Jag är kanske på gränsen till lite för försiktig, men jag kör med locket öppet för att förbättra kylningen av Macbooken. Det känns som att fläktarna snurrar långsammare med locket öppet i alla fall.
Hur har jag då löst detta, för skärmen är nämligen helt avstängd? Jo! I locket på Macbooken sitter det kraftiga magneter som ser till att datorn fortsätter vara stängd när man slagit ihop den. Så jag tog en ganska svag magnet och lokaliserade var magneterna i locket sitter någonstans. Sedan förde jag ner samma magnet på motsvarande ställen på underdelen. När jag kom nära den vänstra shiftknappen så gick datorn i vila. Jag lät magneten ligga kvar och väckte sedan datorn med extern mus och tangentbord.
Voila! Nu är alltså datorn öppen samtidigt som skärmen är helt avstängd. Var dock försiktig med magneten då givaren som stänger av skärmen samtidigt sitter väldigt nära hårddisken. Men så länge man har en svagare magnet än Apples egna inbyggda i locket borde man vara säker. Jag har kört så här i ett halvår utan problem i alla fall.