Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

När kommer ett riktigt GPS-program till iPhone

Tråden skapades och har fått 58 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • International user
  • 2009-03-10 12:32
Ursprungligen av westerlu77:

Nu har den första riktiga turn by turn prgm kommit med röstnavigation ,riktigt coolt. Gå in på Cydia o ladda hem xGPS nu.

xGPS finns ju i AppStore? Eller är det en annan version? Kan inte testa själv då jag bara har en 2G.

• Medlem
  • International user
  • 2009-03-03 01:57

har nån testat hitta.se's program till iPhone?- We are unable to find iTunes on your computer med fult helvetika typsnitt.
kan inte länka då nån haltsmurf letar efter iTunes -- vem behöver det?

http://www.hitta.se/labbet/ kanske inte täcker världen har ingen aning

Är de nån som hört nåt om Sygic kommer få släppa sitt version som dom visade på CeBit mässan?
Man kan ju tycka att om dom visar upp sej där så borde de vara nära ett släpp, men man vet ju aldrig med Apple..
se länk. http://www.youtube.com/watch?v=eCCGT8NXZYw

• Medlem
  • International user
  • 2009-03-10 12:25

Enligt belgium-iphone.be forum (Index du forum » L'iPhone en général » Actualités) hänger det på Apple programmet godkänns. I såfall släpps det om ca en månad. 79 euro är rel. billigt för hela Europa på vägkartor, jmf garmin och andra.

Min favorit är I-Go navigation, de har haft betor för iphone med iGo8 i fjol. För mer info googla igo navigation. Ungerskt -israeliskt företag med bakgrund i dataspel, mkt starka på grafik. Mio GPS hade programvara från dem tidigare, har detta på min Mio 520T och vill inte byta fast Mio bytt till simplare programvara i senare modeller.

Företaget bakom i-go:

http://www.navngo.com/pages/global/eng/startpage

• Medlem
  • Uddevalla
  • 2009-03-10 13:06

Testade att stänga av EDGE & körde med xGPS.. Funkade inte alls! Hur kommer de sig?

Ursprungligen av ShiBBan:

Testade att stänga av EDGE & körde med xGPS.. Funkade inte alls! Hur kommer de sig?

Funkar, men det tar en jävla tid innan någon av satelliterna hittar dig.

• Medlem
  • International user
  • 2009-03-12 21:24

settingssidan på gratisprogrammet gpstracker visar rätt bra hur acquisition av gps signalen fortskrider. Står satelliterna i bra geometri på himlen och sikten är fri till dem så går det rätt fort förutsett att man haft lokalisering i samma trakt nyligen och att positionen ligger kvar i gpsens minne. har mottagaren noll hum om var den är och den får dålig eller ingen hjälp av basstationstriangulering kan det ta många minuter. det är faktiskt likadant med andra gpsmottagare som ju oftast inte har assisted gps i någon form.

Om man använder iLocalis (kräver JB) och loggar en gång i kvarten från en icke flyttad iphone så kan man se hur noggrannheten i positioneringen förändras (cirkelns diameter). det är i princip bara satelliternas läge i skyn och deras inbördes spriding som påverkar cirkelns diameter.

Senast redigerat 2009-03-27 16:39

Undrar vad som händer nu med alla Gps-tillverkarna, kommer dom kunna lansera sina program innan 3.0 eller blir efter juni-lanseringen? Hade gärna sett att dom kommer nu...

• Medlem
  • International user
  • 2009-03-17 23:11

Undrar vad som händer nu med alla Gps-tillverkarna, kommer dom kunna lansera sina program innan 3.0 eller blir efter juni-lanseringen? Hade gärna sett att dom kommer nu...

Du får nog vänta tills 3.0 kommer ut. Det är då Apple släpper API för att få turn by turn navigation och tillåter gps navigation. Och det är som jag trodde att det skulle hända. Apple tillåter gps navigering så länge man har egna kartor. TomTom och Garmin har egna kartor så det finns inget som hindrar dom att släppa egna gps program för iPhonen. Att sen tillåta programmen att erbjuda extra tjänster inom programmen är som gjort för GPS program. Behöver du en ny karta kan du köpa det direkt från App Store genom gps programmet.

