Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ramet säger slurp? Vart tar det vägen?

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Hässleholm
  • 2008-12-05 19:05

Hej!

Sökte men hittade inget liknande.

Jag har en mbp 2,4 early 2008 med 4gb ram. De senaste veckorna har något konstigt börjat inträffa.

Jag startar upp min dator och kör igång mina vanliga program typ mail, ical, adressbok, safari, itunes, transmission, ichat, adium, skype osv. Allt funkar kanon.

Då ser det ut såhär i aktivitetshanteraren (gott om ledigt ram):

Efter ca en halv dag av samma arbetsbelastning ser det ut såhär, till och med efter jag stängt av en massa grejor (inget ledigt ram):

Så min fråga vart tar allt ram vägen? Det hjälper heller inte att logga ut och in igen utan problemet kvarstår man måste alltså starta om datorn. Kan det vara den där kernal_task om spökar? Jag har ingen koll..

help please med detta fruktansvärda ilandsproblem

OSX ANVÄNDER det minne du har. Det är inget problem med det.

Allvarligt? om du har "ledigt minne" - vad skall du med det till?

OSX är mycket duktigt på att fylla minnet och utnytja det till max. Ett Library som ligger i minnet tar ju så mkt kortare tid att ladda in vid behov.

Börjar datorn tröga däremot, ge dig badboll etc. Page In/Out börjar kuta iväg nåt så in i bonken ...DÅ har du ett minneproblem.

• Medlem
  • Hässleholm
  • 2008-12-05 19:21

Okej. Så inte förrens badboll ska man börja bry sig? Tackar.

Så de page in/out som är där nu är inget att oroa sig för?

Inte om de gör nån meg här och där, börjar du se betydande siffror där är det en annan sak. Men då märker du troligen tröghet och badbollar långt innan ...

Sök lite här, det här med minne finns förklarat i väldigt nördig detalj här på 99.se

Skall försöka hitta The MacObservers Mac Geek Gab's podcast (rekommenderar den!), de pratar i en halvtimma om hur minnet funkar och va de olika siffrorna i fönstren ovan BETYDER.

• Medlem
  • Hässleholm
  • 2008-12-05 19:31

hehe den låter som en skön podcast, ska leta upp den direkt. tack.

Inte så länge det står nån meg eller två på det viset du har.

De bluddar en hel del i The macObservers Mac Geek Gab Nr 148...

(Du vet hur de funkar, då behöver jag inte ta den biten)

PS. Två sköna snubbar som bluddrar på på väldigt skön Engelska (Amerikanska)

1
Bevaka tråden