- Symmetri
- Medlem ●
- Stockholm
Jag börjar med en liten disclaimer: Jag har verkligen försökt söka och trådarna ang. Iphone 3G och Jailbreak är numerära, men ofta lite röriga, daterade och blir lätt specifika.
Jag har en stilla undran som jag försöker formulera konkret:
Bakgrund: Jag åker till våren till Hong Kong för ett utbyte och vill snart köpa en Iphone 3G. Jag hade gärna sluppit jailbreaka den men eftersom Telia som operatör av förklarliga skäl omöjliggörs där borta verkar det oundvikligt.
Fråga: Kommer det att vara något problem att jailbreaka en Iphone 3G för att tillåta användning av ett Hong Kong-simkort (kontantkort)?
Egentligen undrar jag allt möjligt gällande jailbreak men detta ser jag till att ta reda på själv när jag väl vet att detta är lugnt :">
Köper du en iPhone i Sverige kan du använda den endast med Telia. Du kan inte använda ett SIM kort köpt i Hong Kong i den svenksålda iPhonen.Men du kan använda ditt Telia kort i Hong Kong men det kommer att bli väldigt dyrt i längden. Jag skulle rekommendera att du köper iPhonen i Hong Kong. Den har inget SIM lock och kan användas i Sverige när du kommer tillbaka.
Det mesta står i FAQn.
//Rob
Köper du en iPhone i Sverige kan du använda den endast med Telia. Du kan inte använda ett SIM kort köpt i Hong Kong i den svenksålda iPhonen.Men du kan använda ditt Telia kort i Hong Kong men det kommer att bli väldigt dyrt i längden. Jag skulle rekommendera att du köper iPhonen i Hong Kong. Den har inget SIM lock och kan användas i Sverige när du kommer tillbaka.
Det mesta står i FAQn.
//Rob
Tack för svaret, men jag blir inte riktigt klok. Menar du att det inte går att använda andra simkort än Telias trots att Iphone 3G har jailbreakats?
Tack för svaret, men jag blir inte riktigt klok. Menar du att det inte går att använda andra simkort än Telias trots att Iphone 3G har jailbreakats?
Du måste nog reda ut begreppen lite. Jailbreak öppnar den så att du kan installera program som inte finns i App Store genom Cydia. Har inget med sim låset att göra. För att låsa upp sim locket måste man använda SIM unlock vilket inte finns för nya iPhonen. Endast den gamla med metall baksida och utan 3G kan man låsa upp för andra sim.
Läs FAQn.
//Rob
Det finns fakesim tillverkare som hävdar att deras kort fungerar eller kan uppgraderas för användning på iphone 3G fw 2.2
Men köper man en iphone 3G i ett av de få länder där de säljs olåsta så behöver man inte bekymra sig om låsningen. Dock flockas banditerna kring turister som är ute efter olåsta iphones. Varning för kopior. Den värsta jag sett hade miniusb kontakt i botten, allt enligt kinesisk påbjuden standard. Ska man både ha den olåst och väldigt billigt torskar man lätt.
En annan fake kan vara att sälja telefoner som inte har modellnummer som svarar till HK. Är det i själva verket en telefon förden amerikanska marknaden är det stor risk att telefonen blir operatörslåst efter en uppgradering av firmware och då är den stekt.
Åker du till Bryssel någon gång så är det enkelt att gå in på en media markt butik och köpa en telefon, pris 16GB 615 euro fn. Du kan då kolla modellnumret i butik. Bör du i o f sig göra i HK också.
det finns inga synnerligen starka skäl att jailbreaka en olåst telefon. fundera på saken innan du gör det. Den kan i of sig återställas via Itunes
Jag kan bekräfta att Rebelsimcard funkar att bryta sim-låset med, däremot skulle jag nog direkt avråda från att använda det om du ska till hong kong av två skäl:
1) Det är inte så enkelt att få igång dessa kort som reklamen vill göra gällande, du måste t.ex. börja med att ringa & surfa med det simkort som du vill använda i det nät där du ska vara, detta i en telefon som är olåst eller låst till det nät du vill använda, vilket kommer att bli rätt så struligt om du inte vet exakt vad du gör och har annan (rätt) telefon lätt tillgänglig. Dessutom är det lite pillrande med det extra simkortet, har själv haft sönder två kort som fastnade i telefonen.
2) Om du nu åker till ett ställe där det finns olåsta iPhone's att köpa, passa på för böveln! bättre chans får du inte, då har du ju en telefon som du kan använda i alla andra nät som du skulle kunna tänkas vilja ha när du kommer tillbaka, helt utan strul med extrakort som fastnar och strul med andra telefoner och allt.
Angående det med fake-telefoner: Det är 3 som har rätten att sälja iPhone i Hong Kong, kliv in i en 3-butik och köp en över disk där, risken att du blir lurad då är minimal (förutsatt att du inte kliver in i ett hål i väggen med 3logga utskriven på A4kopieringsark upptejpade).
