Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ipod Touch - 11 gb of 16 became invisible:(

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Österåker
  • 2008-12-11 11:55

Jag hade 11 gb info i min Touch - audio o video filer. Men nu helt plötsligt kan jag inte varken se eller radera dem:( De tar platsen - så när jag försöker tilläga nåt nytt - lägger allt sig i de sista 5 gb. Så 11 gb i min Touch blev untouchable Vet någon vad ska man göra i en sån situation?
Tack på förhand!
Nelka

Har du gamla eller nya G2 iPod Touch ? Vad menar du med att musiken/videona inte syns eller går att röra ? Finns dom som ikoner på iPoden, finns dom under ditt konto i iTunes ? Allt som är köpt på iTunes finns kvar så du behöver inte oroa dig för att det har försvunnit. Kan du ha synkat bort dom filerna, dvs accepterat att iTunes fört över innehållet på datorn till din Touch ?

• Medlem
  • Österåker
  • 2008-12-11 14:08

Jag menar att de inte syns på själva Ipoden nånstans - alla mappar utanPhoto är tomma. Men bilderna tar mindre än 300 MB. Däremot i Itunes syns att 11 gb är upptagna o betraktas som "Övriga", vilka jag inte kan göra nåt med. Resultaten blev att jag kan använda bara 4 Gb av 16:tveksam: Jag har inte synkat bort nåt för att jag synkar bara kontakter. Filmer o musik tillägger jag manuellt.

Senast redigerat 2008-12-11 14:31

Kanske dags för enåterställning ? Och om det inte fungerar; in för reparation.

Men först=
Finns musiken/videosen sparad som tidigare fanns på iPoden, tex sparade på ditt iTuneskonto ? Kolla i så fall påAffär i iTunes, sedan underVisa mitt konto och Purchase History. Det är viktigt att veta så du inte återställer innan du sparat ned alla filer. Pröva att ansluta iPoden och tryck på Överför inköp på iPod under Arkiv för säkerhetsskull.

Har du senaste uppdateringen till iPod Touch ? Det är 2.2 som är den senaste. Du hittar den under Inställningar - Allmänt - Om - Version.

Har du senaste iTunes ? Det är 8.0.2. Ladda annars ned den.

Är din iPod Touchjailbreakad ?

• Medlem
  • Österåker
  • 2008-12-11 15:31

Detta problem uppstod när jag uppgraderat till nya Itunes version. Helt plötsligt försvann allt i mapparna. Jag tänkte att det är bara i Tunes men sen kollade jag på Ipoden – tomt där med.
Däremot visas det att den inte är tom som jag sagt. Bara allt innehål blev ”övrig” och orörlig.
Jag kollade på nätet – folk säger att hela innehållet hamnades i ”dolda filer” men någon anledning.:confused:
P.S. Min Ipod är inte 2G och nej, inte hackad

Märkligt. Men du har inte svarat på om du har senaste uppdateringen för iPod Touch ?

Har du återställt din Touch någon gång ? Det är inte svårt men det är bra att veta att bl a videor och musik försvinner från iPoden men att man kan ladda ned det igen via iTunes, dvs de låtar och de videos som är sparade i iTunes.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-12-11 22:33

Jo, det har han väl. Han sa att problemen började uppstå när han uppdaterade till 2.2.

För att förtydliga lite, när du återställer via iTunes försvinner alla filer du har på din iPod.
Sedan när den är återställd så synkroniserar du iPoden med iTunes och då ska de markerade filerna börja synkroniseras till din iPod. Tänk på att det kommer ta ett tag att få över all musik och spel osv så gör detta när du har gott om tid eller över natten.

Ursprungligen av N1lle:

Jo, det har han väl. Han sa att problemen började uppstå när han uppdaterade till 2.2.

Han/hon har svarat att problemen började när han/hon uppdaterade till nya iTunes (vilket är 8.0.2) men inte skrivit något om han/hon uppdaterat sin iPod Touch (vilket är 2.2). Det kan kanske påverka hur iPoden fungerar ihop med iTunes.
Här är handboken som du kan läsa i: Apple - Support - Handböcker Du får klicka beroende på vilken uppdatering du har. Här står också lite om återställning: Säkerhetskopiera, uppdatera och återställa programvaran i en iPhone eller iPod touch .
Man kan återställa manuellt om man vill och ge iPoden ett nytt namn. Alternativt kör man bara på och återställer allt som fanns tidigare. Men det blir ju intressant om det fortfarande finns kvar dolda filer eller ej.
Återkom om det inte fungerar.

