Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

cmykning

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag arbetar med en folder och vet inte om jag har problem eller ej.

Ska lämna cmykad pdf som original.
1. Cmykar till pappersprofilen i Photoshop CS2 (konvertera till profil inkl. svartpunktskompensering), vilket inte påverkar visningen av bilderna mer än för just de nyanser som inte cmykomfånget klarar.
2. Monterar i InDesign. Färgbilderna visas då jätteblaskiga och gulaktiga. Detta utseende följer med när jag exporterar till pdf (Utdata: ingen färgkonvertering, inkludera alla profiler).

Om jag då väljer att tilldela hela InDesigndokumentet den aktuella cmyk-profilen visas bilderna bra, men mina röda plattor som jag lagt över i cmyk blir då nästan svarta.

Om jag efter att ha tilldelat ID cmyk som ovan aktiverar Förhandsvisa övertryck samt Korrekturfärger får jag en visning av bilder och plattor som skulle kunna tänkas vara ett realistiskt försök att simulera ett tryckresultat, men all text fetar till sig.

Hur skall jag ställa in färghantering i InDesign för att i slutänden få ut en korrekt pdf där allting ligger i cmyk? Är det dubbelprofilering att tilldela hela InDesign-dokumentet aktuell cmykprofil när bilderna i sig är cmykade i PS?

Tacksam för råd.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-12-15 22:17

Du ska ha samma inställning i färgerna som i Photoshop när du CMYKade bilderna.

Det som händer i ditt fall är att dina bilder har en annan CMYK än ditt InDesign dokument och då försöker InDesign fixa till detta så att allt i dokumentet ska bli som InDesign vill.

Om du tilldelar den rätta profilen till InDesign så gör du rätt. då får InDesign samma profil som bilderna och det är ju din avsikt. Att din platta blir annorlunda beror på att de CMYK-värden du har där får olika utseende beroende på tryckmetoden som ICC-profilen refererar till. Kom ihåg att CMYK värden inte är huggna i sten, de är föränderliga beroende på hur och var du trycker. Är du ute efter en viss röd färg så välj den från Pantone och säg till InDesign att konvertera den efter Labtabellen (krysset finns i tryckfärgshanteraren).

Exportera sen till PDF/X-1a:2001 med den inbyggda inställningen och allt ska bli perfekt!

Lycka till

Janne

Hej Janne och tack för ditt svar!

Kan du beskriva mer steg för steg hur jag använder en Pantone-färg till plattan och "konverterar den efter labtabellen". Detta motsvarar alltså inte att använda en dekorfärg? I de projekt där jag hittills ombetts cmyk:a själv har jag bara lagt över plattor definierade i rgb till cmyk.

Andreas

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-12-17 09:14

Det finns ju olika Pantonefärger, en del är redan i CMYK. Men om man går på den vanligaste Pantone Solid Coated och väljer en sån i programmet så är den då en dekorfärg. Ska du trycka den som en egen färg så låter du den vara och det kommer ut en tryckplåt för den färgen.

Om du ska trycka i fyrfärg så måste dekorfärgen omvandlas till CMYK. Det kan göras på två sätt. Dels med de inbyggda CMYK-värdena som din Pantonefärg har med sig eller genom att använd de inbyggda Lab-värden som konverteras till CMYK mot dokumentets ICC-profil. Det sista alternativet är bäst eftersom man träffar mest rätt med den i kulören.

För att aktivera Lab-alternativet måste du gå in i tryckfärgshanteraren som du kan nå antigen från Färgrutepanelen eller i PDF-exporten. Där väljer du att Dekor ska till Process och kryssar även i att den ska välja Lab-tabellen. Du fattar när du är inne i den dialogrutan.

Det är inte något bra alternativ att göra plattor i RGB för att sen göra om dom till CMYK. Du väljer säkert färger i RGB som ligger utanför det som går att återskap i CMYK. Välj istället CMYK, LAb eller Pantone direkt så stämmer det bättre med vad du ser på skärmen.

Janne

1
Bevaka tråden