Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

PC: DivX och uppdaterade mp3 till iPhone

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Älvdalen
  • 2008-12-05 10:20

PC: DivX och uppdaterade mp3 till iPhone

Här kommer ett långt inlägg från en (Windows nörd) som upptäckt en iPhone och tametusan är kär i luren. Vet inte om jag skriver i rätt forum isf får ni hjälpa mig hitta rätt.

Har sökt efter nått program som kan konvertera DivX till iPhone och nått som uppdaterar mp3 till iTunes men inte funnit nått bra.

Lite bakgrund:
Har idag jag (pappan i familjen) en bärbar Windows XP dator som jag synkar min 1 månad gamla iPhone med. Har sedan en stationär (gammal Windows 2000 server) med familjens alla DVD filmer på i DivX formatet. Vi har även samlat alla våra övriga digitala prylar på servern som foto, filmer från videokamera, musik CDs och ljudböcker men även dokument och sånt. Hela familjens digitala bibliotek liksom. Vi har även var sin dator och vi kan hämta filer från servern för att synka över i mobiltelefoner, mp3-spelare och vad det nu kan vara. I vardagsrummet står en mediaspelare som är kopplad till TV och stereo där vi kan se och höra allt från biblioteket. Fungerar klockrent och har gjort det i många år.

Film:
DivX filerna jag har har både 5.1 ljud samt stereo och en del även både engelska och svenska. Textningen har jag både engelska och svenska med på DivX filerna. Rätt snitsigt då vi är fler i famlijen som tittar på filmerna och vissa av oss inte är så slängd i engelska eller så kanske man inte vill ha ljudet på när man tittar och någon sover bredvid. Har flera spelare som klarar DivX därav detta val. Har letat efter något DivX till iPhonen men det verkar vara kört. Börjat leta efter nått att konvertera DivX till iPhone-format. Har tittat på Videora och Handbreak men textningen försvinner och ljudet blir svagt eller så blir det fel ljud. Jag har alltså inte hittat hur man väljer ljudspår och textning. Är en omrippning av alla DVDs igen å konvertera dom till iPhone-formatet?

Musik:
Idag så importerar jag musik mapparna från servern lite då och då men har märkt att uppdaterade gamla låtar uppdateras inte i iTunes. Det kan vara att vi uppdaterat med skivomslag, lyrics eller nått annat i mp3orna så syns inte det i iTunes. Det enda jag lyckats få med dessa ändringar är att ta bort musiken och importera allt igen. Dock försvinner sådan info som "Mest spelade låtar", Betyg och liknande. Det tar dessutom en himla tid att importera musiken igen. Tips?

Saken är den att finner jag/vi nått bra sätt så lär det bli mer iPhone/iPod i familjen å kanske någon iMac.

Ursprungligen av Dale:

Vet inte om jag skriver i rätt forum isf får ni hjälpa mig hitta rätt.

Nja, du hade ju lagt frågan i Mac-delen av forumet.

Tycker den passar bättre här i iPhone-delen.

/Mod

  • Medlem
  • 2008-12-08 15:06

Tjena dale

jag använder AVS video converter numera och är jättenöjd med den

AVS Video Converter - a universal AVI to MPEG Converter, AVI to DVD Converter.

Hade Cucusoft förrut men denna är bättre. Inte speciellt dyr heller O:-)

vad gäller din musik så förstår jag inte riktigt frågan så jag låter någon annan svara på den

  • Medlem
  • International user
  • 2008-12-08 17:02

Om du använder itunes så ska alla meta info komma med. Har själv många låtar med egna cover och dem visas på iphonen men vissa covers måste jag lägga till igen när jag uppdaterade till itunes 8.

//Rob

  • Medlem
  • Älvdalen
  • 2008-12-08 23:01

Ska testa AVS Video Converter å se hur den är. Verkar intressant iaf.