• Medlem
  • Österåker
  • 2008-12-12 12:07

[quote="N1lle;1676268"]Jo, det har han väl. Han sa att problemen började uppstå när han uppdaterade till 2.2.

Det stämmer - uppdaterade till 2.2.:) Jag har aldrig synkat min audio/video filer med Itunes (jag använder några datorer) bara kontakter blev synkat. Jag gillar inte Itunes synk överhuvudtaget - den kan inte ens kallas för sync - det är bara kopiering från dator till Ipod.
Jag dagligen synkar mina HTC o därför vet hur egentligen sync ska se ut:)
Jag har alltid tankat min Ipod genom Totalcommander istället. Men med tanke på att Ipod är egentligen bara en hårddisk skall jag försöka får tillgång till de dolda mapparna, tror jag...

• Medlem
  • Österåker
  • 2008-12-12 14:29

Jag har återställt skiten o tycker att det är den första o den sista masterverk from Mac jag har:tveksam: Hade haft 4 Creative innan och med dem kan man göra vad som helst som med vanliga HD.
Fick Ipod glasögon som Julklap. De kostar mer än själva Ipoden men kvalite på video är helt kass...
No f-g Ipod anymore

Eftersom jag börjar undra om jag har allvarliga synproblem så för den sakens skull:
Du har väl inte skrivit någonstans i dina första inlägg att du uppdaterat din iPod till 2.2 ?
Var står det i så fall ? På min dator står det; "Detta problem uppstod när jag uppgraderat till nya Itunes version" men ingen annan kommentar.

Du tycker inte att du ger lite vilseledande information när du i slutet säger att du; "Jag har aldrig synkat min audio/video filer med Itunes (jag använder några datorer) bara kontakter blev synkat." Du utelämnar viktig information vilket gör det mycket svårt att svara på din fråga. Misstänker att detta egentligen bara var en gnäll-tråd. De frågorna går oftast inte att svara på och brukar ha som syfte att skriva något negativt om Apples produkter.

• Medlem
  • Österåker
  • 2008-12-15 10:37
Ursprungligen av KaRo:

Du tycker inte att du ger lite vilseledande information när du i slutet säger att du; "Jag har aldrig synkat min audio/video filer med Itunes (jag använder några datorer) bara kontakter blev synkat."

Och vad är det konstigt med detta? Jag dagligen använder 3 datorer. Om jag skall "synka" i Ipod menningen - kommer allt info försvinna från min Ipod då o då. Eller skall jag skappa kopior på alla datorer? Mina två HTC synkas däremot dagligen (exchange) genom alla datorer utan några problem. För SYNC på riktig är helt annat än Ipod synk

Ursprungligen av KaRo:

Misstänker att detta egentligen bara var en gnäll-tråd. De frågorna går oftast inte att svara på och brukar ha som syfte att skriva något negativt om Apples produkter.

O really? Skulle du inte blivit förbannad om 70% av din Ipod helt plötsligt blivit "inte tillgenligt"? Never say never...
Jag återställd min Ipod och tankat den men eftersmak finns kvar...

Senast redigerat 2008-12-15 10:48
Ursprungligen av Nelka:

O really? Skulle du inte blivit förbannad om 70% av din Ipod helt plötsligt blivit "inte tillgenligt"? Never say never...
Jag återställd min Ipod och tankat den men eftersmak finns kvar...

Måste hålla med Karo, känns ändå som en gnälltråd... Hade du verkligen velat ha hjälp kanske du i första inlägget kunnat specificera att du använt annan mjukvara än iTunes för att föra över musik till din iPod.
Är ju trots allt inte helt konstigt om iTunes får spel och inte vet vad den ska göra med musik som du fört över via ett annat prgram som ej stöds officiellt... Sen kan man säga vad man vill om att man "måste" ha iTunes. Det får man hata om man vill, men man kan ju inte agera helt förvånad om denna icke officiella mjukvara inte leker snällt med den officiella! Och det är ju ingen hemlighet att iTunes är den officiella mjukvaran som stöds, det står lite överallt.

