1. "Pling" (så lät det på den tiden)
2. Sedan fortsätter dock inte uppstarten av en gammal SE jag erhållit som den ska. Skärmen, när den tänds, visar sig vara täckt med ett schackrutemönster (jag minns att jag sett det förut på min SE/30) och den gamla glada hårddisksymbolen syns knappt i konkurrensen.
3. Sedan följer olika ljud. De spelas inte av högtalaren, utan av datorns övriga delar. Det rör sig om brus och knaster. Till ljuden synkronsieras rörelser på skärmen, t.ex. något som liknar de fallande siffrorna i matrix-temat (fast utan siffror) och långsamt sjunkande rader av brus i schackmönstret.
4. Vid denna tidpunkt upphör nya fenomen att uppträda. Datorn fortsätter att visa schackmönster med brus, en glad hårddisksymbol och låta lite som en dålig radiomottagning. Tills man väljer att stänga av den.
Någon som kan tipsa om vilket "fel" det rör sig om och var under karossen man ska försöka åtgärda det?
Övrig information: den har stått lite fuktigt ett tag och det finns en del uppenbart rostiga/mögliga delar i datorn, t.ex. de i diskettstationen. Men jag misstänkte ändå att den skulle starta, och visst gjorde den det. Lite.
Tack på förhand.
Jonny R