Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nikon d40 gick i golvet..önskar råd.

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • City
  • 2008-11-29 11:08

Ja då skulle man ta bild på familjen och satte kameran ovanpå tv'n med tidsstyrning.
Gick bra 5-6 st kort sedan ramlade skiten ner i tv'n, bänken och till sist i golvet.
Allting blev skadat, bänken, skärmen på tv'n osv.

Själva kameran tar fortfarande bilder och ser intakt ut. Det som är problemet är att blixtens ena gånggärn gör att den inte poppar upp hela tiden och det finns numer ingen blixt i blixten så att säga.

Ja jag vet att jag får skylla mig själv och har precis skaffat en drulleförsäkring, vuxen som man är

Då till min fråga, vad rekommenderar ni för lösning på problemet.
1. Köpa en dyr extern blixt
2. Sälja kameran till någon som inte bryr sig och tappa pengar
3. Lägga den i garderoben och köpa en bättre kamera och vara skamsen
4. Lämna in den på lagning, inget jag vill då man aldrig vet vad det kostar, hur länge den blir borta osv (har bebis hemma nu och vill inte missa en enda dag)

Tacksam för råd (Skamsen som man är).

Skulle nästan satsa på en extern blixt om jag vore du, iom att du får ju då även bättre bilder med kameran om du nu använder blixten mycket. Dock skulle jag kollat upp att vara helt säker på att kameran fungerar som den ska, så att det inte dyker upp problem med den inom en kort tid.

Finns lite olika blixtar att välja mellan, men för en tusenlapp kan du nog hitta något skulle jag gissa på.

• Medlem
  • City
  • 2008-11-29 11:21

Det är svårt att kolla upp kameran eftersom jag inte vill lämna ifrån mig den någon period. Det skramlar lite men förmodligen plastbiten från gånggärnet skulle jag tro. Har provat att ta kort och lagt över utan problem...sicken dag

• Medlem
  • 2008-11-29 11:26

Det är riktigt tråkigt att behöva lämna ifrån sig kameran. Jag har själv varit utan kamera ett tag nu pga bakfokusproblem och fick pröjsa ~2500:-... Det är inte så roligt när man är arbetslös och hoppas kunna byta upp sig snart...

Men jag skulle säga att alt. 3 är uteslutet, för det är rätt dumt och onödigt. Alt. 2 är också dumt, för du får inte många kronor för en defekt d40.

Så då återstår två alternativ. Jag tror att du skulle klara dig med en SB400, som faktiskt inte är så dyr, bästa priset på prisjakt är 980:- på en seriös firma. Så eftersom att du inte vill vara utan kameran och det bara (?) är blixten som gått sönder, skulle jag rekommendera det. Och sedan när du känner att du har möjlighet att vara utan kameran ett tag, så tycker jag att du ska lämna in den. Men tänk på att ett kostnadsförslag ligger på ca 500:-..

Lycka till! (Och det händer alltid något dåligt, hur bra man än sköter sig)

• Medlem
  • City
  • 2008-11-29 11:35

Tack för alla svar, ska åka och kika på blixtar då tror jag. Kan man ställa in styrkan på externa blixtar via menyn eller är det bara sådana som har reglage man kan göra detta med?
Plastskyddet framför blixten (glömt vad den heter) behövs den på en SB400?
Funkar inga andra blixtar (förutom Nikons egna) på D40?

Kan man skruva upp kameran själv för en "rensa bort" eventuellt spruckna plastbitar, t.ex. ta bort blixtkåpan ?

• Medlem
  • 2008-11-29 11:42

Nä, du kan ställa in Blixtens styrka från kameran. Du kan också låta den stå i TTL, så sköts allt automatiskt!
Om du tänker på en bouncer? Nä, det tror jag inte. Jag köpte en och har använt den ibland, men inte längre.
Jo, du kan köpa tredjepartsblixtar. Sigmas funkar utan problem på d40.

Jag skulle akta mig för att öppna kameran, med tanke på att allt vad garanti heter försvinner. Dessutom skadar du nog kameran mer än om du låter bli. Köp en blixt nu, så har du kameran över jul. Sen tror jag nog att det är bäst att lämna in den och få den fixad. Du kan ju använda en liten kompakt under tiden.

Köp en extern blixt som sagts ovan, använd kameran så länge den funkar. När kameran blir för "bråkig" - köp ett begagnat kamerahus! Det är ju en av fördelarna med systemkameror att man kan byta/uppgradera del-för-del. D40/D60/D70 får du begagnat för ca 2-2500:-.

• Medlem
  • City
  • 2008-12-02 19:24

Sådär, fick till slut tag i en SB400, en märkbar förbättring, nu inser man vad ännu dyrare blixtar kan göra...

Kamerahusen till d60 och d70 t.ex. har ju större objektiv än d40? Blir ändå "helköp" i så fall.

Jag öppnade upp blixten också med ett par skruvar, noterade att gånggärnet var sönder och hittade ingen lucka för att kika in och hitta plastbitar. Det skumma var att när jag gjorde det på spishällen hemma så fick jag ett par rejäla stötar genom kameran (utan batteri). Metallringarna på spishällen blev strömförande när kameran låg på konstigt nog. Så se upp med det, det gjorde ont som stryk.

• Medlem
  • International user
  • 2008-12-02 19:36
Ursprungligen av kraspor:

Kamerahusen till d60 och d70 t.ex. har ju större objektiv än d40? Blir ändå "helköp" i så fall.

d40 har samma objektivfattning som d60 och d70 samt en hel hög andra nikonkameror så objektiven passar imellan.

1
Bevaka tråden