är en extern disk man ansluter till ethernet och kommer åt även utifrån (förutsatt att brandväggar och liknande är öppna).

Vilken ska jag välja? Kan någon presentera några för- och nackdelar med mina olika alternativ, eller finns det fler lösningar? Jag känner mig lite förvirrad...