Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hjälp bygga studio, mixer, monitorer, etc

Tråden skapades och har fått 22 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Västerås
  • 2008-12-05 19:02

Jag och en kompis håller på att slå ihop pengar för att nu bygga en liten mer seriös studio.
Försöker köra på så mycket begagnat som det går, för att få ner priset lite.
Det är tänkt lite såhär:

Dator:
En Mac Pro i någon konfiguration, även den enklaste med en quad core processor är ju tillräckligt stark för det mesta eller? (Är van att jobba på en några år gammal Macbook Pro, så fort datorn säger ifrån är det ju bara frysa spåren)
DAW:
Logic 8

Mixer/preamps:
Vill kunna spela in liveband direkt i studion så 24 ch+
Så kan köpa ett Mackie SR 32-8 (8 sub, 6 aux) bord för 12 000 kr
Mackie - 8Bus
Det här bordet är 32 ch så mer än ja behöver nu men är bra då Motu systemet här under kan byggas ut till hela 96 ch som mest tror jag.

Sen så tänkte jag på ett Motu 24I/0
MOTU.com - MOTU 24I/O Overview

Monitorer:
Kan köpa ett Blue Sky System One 2.1 för 15 000 kr
Blue Sky

Ev. ett annat mixerbord som jag funderat på Soundcraft 800B, 32 ch, (8 sub, 8 aux)

Lite trött nu säkert glömt nåt nu, men tyck till om detta och säg vad ni tycker

P.S
Om nån har någon lokal (ska bli studio, men behöver inte vara något speciellt byggt bara en avskild lokal) i Västerås för uthyrning så får ni gärna skriva nåt

Tja, ska ni ha en riktig studio är det väl separata mikpreamps som gäller, plus en bunt mikar såklart. Och akustikbiten, hur tänkte ni lösa den?

  • Medlem
  • Västerås
  • 2008-12-05 23:50

Mmm

Tycker du det är nåt fel med att köra preampsen i bordet sen direct out till Motu:n.

Har inte skrivit mickar då det kändes som lite mycket att ta upp i denna tråd också, har ju såklart några sm57:or, 58:or och sen lånat av snäll kompis lite akg och nån rode ibland när vi hållt på med våra projekt.

Akustikbiten är inte så uttänkt då vi har haft det svårt att hitta lämplig lokal.
Men vad har du för synpunkter på det, viktigaste är väll att man får det torrt?

Alltså, ingen jag känner som är seriös kör med inbyggda mixerpreamps såvida det inte rör sig om typ Neve-bord, SSL etc. Hellre då bara externa preamps och ett ljudkort med många in. Och sen eq etc. in the box. Eller nån av de få burkar som har erkänt bra inbyggda, t.ex. somliga av Apogees och Metric Halo. Men jag skulle absolut köpt externa preamps iaf, om ni nu tänker driva något mer seriöst. Det gäller väl att hitta sin nisch, ge folk en anledning att betala någon annan att spela in istället för att göra det själv med hemmaprylar.

Akustik har jag mycket att tycka om men det är nästan en separat tråd.

  • Medlem
  • Västerås
  • 2008-12-06 01:28

ok

Hur skulle du gjort isåfall da?
Du kan berätta vad du skulle köpt motivera lite och så om du vill.

Säg gärna nåt om monitorerna oxå

Hmm...det är väldigt svårt att säga. Beror ju på vad man vill göra, vilken typ av musik man vill göra. Min bekante som har nåt slags studio, har en pro tools-rigg med nåt slags mixer från digidesign, som funkar med pt. Sen har han ett rack med "lunchbox"-preamps samt passiv, analog eq och kompressor. Tror det är neve-kloner mm. Sen har de en renare variant som kompletterar det lite mer färgade ljudet i lunchboxarna. Plus en bunt mikar, däribland en C12, KM84 och en massa analogt (han lirar dock inte in trummor). Genelec-monitorer, en dator, lurar, massa mjukvara för mixning. Tror de satsar på att ha det mesta "in the box" och erbjuda 2 olika grundljud vid trackning - alltså ett superrent och neutralt (osäker på vilken preamp de kör med då men tror att det är earthworks) och ett mer färgat, "vintage". Där ingår även eq (iaf i vintage-fallet) och kompressorer. Jag vet att det är neve-kloner på kompressorsidan och RNC-kompressor på den senare. Så två olika grundtyper av ljud vid trackning, därefter kör de allt ITB. Det verkar schysst. Men alla har ju olika vägar att gå...