Ursprungligen av Nelka:

Och vad är det konstigt med detta? Jag dagligen använder 3 datorer. Om jag skall "synka" i Ipod menningen - kommer allt info försvinna från min Ipod då o då. Eller skall jag skappa kopior på alla datorer? Mina två HTC synkas däremot dagligen (exchange) genom alla datorer utan några problem. För SYNC på riktig är helt annat än Ipod synk

iPod sync är riktig sync, men det är inte samma sak som exchange sync! Hade du bara tagit dig tid att läsa om iPod/iTunes i 5min innan ditt köp hade du inte behövt bli besviken (dvs, du hade kunnat köpa något annat). Lite skillnad på att synca kalender, kontakter & mail-konton som exchange gör och att synca flera gig musik, bilder, filmer plus kalender, kontakter & e-mail som en iPod gör. Vill du verkligen ha som exchange för iPoden så kan du köra "mobile me" från Apple. Ja, Apple kör ett eget system som inte är samma som Microsofts. Trist men knappast någon förvåning (hur ofta kör MS något som är Apples skapelse?). Och igen, hade du gjort minsta research innan du gjorde inköpet hade du sluppit dessa problem och kunnat köpa en creative igen (stödjer dessa "riktig sync"?)...

Men för att återknyta till trådens början: Om du inte skriver att du använt annan mjukvara än iTunes för överföringarna är det svårt för folk att komma med konstruktiva inlägg (hjälp). Och har du kört icke-officiell programvara så rekommenderar jag att du kör endast denna mjukvara permanent, annars så kommer du att få problem igen.

Sen om du vill ha mer "riktig sync" (som du kallar det) så skulle jag hantera musik, film, etc manuellt på iPoden och antingen använda Apples mobile me för kalender etc eller så kan du ju i mail-setupen aktivera ett exchange konto och synca all info (förutom media) därigenom. På detta sätt så syncas kalender, kontakter och e-mail via exchange/mobile me medan musik inte syncas automatiskt och du kan använda vilken dator du vill utan problem.
Lycka till!

• Medlem
  • Österåker
  • 2008-12-15 16:06
Ursprungligen av Archangel:

Det får man hata om man vill, men man kan ju inte agera helt förvånad om denna icke officiella mjukvara inte leker snällt med den officiella! Och det är ju ingen hemlighet att iTunes är den officiella mjukvaran som stöds, det står lite överallt.

TC är ett av de mest använda program för att hantera filer under senatse 15 år...
Jag har massa andra HD som hanteras med det, bla Ipod - under dryggt ett år. Så när "shit happened" berodde det inte på problem med den Oofficiella mjukvaran. Jag har uppdaterat Itunes (vilket jag använder för att ladda ipoden med video & music, men inte genom synk) o efter restart allt hamnades i osynligt "övrigt".
But this is the history now...

Ursprungligen av Archangel;1678163[B:

iPod sync[/B] är riktig sync, men det är inte samma sak som exchange sync! Hade du bara tagit dig tid att läsa om iPod/iTunes i 5min innan ditt köp hade du inte behövt bli besviken (dvs, du hade kunnat köpa något annat). Lite skillnad på att synca kalender, kontakter & mail-konton som exchange gör och att synca flera gig musik, bilder, filmer plus kalender, kontakter & e-mail som en iPod gör. Vill du verkligen ha som exchange för iPoden så kan du köra "mobile me" från Apple. Ja, Apple kör ett eget system som inte är samma som Microsofts. Trist men knappast någon förvåning (hur ofta kör MS något som är Apples skapelse?). Och igen, hade du gjort minsta research innan du gjorde inköpet hade du sluppit dessa problem och kunnat köpa en creative igen (stödjer dessa "riktig sync"?)....

Jag har fått den som ljuklappså något val hade jag inte... Så resten är bara trams...

Men riktig sync menar jag att får möjlighet att kopiera åt båda hål plus automatisk jämförelsen på kvantitet och kvalitet av info mellan två enheter. Om man behöver det.
Vi vet alla varför Itunes inte tillåter det. So what's the point to talk about it?
Men nu backuped jag min Ipod, så detta problem slipper jag i framtiden iaf. Hoppas ni oxa:)
Lycka till dig med!
Tack till alla för hjälpen!