Musiken ja. Kanske var lite otydlig. Menar att om jag ändrar i metataggarna/id3 taggarna så uppdateras inte låtarna i iTunes med dom nya taggarna utan man måste lägga till musiken igen. Efter lite letandes så hitta jag iTunes Folder Watch som löser mitt problem. Tråkigt bara att inte iTunes klarar av att uppdatera mapparna själv.

  • Medlem
  • Älvdalen
  • 2009-01-24 06:29

Fasiken. iTunes fattar inte att man uppdaterat ID3 taggarna med andra program. Varför? Eller är det någon inställning jag missat?

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2009-01-24 10:42
Ursprungligen av Dale:

Film:
DivX filerna jag har har både 5.1 ljud samt stereo och en del även både engelska och svenska. Textningen har jag både engelska och svenska med på DivX filerna. Rätt snitsigt då vi är fler i famlijen som tittar på filmerna och vissa av oss inte är så slängd i engelska eller så kanske man inte vill ha ljudet på när man tittar och någon sover bredvid. Har flera spelare som klarar DivX därav detta val. Har letat efter något DivX till iPhonen men det verkar vara kört. Börjat leta efter nått att konvertera DivX till iPhone-format. Har tittat på Videora och Handbreak men textningen försvinner och ljudet blir svagt eller så blir det fel ljud. Jag har alltså inte hittat hur man väljer ljudspår och textning. Är en omrippning av alla DVDs igen å konvertera dom till iPhone-formatet?

Jag har kört en gång med Handbrake på en DVD-film till iPhone. Det var mycket enkelt att välja iPhone-preset på alla inställningar med en knapptryckning. Slutresultatet blev mycket bra och ljudnivån utan anmärkning. Det enda som jag missade var att välja rätt ljudspår (så jag fick engelska istf svenska).

Ursprungligen av Dale:

Musik:
Idag så importerar jag musik mapparna från servern lite då och då men har märkt att uppdaterade gamla låtar uppdateras inte i iTunes. Det kan vara att vi uppdaterat med skivomslag, lyrics eller nått annat i mp3orna så syns inte det i iTunes. Det enda jag lyckats få med dessa ändringar är att ta bort musiken och importera allt igen. Dock försvinner sådan info som "Mest spelade låtar", Betyg och liknande. Det tar dessutom en himla tid att importera musiken igen. Tips?

En ID3-tag innehåller inte några skivomslag, betyg, mest spelade etc utan bara sk. metadata om själv låten. Dessa ligger i andra filer på datorn.

Jag får intrycket av att du med "Idag så importerar jag musik mapparna från servern lite då och då" menar att du kopierar från filservern till din musikmapp på XP. Men det räcker inte - du måste välja Add To Library, CMD-O, för att iTunes ska se uppdateringen. Det är ditt sätt att låta iTunes få reda på uppdateringen.

  • Medlem
  • Älvdalen
  • 2009-01-24 17:33

Filmerna har jag fått konvertera om allihop igen. Handbrake var faktiskt rätt trevligt. Lite surt att få konvertera om allt igen bara men de e väll så. De positiva e att jag slipper då konvertera om iPhone filmerna till iPoden.

Musiken ja. Kör PC så de e Crlt-O som gäller men iaf att adda mappen igen å sen klicka upp info på alla låtar känns fasiken stenåldern. Sen att inte ens se vilka mappar man har addat är ju lite dumt. Kanske man är glömsk eller har många olika mappar av någon anledning. Winamp, Windows Media Player å fler andra spelare är ju smartare än iTunes på den punkten. Bara markera vilka mappar dom ska hålla koll på så bara funkardet men iTunes, hmm. Till och med på Amigan funkar det. Jag måste ha missat nått eller är det så att den nfunktionen inte existerar på iTunes?

Fast å andra sidan så är jag iofs iofs inge förvånad då iPhonen inte ens klarar dom "grundläggande" mobiltelefonövningarna. Jag kanske låter väldans negativ/kritisk mot dessa prylar men när man vill att de ska funka å man hittar inge bra lösning så blir jag lätt frustrerad.

1
Bevaka tråden