//Rob

• Medlem
  • International user
  • 2009-03-18 19:56

Navionics marina gps app för iphone funkar ju redan med egna kartor. Men det blir mkt roligare när turn-by-turn nav tillåts. Hoppa inte på första som erbjuder något, finns skäl att vänta på utv'ärdering.

det ska bli intressant att se hur om gpsen kan "göras" följsammare mot verklig position, fart och riktning. En fristående gpsmottagare eller navigator skulle inte kunna säljas om den hade så dålig följsamhet som iphones.

• Medlem
  • International user
  • 2009-03-18 20:57
Ursprungligen av jonasolof:

Navionics marina gps app för iphone funkar ju redan med egna kartor. Men det blir mkt roligare när turn-by-turn nav tillåts. Hoppa inte på första som erbjuder något, finns skäl att vänta på utv'ärdering.

det ska bli intressant att se hur om gpsen kan "göras" följsammare mot verklig position, fart och riktning. En fristående gpsmottagare eller navigator skulle inte kunna säljas om den hade så dålig följsamhet som iphones.

Eftersom Apple tillåter kommunikation med externa apparater i och med 3.0 så ska det väl inte vara något problem att koppla den med en fristående gps mottagare.

//Rob

• Medlem
  • International user
  • 2009-03-19 18:06
Ursprungligen av Robo-X:

Eftersom Apple tillåter kommunikation med externa apparater i och med 3.0 så ska det väl inte vara något problem att koppla den med en fristående gps mottagare.

//Rob

Till exempelvis GPS med blåtand. Men det förutsätter att navigationsprogramvaran i iphone tillåter att signalen tas in via en annan port än den interna gpsen. Det kommer nog inte tomtom och andra att öppna för. Jämför garmins Que program i windows mobile hand datorer. Jag var med och sponsrade utveckling av program som förvandlade standard NMEA till garminprotokoll och gjorde det möjligt att använda andra och bättre gpsmottagare än garmins egna. Men det är ännu knepigare när det redan finns en gps i apparaten. Hur ersätta signalen från den interna gpsen med extern signal? Jag har ingen aning om hur mycket utvecklarna får rota i den här delen av programvaran och tillåta någon gpsproxy app. Låter jailbreak lång väg för mig.

I en bil är det uthärdligt med separat blåtandsgps men det är alltid knöligt. Kommer det bra nav program kommer jag snarare att hjälpa iphonen med återutsändande gps-antenn. Högre signalnivå och signalen uppfångad på taket av bilen, blir noggrannare positionering.

Applikationer startar inte

Hej!

De applikationer jag laddat ner via Appstore slutar att fungera. De startar inte, skärmen blir svart och sen återgår telefonen till huvudmenyn. Det gäller alla applikationer jag laddat ner. Det är inga problem med originalapplikationerna. Har prövat att ladda ner dem igen och de fungerade ett tag men nu har samma problem uppstått igen!

Någon som har en aning om vad det kan vara för fel?

• Medlem
  • International user
  • 2009-05-10 12:57
Ursprungligen av subway76:

Hej!

De applikationer jag laddat ner via Appstore slutar att fungera. De startar inte, skärmen blir svart och sen återgår telefonen till huvudmenyn. Det gäller alla applikationer jag laddat ner. Det är inga problem med originalapplikationerna. Har prövat att ladda ner dem igen och de fungerade ett tag men nu har samma problem uppstått igen!

Och vad har din fråga med tråden att göra?

//Rob

• Medlem
  • International user
  • 2009-05-10 18:31
Ursprungligen av Robo-X:

Och vad har din fråga med tråden att göra?

//Rob

Ta det lugnt, det är en ny användare.

• Medlem
  • Karlskoga
  • 2009-05-11 19:21
Ursprungligen av subway76:

Hej!

Provat att Återställa alla inställningar?

Både telenav o gmap har ju sagt att dom ska släppa en app i mars respk. första kvartalet! Nån som vet något?
Jag antar i för sej att alla väntar 3.0:an . De lär väl komma en hel drös med gps-program till iPhone.