• Medlem
  • Österåker
  • 2008-12-15 10:43
Ursprungligen av KaRo:

Du har väl inte skrivit någonstans i dina första inlägg att du uppdaterat din iPod till 2.2 ?

Jo jag hade fel för att jag blandat ihop två saker Ipod update och Itunes update.
Men det är inte avgörande info för problemmet uppståd ju inte för jag skrivit fel? Right?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-12-15 16:46

Karo, det måste varit iTunes uppdateringen som jag blandat ihop med iPod uppdateringen.

Jag håller med Archangel helt och hållet. Och Nelka, du hade visst ett val. Om du nu fått den som en julklapp så borde väl dem som köpt den ha kvar ett kvitto? Om du tyckte om din Creative så mycket innan, kunde du väl läst lite om iPoden och se om den var något bättre än den Creative du hade, och i så fall begärt att få kvittot tillbaka och sedan få pengar eller köpa en annan produkt i samma prisklass?

• Medlem
  • Österåker
  • 2008-12-15 17:18
Ursprungligen av N1lle:

Karo, det måste varit iTunes uppdateringen som jag blandat ihop med iPod uppdateringen.

Jag håller med Archangel helt och hållet. Och Nelka, du hade visst ett val. Om du nu fått den som en julklapp så borde väl dem som köpt den ha kvar ett kvitto? Om du tyckte om din Creative så mycket innan, kunde du väl läst lite om iPoden och se om den var något bättre än den Creative du hade, och i så fall begärt att få kvittot tillbaka och sedan få pengar eller köpa en annan produkt i samma prisklass?

Jag är inte nåt barn - om något gått snett öppnar jag inte fönstret o kastar bort det:D
Varför måste man välja mellan dem? Varför inte ha bägge? Jag fattar inte orsaken för denna diskution?
Shit had happened, i fixed it and moved on... What's the problem?
Om jag ska diskutera så länge varje problem som uppstår, efteråt ... med alla mina prylar eller datorer... då är det bara det jag hinner i livet:)

Ursprungligen av Nelka:

Jag är inte nåt barn - om något gått snett öppnar jag inte fönstret o kastar bort det:D
Varför måste man välja mellan dem? Varför inte ha bägge? Jag fattar inte orsaken för denna diskution?

Om du inte är ett barn kanske du borde kunna läsa bättre? N1lle föreslår inte att du ska slänga ut den genom fönstret utan att du skulle göra det vuxna och berätta för personen du fick den av att du hellre ville ha något annat och således få kvitto och möjlighet att byta... Förstår verkligen inte var "fönster" och "kasta bort" kom ifrån...

Ursprungligen av Nelka:

TC är ett av de mest använda program för att hantera filer under senatse 15 år...
Jag har massa andra HD som hanteras med det, bla Ipod - under dryggt ett år. Så när "shit happened" berodde det inte på problem med den Oofficiella mjukvaran. Jag har uppdaterat Itunes (vilket jag använder för att ladda ipoden med video & music, men inte genom synk) o efter restart allt hamnades i osynligt "övrigt".
But this is the history now...

Vad har det med något att göra att "TC är ett av de mest använda program för att hantera filer under senatse 15 år"? Faktum kvarstår ändå att det inte är ett program som stödjs officiellt av Apple för hantering av iPods och således är det inte alls konstigt att iTunes får krupp när du kopplar in iPoden där igen. Så det beror på hur du menar att det inte beror på "problem med den oofficiella mjukvaran"? Jag vågar garantera att problemet är pga att du använt denna mjukvara, även om det inte är programmet i fråga som gömde filerna.

Ursprungligen av Nelka:

Men riktig sync menar jag att får möjlighet att kopiera åt båda hål plus automatisk jämförelsen på kvantitet och kvalitet av info mellan två enheter. Om man behöver det.
Vi vet alla varför Itunes inte tillåter det. So what's the point to talk about it?

Men jag förstår då fortfarande inte problemet... Musik och film "syncas" bara åt ett håll, ja. Men allt annat syncas åt båda hållen (kontakter, kalender, e-mail). Så vad är det som syncas så underbart "på riktigt" med din HTC som en iPod inte klarar?
Och som jag skrev i mitt förra inlägg så kan du köra exchange på en iPod Touch. Duger inte detta?

Men jag börjar få känslan av att det KaRo sa bara är halva storyn; gnälltråd men även med troll-inslag.

1
Bevaka tråden