Så kröp jag då till korset till slut - jag köpte en Windows-licens för första gången i mitt liv!
Installerade igår Windows XP Home via Boot Camp och lade Windows på en helt egen hårddisk i min Mac Pro 4x2,66 Ghz.
Så långt inga problem, jag installerade Windows och därefter diverse drivrutiner från Leopard-skivan. Jag aktiverade sedan mitt Windows-exemplar via nätet (dock utan att registrera mig hos M$ - någon jäkla måtta får det vara). Allt fungerade perfekt.
Jag registrerade mig sedan hos VMware och drog hem VMware Fusion och fick en 30-dagars provlicens. Jag blev så glad när jag upptäckte att Fusion automatiskt hittade min Windows-disk och möjliggjorde att köra Boot Camp-installationen av Windows direkt i Mac OS X.
Dock installerade Fusion en rad drivrutiner som gjorde att Windows tyckte att allvarliga förändringar i maskinvaran hade skett, varför en ny aktivering av Windows var nödvändig. Jag försökte aktivera igen, medan jag körde Windows genom Fusion i Mac OS. Det gick dock inte.
Jag startade då upp datorn i Windows genom Boot Camp och fick då samma meddelande, att jag var tvungen att aktivera igen. Den här gången fungerade det. Frid och fröjd tyckte jag och startade om i Mac OS igen.
När jag startade Windows i VMware Fusion igen säger den fortfarande att jag måste aktivera min Windows-licens, dock utan det tidigare felmeddelandet om att allvarliga förändringar i maskinvaran skett. Jag har alltså 30 dagar på mig att aktivera Windows, mot 3 dagar som den sa vid det tidigare felmeddelandet om maskinvaran.
Jag har alltså en situation där jag kan köra Windows i Boot Camp utan några problem. Men när jag kör samma Windows-installation genom VMware Fusion säger den att jag måste aktivera licensen, vilket inte går eftersom min produktnyckel redan aktiverats maximalt antal tillåtna gånger.
Någon som vet någon lösning?
Har jag kanske brutit mot licensavtalet genom att försöka köra samma licens både på riktigt och viritualiserat?