- Olle@mac
- Medlem ●
- Borås
- 2008-12-14 12:09
I en annan nu nedlagd tråd här i "Supporter Lounge" uppmanas jag att be om ursäkt för en lite vass formulering där jag går lite hårt fram med Martin Björnström. Där raljerar jag lite med att han tar flygcertifikat. Jag har funderat över om jag borde be om ursäkt men kommer fram till att jag står för kritiken.
Jag vill för syns skull förtydliga detta faktum med att hävda att jag tycker att det finns brister i hur allt från vissa forums administratörer och upp till sitens grundare ibland lyser med sin frånvaro, dvs. jag tycker att beslutsgångarna är på tok för långsamma.
Att som när man i mitt fall valde att stänga tråden utan att ägna sakfrågan ett enda ord tycker jag suger rejält. Man hade kunnat valt att svara mig att önskemålet om att lägga upp tråden på startsidan inte passade på grund av någon anledning, det hade jag kunna acceptera, men att bara tiga ihjäl förfrågan sög rejält.
När hörde man senast en administratör kritisera upplägget för den roll dom är satta att administrera. Hur många företag existerar det där ett gäng duktiga idealister är satta att styra & övervaka verksamheten, här på 99.se tycks det vara helt i sin ordning och det tycker jag är fel.
Som jag ser på 99.se så har det vuxit sig över huvudet och borde säljas till några som har den tid som krävs för att ha kolla över kanske 30.000 användare som likt jag skriver saker som kanske ogillas. För tydlighetens skull så kan det knappast vara en nyhet att Martin i första hand gillar att bygga upp saker och inte att driva dom, så har i alla fall jag tolkat honom, dvs. att det mer är entreprenörens roll som lockar honom. Entreprenörer behövs, men i min värld bara under en övergångstid. Jag har ingen kritik mot att han gör sina val men tycker att det är dags att låta andra ta vid.
Vem är en entreprenör enligt Wikipedia:
Enligt den neoklassiska teorin etablerad av Joseph Schumpeter är en entreprenör en skapare av "kreativ förstörelse" på marknaden (dvs rubbar balansen mellan utbud och efterfrågan) vilket skapar "kaotiska marknader" och gör entreprenören till en person som skapar efterfrågan på en marknad.
Vanliga drag hos entreprenörer är nyfikenhet, kreativitet, en positiv syn på arbete, självständighet, envishet, hängivenhet, optimism och visionärt tänkande. Det skall dock nämnas att det finns en etablerad kritik mot det individfokuserade perspektivet på entreprenörskap, där omständigheter som nätverk, kultur och teamarbete istället framhålls som centrala förklaringsfaktorer bakom framgångsrikt entreprenörskap.
God Jul & Gott Nytt År,
* även till de som har högtflygande planer O:-)
Olle
OT: Återstår att se om det är högt nog i tak för att låta denna tråd existera eller om det är skygglappar på som kommer att gälla.
+++