Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Beställningsmall till mail

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2003-07-01 11:19

Jag har fått i uppgift på jobbet att fixa en beställningsmall för beställningar som ska göra från föreaget till andra företag. Helst vill chefen att våran logga ska vara med, men om det är svårt så går det bra utan. Hon vill att man i mallen endast ska behöva fylla i vad det är som ska beställas, resten ska stå i mallen. Jag kan inte sånt här, så: HJÄLP!

Någon av er som vet hur man på ett enkelt sätt kan göra en mall efter de önskningar som chefen har? Helst vill jag kunna fixa mallen själv efter instrukioner från er.

Mycket tacksam för svar!

Som jag ser det så finns det 2 mail sätt att lösa detta på.
1) helt valigt mail - spara som utkast
detta är varken elegant eller särskillt smidigt.

2) HTML mail - skapa en html sida så som du vill att den skall se ut. - krångligt för användarna och diverse andra problem.

M.a.o. mitt förslag är att du skapar den snyggt i InDesign skapar ett formulär i Acrobat. PDFn skickas med som bilaga. Mottagarna får en snygg beställning som de lätt kan skriva ut.

• Medlem
  • 2003-07-01 13:29

Men om jag gör den som pdf så blir det ju ingen mall som man kan använda varje gång något nytt ska beställas. Man måste ju kunna fylla vad det är som man ska beställa.

När den är klar ska den vara relativt lätt att använda, för de andra på kontoret är inte så duktiga när det gäller komplicerade saker på dator.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Micke W
2) HTML mail - skapa en html sida så som du vill att den skall se ut. - krångligt för användarna och diverse andra problem.

Hmm, det låter lite väl pessimistiskt..? Vad skulle vara krångligt för användaren?

Om det är du som skall bygga detta, kanske du skall berätta lite om vad du kan. Kan du tex något av följande?:

* InDesign, där man kan designa en blankett och exportera den som PDF (även andra illustrationsprogram som tex Quark Xpress, Illustrator, Freehand mfl kan komma ifråga)
* Adobe Acrobat (där menar jag fulla versionen där man kan lägga till ifyllbara formulär i form av textrutor, kryssrutor, radioknappar, summafält mm i PDF-filer man skapat på andra ställen, sedan kan man spara dessa med data ifyllt och bygga upp ett bibliotek av beställningsblanketter)
* Dreamweaver eller GoLive, där man skapar HTML-sidor, som man kan lägga in i mailen
* FileMaker Pro, där man skapar databaser som med hjälp av plugins eller andra program kan maila saker vart du vill med valfritt innehåll
* Word, där man skapar dokument där användaren kan fylla i vad de vill
* Excel, där man skapar kalkyler där användaren kan fylla i vad de vill
* Outlook eller Entourage där man kan skapa mall-mail
* Någon middleware som tex PHP eller Lasso tillsammans med någon databas tex MySQL eller FileMaker Pro

Det blir lite lättare att hjälpa till då nämligen.

Alla ovanstående är exempel på möjliga lösningar, vilken är du mest komfortabel med?

/Ola

• Medlem
  • 2003-07-03 14:47

Tack för alla förslag! Tyvärr har vi inte så många av de program som du nämnde och jag tror inte att min chef vill köpa in ny programvara bara för en ordermall...

Mitt val blir därför att göra en mall i Word som sedan bifogas i mailet. Jag har dock aldrig gjort en mall i Word förut så jag har en dum fråga.

Hur fungerar det? Hur låser man texten som ska vara mall?
Jag har en mall som jag har sparat som .dot, men om jag skriver in något nytt och trycker på spara så sparas det i mallen och inte som nytt dokument. Har jag missat någon liten dum detalj här?

• Oregistrerad
  • 2003-07-03 14:56
Citat:

Skrevs ursprungligen av Maria
Hur fungerar det? Hur låser man texten som ska vara mall?
Jag har en mall som jag har sparat som .dot, men om jag skriver in något nytt och trycker på spara så sparas det i mallen och inte som nytt dokument. Har jag missat någon liten dum detalj här?

Sånt är detdär word (förstår inte heller varför...)
Gör så att:
* du lägger ut fält där texten skall in
* låser text i dokumentet när du har layouten klar
* nyttjar ett macro för att via dialogrutor få in text i dina fält
Ingen bra lösning - men word är ju inte så bra heööer

• Medlem
  • 2003-07-03 16:36

Tack för er hjälp!

Tror att jag har fått till en mall som fungerar, nu återstår det bara att se om den fungerar när mina kollegor ska använda den...

1
Bevaka tråden