  • Medlem
  • Västerås
  • 2008-12-06 17:25
Ursprungligen av n00bkillaz:

Hmm...det är väldigt svårt att säga. Beror ju på vad man vill göra, vilken typ av musik man vill göra. Min bekante som har nåt slags studio, har en pro tools-rigg med nåt slags mixer från digidesign, som funkar med pt. Sen har han ett rack med "lunchbox"-preamps samt passiv, analog eq och kompressor. Tror det är neve-kloner mm. Sen har de en renare variant som kompletterar det lite mer färgade ljudet i lunchboxarna. Plus en bunt mikar, däribland en C12, KM84 och en massa analogt (han lirar dock inte in trummor). Genelec-monitorer, en dator, lurar, massa mjukvara för mixning. Tror de satsar på att ha det mesta "in the box" och erbjuda 2 olika grundljud vid trackning - alltså ett superrent och neutralt (osäker på vilken preamp de kör med då men tror att det är earthworks) och ett mer färgat, "vintage". Där ingår även eq (iaf i vintage-fallet) och kompressorer. Jag vet att det är neve-kloner på kompressorsidan och RNC-kompressor på den senare. Så två olika grundtyper av ljud vid trackning, därefter kör de allt ITB. Det verkar schysst. Men alla har ju olika vägar att gå...

Ska försöka förklara lite mer hur jag tänker...
Mixern är väll mest för att komma igång och sen börja köpa in lite mer high end rack preamps så småningom. Har inte så mycket pengar och allt rusar iväg väldigt snabbt.
Dator ca 20k
Monitorer 15k
Motu kortet 10-14k
Redan nu 45 000 kr sen om ja ska ha 24
Sen blir det en pengar på kablaget och en massa micar+ställ
Är smidigt med en mixer, kan man lägga nån referenslyssning på en aux

  • Medlem
  • 2008-12-06 16:34

Bluesky är bra. Har själv. Har dock knappt mixat något i dem pga att jag mest spelar in ett stereospår och sedan fulmastrar. Inget direkt tillfälle till mixning då.

Genelecs aktiva 2-vägs är outstanding.... Du får riktigt bra för 15lök...
Jag tycker att du ska satsa krut på iaf 2-4 st riktigt bra pre-ampar. Typ Neve eller sådär. Minst två så att du kan köra Stereo med de.

Vilken typ av kunder riktar ni er till? Vem ska komma och spela in hos just er och varför? Två bra frågor när man avgör hur och vad man ska köpa.

  • Medlem
  • Västerås
  • 2008-12-07 02:32

De kommer vara hyffsat bra yngre band som behöver lite allmän hjälp med att spela in, fråga hur låter det här, hjälpa arra lite och kanske lägga på lite blås, hammond och lite sånt.
Till en början iallafall behöver bara tjäna ihop pengar till hyran ungefär, planerar vi.
Är inte intresserad av att bli Sveriges mest erfarna/bästa ljudtekniker, bara komma igång på hyffsat hög nivå.
Sen är det här med pengar lite tight, ja å min kompis är bara 19, så våran budget slutar vid 60 k.
Så summeringen inte världens högsta mål.

Monitorer:

Genelec 8030/8040; Industristandard, vissa gillar andra hatar. Personligen tycker jag Dynaudio BM5A/BM6A är väldigt trevliga monitorer. KRK är ett annat populärt märke.

Vad ni än väljer så glöm för guds skull inte bort akustiken! Spelar ingen roll ur bra högtalarna är om akustiken är kass.

  • Medlem
  • 2008-12-07 08:40

Fullt medhåll där. Akustiken är grymt viktig. Både vid inspelningen och lyssningen. Där skall ni lägga massor med krut. Så bra grundmaterial som möjligt på inspelningarna, annars spelar resten väldigt liten roll samt att ni alltid får hålla på och trixa för att få saker att låta någorlunda bra.

