Jag har tecknat abbonemang, 49 dollar och ingen moms var överkomligt ifjol.
Sedan har jag försökt utnyttja det fullt, men det har inte riktigt gått tycker jag. OK, snabbt och enkelt att slänga upp iPhotos med den, men sedan att få fotografierna att stämma in i någon form av hemsida har varit svårare. Sedan räcker inte 100Mb långt om hemsida med fotoalbum, filmer, lite dokument och back-up ska rymmas.
Jag tror iaf inte att iTunes och iPhoto blir betalprogram eftersom Apple drar in sina pengar på bok- och musikförsäljning via dom. iDVD3 är redan betalprogram, så det är väl egentligen bara iMovie som är i farozonen att bli betalprogram. Det hade inte bara varit dåligt om Apple hade börjat ta betalt för iMovie eftersom då hade 3:e partsutvecklare kanske gett sig in i den nischen igen, idag är situationen så att det inte finns några NLE-redigerare för konsumenter förutom Apples iMovie och FCE, dessa klarar bara DV-filer dessutom. Vill man redigera MJPEG eller vanliga QT finns bara FCP och Premiere för 8000-12500:-, och Premiere ryktas upphöra för Macen.
Men för att återgå till .Mac så tycker jag att dagens pris riktar sig mot lite mer avancerade hemma-pulare och innehållet borde då också mer rikta sig ditåt, eller det borde åtminstone finnas mer möjligheter. Jag tror inte att Datorfobiater pyntar +1000:-/år för att pilla lite på en egen hemsida och lägga upp ett litet fotoalbum.