Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Macanvändare med funktionsnedsättning, anpassade system?

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej,

Jag är nyfiken på om det finns några som använder mac och os x med anpassningar efter någon typ av funktionsnedsättning. Både fysiska och kognitiva nedsättningar. Har du ett anpassat system så undrar jag kort och gott hur det är anpassat och om du använder något speciell mjuk- eller hårdvara?

Jag har använt mac ett tag nu och enkelheten när den är som bäst är fantastisk. Och jag tänker dels på att detta borde vara bra ur användarsynpunkt när man har begränsningar för hur man kan använda ett system. Men också så är många beroende på att människor i omgivningen kan hantera och underhålla datorsystemen för att den som behöver ska kunna använda den, och om de kan ha ett system där sanningen är att man installerar program genom att lägga i programmappen, och tvärtom för att avinstallera så borde nästan vem som helst kunna använda datorn. Och då också hjälpa t.ex. sina barn som kanske är beroende av habiliteringens kunskap och godkända hjälpmedel som varken är enkla eller kompatibla.

Så egentligen vill jag veta vad som helst när det gäller mac och särskilda behov för att kunna använda den.

Om någon vill skriva till mig mer privat så skicka gärna ett pm till mig, annars skriv gärna i tråden om du känner till något eller någon runt detta ämne.

Tack,

/Jon

• Medlem
  • Gävle
  • 2008-12-06 01:50

På Macradion hade dom en intervju med en synskadad som använder Mac.
Macradion avsnitt #16 tror jag det var.

Ursprungligen av Creops:

På Macradion hade dom en intervju med en synskadad som använder Mac.
Macradion avsnitt #16 tror jag det var.

Nu har jag lyssnat på det, klart intressant helt absolut! Men satan i gatan vilken usel ljudkvalitet på intervjun, låter som de använt en digital burktelefon.

Men tipset var klockrent Tack!

Jag har bara sett windows i denna miljö. (Jobbar som ledare/lärare ibland med människor med särskilda behov). Jag misstänker att det är för att specialprogrammen det handlar om görs i så små upplagor och då är det svårt att motivera Mac-satsning. Moment 22 då detta gör att man behöver windows, vilket gör att programmen utvecklas till windows osv.

AssistiveWare har ett par coola Mac-system. Det räcker med att du kan röra lite på en tumme så kan du med deras produkter använda Mac OS X fullt ut.

Ursprungligen av Marcus K:

AssistiveWare har ett par coola Mac-system. Det räcker med att du kan röra lite på en tumme så kan du med deras produkter använda Mac OS X fullt ut.

Jag stötte på dem via apples egen sida om tillgängligt system. De har mycket spännande produkter.

Nu försöker jag även finna lite av de program som hjälper att göra bildkartor och annat, som alternativ lowtechkommunikation. Hela anpassningsbiten verkar finnas nästintill fullt ut, nu gäller det bara att man får köra os x i andra burkar då inte själva hårdvaran är tillräckligt. tobii ögonstyrning är ju ett helt paket, men jag vet inte hur mycket man får välja av hårdvaran.

Men jag börjar se en poäng med ilifeintegrering av ett system där man anlsuter lite databaser med redigeringsmöjligheter till.

Finns det någon databasnisse som vet hur man enklast men bäst löser några specifika krav?

Frölunda Data AB
som görs av
Handicom homepage

Jag tror det är relativt enkelt år 2008, men jag kan inte ett jota, alltså är det inte lätt för mig.

/jon

Har för mig att Bräcke Östergård i Göteborg är ett helt resurscenter som arbetar med allt som har med handikapp + anpassning att göra.

Varför inte kontakta ett sådant resurscenter.

Bräcke ska jag tala med senare mot våren till, så då ska jag passa på att snacka med dem om det också.

Tack för tipset creops, håller på och laddar hem avsnittet nu

Anledningen till mitt allmäna utrop är att man ofta missar mycket även om man frågar runt, alltså frågar man runt vidare och vidare runt sin lilla sfär.

YouTube - iPhone - nose där har ni en liten film som illusterar hur bra det fungerar för vissa som säkerligen inte var den tänkta målgruppen, så om man dessutom skulle tänka på den målgruppen, hur bra skulle det kunna bli då???

Alla njuter vi av gamla handikappanpassningar så som kulspetspenna (slipper vässa eländet) fjärrkontrollen (så man slipper kuta fram till TV:n varje gång, dock så hade vi bara två kanaler så det var inte så jobbigt att zappa i svea ) Så i grunden ska man tänka att det ska fungera för alla av sig själv och slippa anpassa, då är det som bäst.

Dr Dront, har du någon allmän åsikt angånde hur dessa programmen fungerar? Jag tycker mest jag stött på saker som utvecklades till windows 98 som med nöd och näppe skohornats in i xp. Dvs, riktigt usla program ur användarperspektiv.

Någon som vet något annat fortsätt häva ur er

Tack,

jon

• Medlem
  • Bollnäs
  • 2008-12-07 14:23

Jag har haft två elever på gymnasiets medieprogram med grafisk kommunikation som båda jobbat med Mac OS X. Den ena har en synnedsättning med ca 85-90% och har bara periferiseendet kvar, den andra har en muskelsjukdom som gör att han inte kan röra händerna mer än någon centimeter.

För killen med synskadan så slog vi bara igång förstoringsmöjligheten i OSX (alt-kommando-8) så kunde han jobba obehindrat. Inga andra tredjepartsprogram behövdes. Han jobbade mycket bättre än med Windowsprogrammen han använt i grundskolan också.

För grabben med muskelsjukdomen installerade jag USB overdrive så att accelerationen på musen kunde ställas upp EXTREMT mycket. För man musen ett par centimeter så flyttar man pekaren tvärs över hela skärmen. Sen öppnade vi tangentbordsvisning (Systeminställningar->Internationellt->Indatameny) för att få ett virtuellt tangentbord som han kan skriva på.

Båda är mycket nöjda med OSX.

Jag vet inte om ni känner till den här sidan, men när det gäller assisterande teknologi och mac så är den här sidan alltid något,

ATMac - Assistive Technology for Mac OS X, iPod, iPhone and Apple Users

Om ni är nyfikna, känner ni till fler sidor?

Senast redigerat 2008-12-14 17:05
1
Bevaka tråden