  • Medlem
  • Västerås
  • 2008-12-07 11:50

Akustiken är inte bortglömd på något sätt överhuvudtaget, men känns ovärt att planera något innan man vet hur lokalen ser ut. Men ni kan ju ge lite tips om ni vill?

Jag tycker ni ska ta en funderare på om det inte är möjligt att börja i mindre skala. Jag tycker det låter väldigt optimistiskt att sätta upp en 24-kanalersstudio för 60000kr, också för att jag tror att det är få yngre band som behöver 24 kanaler samtidigt.

Inte minst för att ni i såna fall behöver mickar till såpass många kanaler, ett tillräckligt stort rum för att det ska vara värt besväret att micka upp 24 kanaler samtidigt, osv.

Tänk också på allt annat som kostar pengar - mjukvara, utrustning till datorn (kontrollers, skärmar, backup, osv), försäkringar, kablage, allmänt krimskrams som stativ och hörlurar, kaffekokare, osv.

Så visst, även om det går att spara pengar genom att köpa begagnat så är det rätt mycket som ska köpas in för att få en fungerande studio som folk är beredda att betala för att spela in i.

Det jag personligen skulle göra i er sits är att 1) fundera på vad ni kan erbjuda som hemmainspelare inte kan få, 2) fundera över om det finns någon genre/typ av musik ni kan fokusera er på (tex om det finns många hiphopband - då är det inte alls lika viktigt med 24 kanaler in), och 3) kolla vilka andra studios som finns i trakterna och kolla vad de har för utrustning och priser, och vad ni kan göra för att konkurrera.

Och jag håller med om akustiken - har man dålig akustik blir det inte bra, oavsett om det handlar om inspelning eller kontrollrum. Räkna med att lägga tid och/eller pengar på det.

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2008-12-07 22:39

Det går att få ett riktigt 8bus mackie för mkt mindre ön 15lax, sr-borden är nog sämre... Ett 8bus kommer definitivt att funka...

Skulle nog köpa 2st motu 8pre ist, 5lös st med pramps, lärju duga bra.

Vad för mickar ska ni köra? mickar som ni behöver är viktigt som fan, sen är nog preamps bisak, mackiebord eller motukort kommer nog funka bra.

Samt 24 in är nog overkill, köp hellre en vettig backline och kör 16 in... kommer ett yngre band med sunkigt trumset och stärkare så kommer det låta skit även om ni har asbra studio i övrigt, backline är viktigast tycker jag, om man jobbar med yngre band..

Ursprungligen av enapa:

Det går att få ett riktigt 8bus mackie för mkt mindre ön 15lax, sr-borden är nog sämre... Ett 8bus kommer definitivt att funka...

...och det finns massa bra begagnade 8bus-bord på marknaden för struntsummor, fast då ska man nog räkna med extrakostnader för reparationer och annat fixande.

Citat:

Skulle nog köpa 2st motu 8pre ist, 5lös st med pramps, lärju duga bra.

En variant är ju 828 (eller något annat 8-kanalskort) plus någon AD/DA med ADAT-kontakt.

Citat:

Vad för mickar ska ni köra? mickar som ni behöver är viktigt som fan, sen är nog preamps bisak, mackiebord eller motukort kommer nog funka bra.

Håller helt med, jag tror att mickförstärkarna i ett bättre mixerbord räcker långt nog för att inte vara den svaga punkten.

  • Medlem
  • Västerås
  • 2008-12-08 13:26

Vi har redan ganska bra backline (lr ja tror du menar de här me backline om ja inte blandat ihop det):

Gitarrer;
Fender Stratocaster SRV
Fender Stratocaster EJ
Fender Stratocaster Japan
Gibson LP
Ibanez 320z
+ några billigare

Basar:
Fender Jazz Bass Fretless
Fender Precision (mexico)
Fbas 5-strängad (ungefär som fender en jazz bas custom shop)

Stärkare gitarr;
Fender Hot Rod Deluxe
Roland Cube
En okej marshall combo
ev. en orange tiny terror

Stärkare bas;
Roland Cube 100w
EBS Classic 450+ 4x10 låda

Finns en hel del effektstompboxar också (Boss, Fulltone, TC Electronics)

Något trumset finns inte men vi har det på g.