Hej.
När jag försöker identifiera Iphone i Quick Pwn så får jag till svar att det inte går att använda QP med den installerade programvaran i telefonen.
Vad göra.
Hmmm, har du köpt den i hongkong, eller vad är kopplingen till denna tråd?
Om det inte finns någon koppling så skulle jag vilja tipsa om att först söka i andra trådar och om du inte hittar något så skapa en tråd för ditt problem så är chansen större att du får hjälp med ditt problem.
Mvh,
/M
Hej.
När jag försöker identifiera Iphone i Quick Pwn så får jag till svar att det inte går att använda QP med den installerade programvaran i telefonen.
Vad göra.
Versionen av QP och Firmware i telefonen skiljer.
En ytterligare fundering. På 3 (HK):s hemsida framgår det att de enbart säljer iPhone tillsammans med ett 24-månaders abonnemang.
http://iphone.three.com.hk/website/en/faq.html
Här finns lite mer prisinformation (i HK$ = ungefär 1SEK):
http://iphone.three.com.hk/website/en/iplan.html
Är detta som ni som rekommenderade köpet förväntade? Är det fortfarande värt att köpa det i HK?
Jag sticker dit nu på onsdag och måste ganska omgående bestämma mig
Kolla läget där. Jag är säker du kan köpa utan kontrakt. När du väl har köpt en prova om den fungerar med ditt svenska kort för säkerhets skull.
//Rob
Hmm, inte helt säkert att du kan köpa den utan kontrakt, men snackar du med dem så kanske du får köpa den och betala och avsluta hela kontraktet på plats, den är ju inte sim-låst så jag tycker det låter som en bra affär i alla fall.
I värsta fall får du kanske ge en hongkong-bo hela summan och låta den personen stå på kontraktet.
Men, jag skulle nog avråda från att testa med ditt svenska sim-kort där eftersom du då blir registrerad som att du finns där vilket kommer att leda till att du får betala kostnaden från hk till sverige när folk lämnar meddelanden på ditt röstsvar, kan bli dyrt!
Hmm, inte helt säkert att du kan köpa den utan kontrakt, men snackar du med dem så kanske du får köpa den och betala och avsluta hela kontraktet på plats, den är ju inte sim-låst så jag tycker det låter som en bra affär i alla fall.
I värsta fall får du kanske ge en hongkong-bo hela summan och låta den personen stå på kontraktet.
Men, jag skulle nog avråda från att testa med ditt svenska sim-kort där eftersom du då blir registrerad som att du finns där vilket kommer att leda till att du får betala kostnaden från hk till sverige när folk lämnar meddelanden på ditt röstsvar, kan bli dyrt!
Man kan slå av sitt mobilsvar enkelt (i alla fall med Telia), det brukar jag alltid göra när jag åker utomlands.
Man kan slå av sitt mobilsvar enkelt (i alla fall med Telia), det brukar jag alltid göra när jag åker utomlands.
Ett bra tips helt klart, men många glömmer det och åker på feta räkningar som följd, ännu säkrare är dock att inte aktivera sin telefon i det nya nätet, då kan man som en bonus ringa med något lokalt kontantkort till sin röstsvar i sverige och kolla om man fått något meddelande, kan vara praktiskt...
Tack för svaren igen!
Jag provar helt enkelt med lite övertygande retorik att få dem att avsluta abonnemanget på plats. Och så försöker jag övertyga mig om att telefonen verkligen är olåst, i så fall borde det ju inte vara någon risk att den inte accepterar mitt svenska SIM-kort sen.
Ifall de inte kan avsluta abonnemanget så får jag ta mig en funderare på huruvida det är värt kostnaden/mödan. Men det är det antagligen.
Jag återkommer med mer utgången efter att jag varit där! Och ifall ni kommer på något mer tips på vad jag ska säga / tänka på så skriv!
Tack för svaren igen!
Jag provar helt enkelt med lite övertygande retorik att få dem att avsluta abonnemanget på plats. Och så försöker jag övertyga mig om att telefonen verkligen är olåst, i så fall borde det ju inte vara någon risk att den inte accepterar mitt svenska SIM-kort sen.
Ifall de inte kan avsluta abonnemanget så får jag ta mig en funderare på huruvida det är värt kostnaden/mödan. Men det är det antagligen.
Jag återkommer med mer utgången efter att jag varit där! Och ifall ni kommer på något mer tips på vad jag ska säga / tänka på så skriv!
Låter bra
En grej du kan göra för att kolla om den verkligen är olåst är att köpa ett kontantkort från någon annan operatör där och använda det för att testa, då har du ett 'tak' på kostnaden samtidigt som du kan verifiera att det funkar som det ska.
Det skulle eventuellt funka att köpa ett i sverige och ta med, men jag har för mig att vissa operatörer inte tillåter användning av kontantkort utomlands eftersom det uppstår kostnader som inte räknas av i realtid, tål att kollas upp om du vill testa det...
Och, lycka till, igen