Nu när TomTom har annonserat att de kommer en app till iPhone så lär de ju inte dröja länge innan en hel drös till med företag kommer också släppa sina apps. Frågan är om man ska slå till på TomTom direkt, TomTom är ju rätt kända att vara bra.. Är de nån som vet om de finns walkmode i TomTom? Skulle vara bra att ha i iPhonen.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-06-10 02:51

Nu när TomTom har annonserat att de kommer en app till iPhone så lär de ju inte dröja länge innan en hel drös till med företag kommer också släppa sina apps….

Ja, Navigon till exempel…

- Torkel

• Medlem
  • Karlskoga
  • 2009-06-10 08:10
Ursprungligen av Torkel:

Ja, Navigon till exempel…

- Torkel

Har en Navigon 8110 (tror jag den heter, "stor" skärm) i ambulansen, helt totalt j-la kass!
Det kommer dröja många år innan jag tittar på deras grejor igen....

Ursprungligen av kenjon:

Har en Navigon 8110 (tror jag den heter, "stor" skärm) i ambulansen, helt totalt j-la kass!
Det kommer dröja många år innan jag tittar på deras grejor igen....

Ge den till mig... den skall få ett nice life ihop med mig...

• Medlem
  • International user
  • 2009-06-10 09:37

TomTom och Garmin är ledande. Även om det finns andra tillverkare så har TomTom och Garmin de bästa kartorna. Jag tycker Garmin är lättare att använda men TomTom har bättre hårdvara. Det är upp till var och en att prova vad som passar en bäst. TomTom på iPhone såg ut att fungera suveränt. Och precis vad jag behöver för min bil med iPhone hållaren.

//Rob

• Medlem
  • International user
  • 2009-06-10 09:44

Tomtom har också en hållare till iphonen. I den bildpresentation från keynotes jag såg fanns hållaren på bild. Har för mig att det stod att det var enhanced GPS function. Det tolkar jag som att de lagt in en liten antenn motsvarande där iphonens gpsantenn sitter. Detta ger möjlighet att ha en förstärkt antenn t ex på taket och mycket bättre gps-mottagning, dv snabbare fix, mindre avbrott, noggrannare positionering.

Jag prövade samma trådlösa överföring på min Garmin iQue för flera år sedan. funkade nästan lika bra som en direktansluten yttre antenn med samma prestanda.

Så om mitt intryck stämmer så talar det för Tomtom.

Vad gäller Navigon och andra så måste man se på deras aktuella programvara.

PS Reservation: FCC är inte pigga på att godkänna gpsförstärkning pga risken för självsvängning> störningar. Återsändande antenner blev förbjudna i USA men finns i Europa. Media Markt här i trakten har en återsändande antenn i taket, därför har alla deras utställda bilnavigatorer signal trots plåtbyggnaden.

Basen för Tomtom klev upp på scenen. visade turn by turn med röst osv.
En hållare, sugpropp på rutan.
Sladd till den.

* enligt honom så kan den plocka musiken ur luren till din bilstereo
* Den funkar som Handsfree med.
* Man kunde vrida mellan portrait och Landscape mode.
* Förmodar att den innehöll en extern antenn på ngt sätt.

Men är de nån som vet nåt om walkmode på tomtom o dom andra tillverkare?
Jag undrar också vad som hände med sygic som visade upp sin gps under nån mässa tidigt i våras.

• Medlem
  • International user
  • 2009-06-10 23:43

Enligt välunderrättade belgium-iphone.com så kommer Navigon med två nav appar, en som är "Lite" och gratis men saknar instruktioner för vägvisning, en annan som kostar och innehåller rubbet. ska finnas tillgängliga samtidigt med OS3, den 17 juni. Prix nix info.

Länk till källan slash gear:

http://www.slashgear.com/navigon-mobilenavigator-promised-for-iphone-os-30-0946501/

Nu har Navigon kommit! Äntligen! Är rätt sugen faktiskt, vad de gäller hållare så har jag redan en bra sådan,DLO. Däremot undrar jag hur täckningen blir med eller utan extra antennförstärkning?

• Medlem
  • International user
  • 2009-06-20 18:30

Navigon kostar 74,99€ (fram till 30 juni) och innehåller kartor för 39 europeiska länder och tar 1.6GB plats.

//Rob

• Medlem
  • International user
  • 2009-07-07 23:32
Bevaka tråden