Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Starta program som inte ligger i Dock?

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Hedemora
  • 2008-12-20 20:27

Min första fundering sen jag blev medlem i februari.

Hur startar man ett program som inte ligger i Dock? Är det Finder/Program-mappen som gäller eller finns det något smidigare sätt?

Quicksilver säger Ni då, och då säger jag att det använder jag redan. Väldigt bra program. Men man kanske inte minns programmets namn som man nyss installerat. Hur gör man då?

Mac:en är ju överlägsen vilken Windows-burk som helst förutom Start-knappen i windows.

Ursprungligen av Outoman:

Hur startar man ett program som inte ligger i Dock? Är det Finder/Program-mappen som gäller eller finns det något smidigare sätt?

Har du inte programmet i dockan, är det precis som du skriver att det är finder och programmappen som gäller för och starta. Sen finns ju quicksilver som du nämner, men det finns även andra programstartare. Dock har jag mindre koll på dessa, utan nöjer mig med quicksilver.

Ursprungligen av Outoman:

Quicksilver säger Ni då, och då säger jag att det använder jag redan. Väldigt bra program. Men man kanske inte minns programmets namn som man nyss installerat. Hur gör man då?

Då får du helt enkelt leta upp programmet du installerat.

Lägg mappen "Program" i Docken. Då har du snabb och enkel tillgång till alla program utan att blanda in tredjepartare som kan fucka upp systemet.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2008-12-20 20:40

Antar att du kör Leopard.

Ett smidigt sätt är att göra en stack/trave av programmappen och välja att visa den som lista eller fan och sortera den efter datum

skriv t ex "app"( eller "pro" på svenska) så kommer din programmap upp i Quicksilver.

Enstaka "favvoprogram" drar jag till finderfönstrens vänstersida.
Där radas ju enheter, delade mappar, hemkatalogen, Programmappar etc upp, där kan man lägga in egna saker bäst man orkar. Bara dra ett program eller en mapp dit och släpp.

Jag har t ex Aktivitetskontroll och en del mappar som annars ligger lite dumt till här.

Väldigt smidigt och som nån sa man ordnar det utan tredjepartsprogramvara som ställer till det i ens system.

Vidare finns ju Windowsvarianten, man lägger ett alias på skivbordet...

• Medlem
  • Hedemora
  • 2008-12-20 20:57

Tack för tipsen!

Eller så kör man med spotlight: Kommando-mellanslag, skriv sedan första bokstäverna i programmets namn så dyker det upp direkt. Lite som quicksilver fast inbyggt i systemet.

Så här kan det se ut om man lägger program-mappen i dockan.

• Medlem
  • International user
  • 2008-12-21 14:11

jag brukar bara köra command+space o sen skriva in programmet, spotlight är smidigt för det

• Medlem
  • Göteborg
  • 2008-12-21 14:29

Men nu handlade det väl mer om man inte kommer ihåg vad programmet heter.

Man kan skriva ner namnet på en lapp och förvara denna vid datorn.

1
Bevaka tråden