Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bästa linuxdisten till mac?

Tråden skapades och har fått 39 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Jag funtar på att lägga in linux på min iMac G4, mest av nyfikenhet för att se hur det funkar. Har en gammal Pentium 200MHz:are där jag kör Slackware och det funkar som smort, men skulle vara trevligt att ha linux på macen också.

Men vilken är den bästa disrubitionen? Vad jag vet finns YellowDog, SuSe och Mandrake till PPC. Det finns säkert några till, men jag funderade på att tanka ner SuSe. Disten är på hela 8 skivor så man får med bra många program.

När det gäller fönsterhanterare så gillar jag KDE bäst och den senaste versionen, som är 3.1, ser mycket trevlig ut att jobba med. Kolla på några screenshoots! Först trodde jag den senaste versionen bara fanns för x86, men tydligen så finns den även för PPC!

Sen undrar jag hur det blir när jag bootar? När jag lagt ner linux på PC-burkar har alltid LILO fixat dualboot utan problem. Men hur blir det på macen? Dyker LILO upp så man får välja om man vill boota i antingen OS X eller Linux? Det skulle bli rätt jobbigt om jag klantar mig så jag inte kommer in i OS X sen...

Skulle vara trevligt med lite synpunkter och kommentarer...

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-03-15 13:10

Har du blivit galen? Varför vill du ha Linux när du har Mac OS X? Det är väl att slumma lite va?

Hur som helst: YDL 2.3 är bäst, tror jag. Visst, det finns Debian, men om du bara vill testa är YDL enklast.

Man installerar yaboot för att välja os vid start... Jag gillar YDL. Lättinstallerat och det finns inte riktigt något jag kan klaga på...

/sny

Gentoo är annars en väldigt trevlig dist som finns till PPC också. Dock är det inget som rekommenderas för någon som inte känner sig hemma utanför X. Fördelen med Gentoo är allt optimeras för just din burk vilket gör den väldigt snabb. Annars är väl mandrake en ganska trevlig dist också.

Gentoo har snyggast logo om det är det som avgör...

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: grand_master:
Jag funtar på att lägga in linux på min iMac G4, mest av nyfikenhet för att se hur det funkar. Har en gammal Pentium 200MHz:are där jag kör Slackware och det funkar som smort, men skulle vara trevligt att ha linux på macen också.

Men vilken är den bästa disrubitionen? Vad jag vet finns YellowDog, SuSe och Mandrake till PPC. Det finns säkert några till, men jag funderade på att tanka ner SuSe. Disten är på hela 8 skivor så man får med bra många program.

När det gäller fönsterhanterare så gillar jag KDE bäst och den senaste versionen, som är 3.1, ser mycket trevlig ut att jobba med. Kolla på några screenshoots! Först trodde jag den senaste versionen bara fanns för x86, men tydligen så finns den även för PPC!

Jag kör senaste KDE och GNOME på MacOS X..

Har inte provat på macen men Mandrake är en mycket trevlig dist som innehåller massor av specialprogram för att göra Linux upplevelsen optimal!

Annars håller jag med mondo, det finns egentligen ingen anledning att köra annat än OS X på en PPC som har god prestanda. En äldre burk är en annan sak.

In other news: KDE 3.1 är nu stabil i Fink.

Ciryon

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: sny:
Man installerar yaboot för att välja os vid start... Jag gillar YDL. Lättinstallerat och det finns inte riktigt något jag kan klaga på...

Ljudet krånglar litet för mig, men det kan jag leva med. Har inte lyckats få modemet att fungera under YDL heller.

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Christopher Anderton:

Citat:

Inga screenshots på det?

• Medlem
  • Svedala
  • 2003-03-15 18:12

Om du är van vid Slackware så borde väl Slackintosh vara ett naturligt val?
Finns att plocka hem på slacintosh.exploits.org.
En lite jobbig detalj är att man måste göra en ISO-fil att bränna själv, men det finns instruktioner på sidan.
Systemet går som smort.

Med risk för att vara tjatig så är och förblir Debian min favoritdist. Gentoo gillar jag iofs också, men med Debian blir det mindre meckande. Debian känns liksom lite som en medelväg mellan windowswannabe-distarna och de som är mer hardcore. I fönsterhanterarväg gillar jag KDE 3.1 skarpt, men av någon anledning blir det alltid så med de flashiga och processormumsande fönsterhanterarna att jag förr eller senare blir less och går tillbaka till Fvwm.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-03-15 18:33

OK, men var hittar man de där minidistributionerna av Debian? Jag vill testa men hittar bara vanliga stora ISO-filer.

Enklast är väl att installera över FTP? Det har jag gjort med SuSE till exempel och det gick fint.

Senast redigerat 2003-04-11 22:47
  • Oregistrerad
  • 2003-03-15 19:32

Debian netinstskivor hittar du länkar till här.
Debian netinst.

/Lari

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Stefan Strandberg:

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Christopher Anderton:

Citat:

Inga screenshots på det?

Ett exempel när den kör med Apples X11..

http://everythingmac.org/graphics/screenshots/osx_and_konqueror.jpg

• Medlem
  • Skövde
  • 2003-04-11 22:24

Någon som hunnit testa?

Mandrake 9.1

• Oregistrerad
  • 2003-04-12 09:43
Citat:

Skrevs ursprungligen av MacJake
Någon som hunnit testa?

