- jonasolof
- Medlem ●
- International user
- 2008-12-01 15:56
Apple skrev att indikeringen av signal skulle vara bättre nu samt att samtalen skulle brytas mindre. Det skrev de i o f sig vid 2.1 uppgraderingen också.
Har en olåst belgisk telefon som jag uppgraderat till 2.2 och en telialur med fw 2.1, JB och yessim fake kort. Gjorde test med likadana belgiska proximus sim kort i båda. Körde runt söder om Bryssel med dem och då visade olåsta luren mer staplar på 3G plus att den höll fast mer vid 3G.
Men sedan testade jag att köra strömmande radio i vardera, båda från Sveriges Radio och de höll kvar strömmen ungefär lika bra. Enstaka avbrott, ibland kom strearming tilbaka spontant, ibland fick jag välja stationen ånyo i Wunder radio-appen.
Det ska sägas att 3g täckningen är myket god i området.
Testade sedan med *3001#12345#* call som går in i service meny och visar fältstyrka i dB i stället för staplar. Satt och åt lunch på ett shopping center med god sikt utåt. Om man klickar på dB talet byter det till staplar. Det visar sig att dB och staplar inte korresponderar helt. Med telefonen helt still kunde dB variera mellan -73 och -99. vanligen låg det mellan 80 och 87. Tror att detta beror på belastningen i cellen. Andra telefoner som kommer in i cellen uppfattas som brus och då sjunker signalen. Det är specifikt för UMTS (CDMA2000) men jag är inte säker att det sagda stämmer. Ett visst dB tal kunde ge 3, 4 eller 5 staplar.
Man skulle ju kunna tro att staplarna anger absolut signalnivå medan dB talet anger signal/brus förhållande eller t o m avkodbarhet som i GPS-teknik- men ingen aning. Kul om nån råkar veta.
Det är dessutom möjligt att Apple gjort en kosmetisk insats och ökat antalet staplarna för ett visst dB tal för att man ska tycka att det ser bra ut.
Gjorde också test med GSM. Har en 900-repeater hemma så jag kan slå av eller på signalstyrka momentant. Det visade sig att en gammal trotjänare som Ericsson T39 visade högst signalnivå i staplar räknat. Telefonen under 2.1 och fakesim visade ofta en aning mer än den olåsta lokala. Mest påtagligt var reaktionstiden vid förändring. T39 gsm vsar förändring upp eller ned inom någon sekund medan 2.2 luren var slöast. den kunde ta 5-7 sekunder på sig för att visa en ändring av signalstyrkan, fr a när den gick ned. 2.1 luren låg emellan men var småslö den också. Detta är förmodligen en fråga om filtrering av displayed output.
Men saken förvärras av min observation under bussresa häromdagen. Långt bortom 3G på småvägar. T39 fångade snabbt upp nya basstationer medan 2.2 kunde förlora kontakten och fr a inte verkade haka på förrän signalstyrkan redan låg på 4 pinnar på T39. Telialuren med 2.1 var inte med. Gick jag ned i källaren och fick signalen att försvinna var T39 snabbast på att få upp nätet igen, 2.1 något snabbareän 2.2
De tester som gjordes av Göteborgsposten var statiska, visade bara telefonens känslighet för en given signalstyrka och inte dess förmåga till handover mellan basstationer. Har haft tidigare T39 som funkat inom en cell men haft mkt svårt att fånga signal vid cellbyte. Detta borde kollas av tekniskt kompetenta vad gäller iphone m avs på GSM.
För 3G gäller inte sedvanlig handover som vid GSM. Flera basstationer har hand om telefonen samtidigt och den skiftar cell gradvis. Har inte noterat någon svårighet under färd att hålla signal, dock tenderar radioströmning att brytas vid vad som kan vara övergångar även om signalstyrkan är hygglig (minst tre pinnar). Noterade dock samma beteende när jag körde en 3G router med en bra yttre antenn på taket och iphone på wifi. Streaming bröts på samma plats trors att signalstyrkan borde varit god med 7 dBi antennförstärkning på taket kontra iphones egen.
Ska testa med att köra en lur direkt med streaming medan den andra får sitt över wifi till 3G router. Problemet är att nätet är för bra i trakten av Waterloo.
Till sist en kommentar angående missnöjet med ATT mfl pga tappade samtal. först misstänktes hårdvarufel, ett chip alt. variationer i impedansanpassning till 3G antennen.
Sedan kom ATT med rapporter om att iphone 3G inte uppförde sig korrekt i UMTS-nätet. De låg på för hög signalnivå och störde därigenom avkodningen av CDMA-signalerna (signalnivåerna från alla användare bör om möjligt ligga lika). Detta ska ha korrigeras i o m fw 2.0 och senare. (Bingo för Ice net CDMA som har total koll på använd materiel).
Bottom line: Min olåsta 3G lur funkar bra för 3G men juryn är ute vad gäller cellövergång och fr a förmågan att fånga ny GSM cell under färd. Finns iget som antyder att den låsta telialuren funkar bättre. kan jag inte göra något test av två likadan proximuskort utan att nyttja fakesim.
Testade den låsta med utlandsöppnat teliakort. Den uppför sig som den ska oh ger carrierlist med valmöjlighet i motsats till vad jag skrev här tidigare.