Ni har nog rätt i det ni säger kollar lite på de andra motu korten just nu 8pre, 896 och så men vad för preamps med adat eller aes-abu kontakt rekommenderar ni för inte allt för mycket

  • Medlem
  • Västerås
  • 2008-12-08 13:30
Ursprungligen av enapa:

Det går att få ett riktigt 8bus mackie för mkt mindre ön 15lax, sr-borden är nog sämre... Ett 8bus kommer definitivt att funka...

Skulle nog köpa 2st motu 8pre ist, 5lös st med pramps, lärju duga bra.

Vad för mickar ska ni köra? mickar som ni behöver är viktigt som fan, sen är nog preamps bisak, mackiebord eller motukort kommer nog funka bra.

Samt 24 in är nog overkill, köp hellre en vettig backline och kör 16 in... kommer ett yngre band med sunkigt trumset och stärkare så kommer det låta skit även om ni har asbra studio i övrigt, backline är viktigast tycker jag, om man jobbar med yngre band..

låter vettigt med 16 in.
Mickar?!?
Ja du har inte riktigt börjat kolla på det än har ju några shure 57,58 men några bra förslag på fler såna här mickar som måste finnas (som du tycker)?

jag skulle nog börja med en sund ekonomisk kalkyl och lite businesstänk innan ni drar igång. visst är det kul med ljud och så men branschen är stenhård. inte många studior går runt och går med vinst. tänk efter, innan. ni är trots allt (ingen diss) inte så gamla än.

  • Medlem
  • Västerås
  • 2008-12-08 14:07
Ursprungligen av n00bkillaz:

jag skulle nog börja med en sund ekonomisk kalkyl och lite businesstänk innan ni drar igång. visst är det kul med ljud och så men branschen är stenhård. inte många studior går runt och går med vinst. tänk efter, innan. ni är trots allt (ingen diss) inte så gamla än.

Det är mer för oss själva som vi gör det här än för någon stor ekonomisk vinst om vi sen kan göra några pengar så är det väll lite mindre att betala i hyra.
Vi har väll inte tänkt slå oss in i studiobranschen på något större allvar, bara hjälpa några av de yngre band vi känner som plus i kanten.
Lite svårt att förklara allt hur man tänker så här på forumet.
Kul med lite övervägd kritik, tack så mycket

Ursprungligen av MNF:

Det är mer för oss själva som vi gör det här än för någon stor ekonomisk vinst om vi sen kan göra några pengar så är det väll lite mindre att betala i hyra.
Vi har väll inte tänkt slå oss in i studiobranschen på något större allvar, bara hjälpa några av de yngre band vi känner som plus i kanten.
Lite svårt att förklara allt hur man tänker så här på forumet.
Kul med lite övervägd kritik, tack så mycket

Det är nog mest det att det är lätt att underskatta kostnaderna, och då kan det bli rätt surt. Utrustning är ju bara en del, sen är det hyra, el, försäkringar (som jag nämnt), reparationer, osv. Och kör man som företag (vilket man nog bör göra) behöver man dessutom ha koll på ekonomi, lägga undan för skatten och moms, osv. Helt plötsligt är de där 3000 kronorna för en helg (eller vad ni nu tänkt ta betalt) inte särskilt mycket...

  • Medlem
  • Västerås
  • 2008-12-08 15:18
Ursprungligen av false messiah:

Det är nog mest det att det är lätt att underskatta kostnaderna, och då kan det bli rätt surt. Utrustning är ju bara en del, sen är det hyra, el, försäkringar (som jag nämnt), reparationer, osv. Och kör man som företag (vilket man nog bör göra) behöver man dessutom ha koll på ekonomi, lägga undan för skatten och moms, osv. Helt plötsligt är de där 3000 kronorna för en helg (eller vad ni nu tänkt ta betalt) inte särskilt mycket...

Jo det är mycket sant.....

1
Bevaka tråden