Mandrake 9.1

Kör 9.1 i i386-version och är mycket nöjd. Har innan kört Red Hat på en arbetsstation men Mandrake är ännu lättare.

Laddar hem 9.1 nu, ska se om jag får in det på min iBook. Men har bara hunnit med första skivan.

Köra Linux på en Mac låter som ett nerköp, att betala för en elegans som man inte använder.

Däremot försökte jag få fräs på Linux på en Wintelburk som jag har. Det borde ju vara en positiv effekt, men efter installation kan jag tyvärr inte starta X11, så det gick åt pipan. Där sitter jag med en korkad prompt i text-läget. Vad kan vara fulare? Ja, bättre än MS-DOS om det inte hade varit att den inte klarar svenskt tangentbord...

Vad gör man när man får såna problem med Linux? Skyller sej själv?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-04-12 20:53

Vilken distribution använde du? Testa Mandrake, Red Hat eller SuSE. Båda är busenkla att få att fungera. Om du har bredband kan du installera dem över FTP om du vill.

• Medlem
  • Oslo
  • 2003-04-13 00:42
Citat:

Skrevs ursprungligen av mondo65
Om du har bredband kan du installera dem över FTP om du vill.

Mondo65! Var och hur kan man det?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-04-13 00:45

Börja här.

Senast redigerat 2003-04-13 01:02
  • Medlem
  • Oslo
  • 2003-04-13 01:08
Citat:

Börja här.

Tack!:)

Citat:

Skrevs ursprungligen av hnhl
Kör 9.1 i i386-version och är mycket nöjd. Har innan kört Red Hat på en arbetsstation men Mandrake är ännu lättare.

Jag försökte installera Mandrake PPC 9.1 igår. Efter att ha laddat ner ~1,5 GB och bränt 3 CD-skivor kunde jag konstatra att disten inte verkar ha stöd för Apples svenska USB Pro-tangentbord :rolleyes:

"keymap ioctl failed [...] invalid argument"

Ska låna ett amerikanskt tangentbord och se om det går bättre med det.

• Medlem
  • International user
  • 2003-04-13 15:39
Citat:

Skrevs ursprungligen av Ingemar Ragnemalm
Köra Linux på en Mac låter som ett nerköp, att betala för en elegans som man inte använder.

Däremot försökte jag få fräs på Linux på en Wintelburk som jag har. Det borde ju vara en positiv effekt, men efter installation kan jag tyvärr inte starta X11, så det gick åt pipan. Där sitter jag med en korkad prompt i text-läget. Vad kan vara fulare? Ja, bättre än MS-DOS om det inte hade varit att den inte klarar svenskt tangentbord...

Vad gör man när man får såna problem med Linux? Skyller sej själv?

En dum fråga bara.. Du vet väl att man skriver startx för att starta X?

• Oregistrerad
  • 2003-04-13 17:12
Citat:

Skrevs ursprungligen av Pegges
Jag försökte installera Mandrake PPC 9.1 igår. Efter att ha laddat ner ~1,5 GB och bränt 3 CD-skivor kunde jag konstatra att disten inte verkar ha stöd för Apples svenska USB Pro-tangentbord :rolleyes:

"keymap ioctl failed [...] invalid argument"

Ska låna ett amerikanskt tangentbord och se om det går bättre med det.

Låter märkligt. Att du har svensk tangentbordslayout torde inte påverka huruvida tangentbordet accepteras. Dessutom är ju Mandrake franskt och borde ju därmed ha gott stöd för bizarra tangentbord... AZERTY, anyone?

Jo, AZERTY finns det stöd för

Jag är verkligen novis på det här, men jag stöder mitt tvärsäkra uttalande delvis på lite googlande, delvis på någon annan figur på en lista någonstans som hävdade samma problem. Han verkade veta vad han talade om...

Men jag håller med: om amerikanskt tangentbort fungerar blir jag förvånad!

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-04-14 00:54

Mitt tips är: undvik Mandrake. Jag testar just nu Mdk 9.1 för x86 och den verkar lite buggig... Jag får det inte att fungera i alla fall. Red Hat 8.1 funkar däremot kanonbra. För PPC måste väl Yellow Dog vara bäst, eller Debian?

Slängde in RedHat 9 på min linux-PC. Funkar klockrent sånär på att min automountning av samba-mappar från en filserverver med Windows 200 hänger datorn vid ungefär varannan uppstart. Håller på och installerar senaste samban så får vi se om det löser problemet. Någon som upplevt samma sak i OSX?

Citat:

Skrevs ursprungligen av Pegges
om amerikanskt tangentbort fungerar blir jag förvånad!

Voodooövningen med amerikanskt tangentbord fungerade förstås inte, så felet ligger någon annanstans. Frågan är...

Citat:

För PPC måste väl Yellow Dog vara bäst, eller Debian?

När du fått igång Debian så är den superbra. Jag har kört den på Macar sen ett par år och numera mest på PC, har aldrig riktigt fastnat för de "användarvänliga" RPM-baserade (Red Hats pakethantering) distarna.

Man måste väl i och för sig acceptera Debians policy om fri mjukvara. Vissa "ickefria" program kan vara kruxiga att hitta.

Bevaka tråden