Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Trådlös överföring PC till TV

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Norrköping
  • 2008-12-08 19:39

Hur gör jag?
I hallen har jag PC, router och nätverkshårddisk (snart), den HD:n ska innehålla bild och ljud som ska skickas till TV:n i vardagsrummet cirka åtta meter bort.
Jag har kikat på de små söta burkarna som tar s-video och 3.5mm tele och skickar till SCART eller RCA, men enligt tester fungerar de knappt om man inte betalar 1500:- och då kan jag nästan köpa en minilaptop för tre tusen och ställa den vid TV:n och köra kort kabel till TV:n. Eller en x-box med trådlös anslutning, men jag spelar väldigt sällan.

Så, tell me, vad finns det för superlösning jag missat?

Har bara testat D-Links pryl, men den gick ju loss på ~1200, så det var inte aktuellt för mig...
Precis som du, har jag funderat över en xbox360 för den lösningen... Lite dyrare, men man får en dvd spelare & trådlös nätverks hdd på köpet!

Har en Pinnacle Showcenter som jag kör mot en Qnap NAS, funkar finemang. Tror Pinnacle'n går på under tusenlappen nu. Tar ju inte alla format, men det mesta....

• Medlem
  • Norrköping
  • 2008-12-08 20:34

PeterH, den verkar ok, men tydligen massa krångel med installationen, något du känner till?

Nu hittade jag en nyare version av burken, 250HD, typ samma pris och förhoppningsvis bättre.

Senast redigerat 2008-12-08 20:47
Ursprungligen av platon:

PeterH, den verkar ok, men tydligen massa krångel med installationen, något du känner till?
.

Allmänt intressant kan ju vara att den var småstrulig så länge jag körde mot en PC, med Pinnacles eget serverprogram. Men sen jag gick över till Twonky (UPnP-server) på NAS'en så har den funkat väldigt bra...

Hade varit nice med en burk som löser streamad tv också, borde ju inte vara så jäkla svårt att lösa? En tyst PC med bra uppstartstid går nog på bra mycket mer än vad jag är beredd att ge för funktionen.

• Medlem
  • Gävle
  • 2008-12-08 22:27

Ligger i funderingar på NAS + mediamaskin jag med, så intressant att se vad ni kommer fram till

• Medlem
  • Norrköping
  • 2008-12-08 22:32

Jag kommer fram till att jag glömde bort vad det är jag ska ha. Jag vill ju kunna streama SVT också och då funkar det inte med en mediauppspelare, då blir det bättre med en extra dator i vardagsrummet som är fast inkopplad till TV:n.
Men då blir det dyrare och en dator som gör bara en sak, lite onödigt.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-12-08 22:36

jag har en playstation3 kopplad till teven. datorn funkar som mediaserver som streamar trådlöst till ps3an, musik, film, bilder. finns ju browser på ps3an så man kan surfa på teven också. men ehm, ja ps3 är ju lite dyrt iofs... x360 är ju den billigare varianten isf.

annars har popcorn hour fått väldigt bra kritik. googla lite på det. den verkar kräva en viss grad nördighet dock.

Ett alternativ som jag funderat på är Asus nya EeeBox B206, den kommer med fjärris & eeeCinema (vad det nu kan vara) och HDMI/DVI för koppling till TV'n... Den har ju WLAN, så dels kan man ju streama filmer från NAS/dator, dels har den ju en egen HDD på 160Gb (som man, om man har råd, kan byta ut mot 500Gb).

Det är en trevlig lösning, men inte så billig. Vet inte vad B206:an kommer hamna på i pris, men nuvarande modeller ligger mellan 2-5.000:-

• Medlem
  • Norrköping
  • 2008-12-09 23:33
Ursprungligen av Synapskollaps:

Ett alternativ som jag funderat på är Asus nya EeeBox B206, den kommer med fjärris & eeeCinema (vad det nu kan vara) och HDMI/DVI för koppling till TV'n... Den har ju WLAN, så dels kan man ju streama filmer från NAS/dator, dels har den ju en egen HDD på 160Gb (som man, om man har råd, kan byta ut mot 500Gb).

Det är en trevlig lösning, men inte så billig. Vet inte vad B206:an kommer hamna på i pris, men nuvarande modeller ligger mellan 2-5.000:-

Jag kollade också på den, men jag har en gammal TV som bara tar SCART och komposit, men det kanske finns adaptrar?

Den funktionen skulle jag också vilja ha...tillsammans med HDsat/HDboxer/HDinspelning och BD-brännare utan HDCP trams.

Alla vill ha en sån maskin, varför finns det då inte....

Borde gå att lösa tycker jag, men jag är ingen hejjare på Tv-biten direkt... HDMI/DVI går ju att göra om till VGA/D-sub och jag är nästan säker på att det finns ngn splitbox för att få ut svideo/video m.m.

ännu en fråga: räcker vanligt 802.11b/g trådlöst till att streama HD kvalité?
eller måste man ha det där nya feta, vad det nu hette?

Nä, jag tror det räcker gott å väl med b/g... N är det som värper nu för tiden va?

• Medlem
  • Norrköping
  • 2008-12-10 17:29

Jag har hört både och.

Jag köpte i alla fall en "gammal" Dell GX620 idag, P4, 3,2 GHz, 2Gb RAM, 80Gb HD, XP Pro original i oöppnad Dellförpackning. 1700:-, kanske lite dyrt, men från företag med 6 månaders garanti. "datahantverkarna.se".

1
Bevaka tråden